AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Det er jo ikke frekt å spørre. Det er sjeldent så veldig mye jobb å være fadder, og de kan jo bare si nei om de ikke vil. Anonymkode: 98928...063 13
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Er de religiøse da? Fadderenes oppgave er jo å hjelpe foreldrene å gi barnet en kristen oppdragelse. Er dette noe de er interessert i? Anonymkode: d6bad...dcf 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Det er ikke frekt å spørre, det er bare frekt hvis du ikke aksepterer et nei. Anonymkode: bf119...40c 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Jeg vil ikke ha egne barn men er stolt fadder til min nevø. Og skulle mitt gudbarn/tantebarn dø så kunne jeg fint att over ansvaret. Anonymkode: 8b5d7...bab 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil ikke ha egne barn men er stolt fadder til min nevø. Og skulle mitt gudbarn/tantebarn dø så kunne jeg fint att over ansvaret. Anonymkode: 8b5d7...bab Jeg men er om foreldrene skulle dø 😅 Anonymkode: 8b5d7...bab 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 I dag så betyr fadder nærmest ingenting, men før var det en ordentlig oppgave. Men nei de er nok ikke interessert i dette Anonymkode: d6149...7dd
Sykepleierinnen Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Det ligger ingen forpliktelser i det å være faddere utover å hjelpe foreldrene å oppdra barnet i kristen tro. Denne rollen blir som regel tatt lett på. Så jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle være et problem å spørre de ? 8
Gjest NoDiablo Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Nei, tror det er helt innafor. Mye verre å spørre en barnløs kvinne: "Når skal du få barn da?"
Curlyme Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Tviler på at de vilL hva om du dør? Da må de ta over barnet,de som ikke vil ha barn. Nei hadde ikke spurt.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Curlyme skrev (3 minutter siden): Tviler på at de vilL hva om du dør? Da må de ta over barnet,de som ikke vil ha barn. Nei hadde ikke spurt. Det er ikke slik det fungerer. Anonymkode: bf119...40c 30
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Min søster har sin frivillige barnløse venninne som fadder til sitt barn. Hun ønsker ikke å ha det store ansvaret med egne barn men er utrolig glad i familiens og venners barn. Jeg tenker også at du nok kjenner dem bedre enn noen her i kommentarene, du vet vel om. De "egner seg" eller ikke Anonymkode: f12c1...fd0 1
Nymerïa Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 Jeg vil tvert i mot si at det er lurt. De barnløse vennene mine er de som er mest opptatt av barna mine. Rådet mitt forutsetter selvfølgelig at vennene dine vil barnet ditt vel. 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Jeg er en sånn en, og er fadder. Er heller ikke religiøs. Så du kan fint spørre, så lenge du tåler både et ja og et nei. Men jeg vil likevel si at det er smart å tenke seg om en gang til, fordi en som er frivillig barnløs er kanskje ikke interessert i å bruke så mye tid på andres småbarn heller. Er du selv ok med det, eller vil du forvente at fadderne stiller opp og hjelper til med diverse?? Anonymkode: 2ceef...305
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg vil ikke ha egne barn men er stolt fadder til min nevø. Og skulle mitt gudbarn/tantebarn dø så kunne jeg fint att over ansvaret. Anonymkode: 8b5d7...bab Dette er ikke noe en fadder har noe med. Anonymkode: d6bad...dcf 10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke slik det fungerer. Anonymkode: bf119...40c Jeg siterer meg selv for å utdype. Fadrenes "formelle" oppgave er å hjelpe foreldrene å oppdra barna i den kristne tro. Hvor vidt foreldre og faddere tar dette seriøst er opp til dem. Vi hadde en samtale med fadrene i forkant av dåpen om hva vi forventet av dem. Hvis vi hadde havnet i en situasjon der vi ikke kunne ta oss av barna (ved død) ville kommunen sørget for at barna ble plassert hos egnet familie (gjerne hos besteforeldre ellerannen familie), men fadrene skulle i et slikt tilfelle ha en form for oppfølging av barna, se til at de hadde det godt, og passe på at de ikke ble skilt. Men dette var altså en privat avtale mellom oss og fadrene, og hadde ingenting med selve fadderordningen å gjøre. Anonymkode: bf119...40c 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil ikke ha egne barn men er stolt fadder til min nevø. Og skulle mitt gudbarn/tantebarn dø så kunne jeg fint att over ansvaret. Anonymkode: 8b5d7...bab Det kunne du sikkert, og det er kjempeflott, men det er ingen sammenheng mellom omsorgsovertakelse på denne måten, og å være fadder. Anonymkode: 96a3e...d07 9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 Curlyme skrev (12 minutter siden): Tviler på at de vilL hva om du dør? Da må de ta over barnet,de som ikke vil ha barn. Nei hadde ikke spurt. En fadder har ikke noe som helst ansvar for fadderbarnet sitt, annet enn det moralske ansvaret å skulle bidra til en kristen oppdragelse. Anonymkode: d6bad...dcf 3
Gjest Blondie65 Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 Så lenge du tåler å få nei uten at du forventer at du får en lang og dyp forklaring så er det greit å spørre. Hva er dette med å "ta over ansvaret dersom foreldrene dør"? Den var virkelig ny for meg? Er det en fadder sin rolle? Jeg trodde rollen var å oppdra barnet i den kristne tro?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men dette var altså en privat avtale mellom oss og fadrene, og hadde ingenting med selve fadderordningen å gjøre. Anonymkode: bf119...40c *fadderrollen Anonymkode: bf119...40c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå