AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #1 Skrevet 7. februar 2021 Jeg og min eksmann gikk fra hverandre for et år siden, etter et langt og dødt eksteskap. Vi skiltes som venner og var begge innstilt på et godt samarbeid. Vi har tre barn sammen og eldste er straks 18 år, en på 8 og yngste på 3. (Vi er godt over 40 år begge to) Men nå er det så at min eksmann har fått seg en samboer som er bare 4,5 år eldre enn vår eldste datter. Jeg synes dette er så fryktelig vemmelig. Det kunne jo vært en venninne til datteren vår! Vår eldste datter vil ikke ha noe med han å gjøre etter dette, de to minste skjønner heldigvis ikke hva som foregår. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å forholde meg til dette. Hadde vi ikke hatt barn sammen, hadde jeg ikke brydd meg. Jeg er en veldig fordomsfri person, men her går grensen min og dette går så mot alle mine prinsipper. Anonymkode: bff22...025
Fru Uperfekt Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 Selv om hun bare var 18 som deres eldste hadde det pr def vært ok. Alderen er ikke det som skal si noe men personligheten hennes.
Gjest BethD Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 Det er ikke noe du kan gjøre med uansett. Så ville ikke hengt meg opp i det! Datteren deres er voksen, det samme er far og hans kjæreste. De tar sine egne valg.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): men her går grensen min og dette går så mot alle mine prinsipper. Anonymkode: bff22...025 Er dette alle dine prinsipper? Jeg synes også det er litt kvalmt, men det er bare å ta seg sammen og være høflig. Det viktigste er at hun er snill med barna. Anonymkode: 8377f...185 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Skjønner deg utrolig godt ts! Dette er på grensen for meg og. Du bør være ærlig med din datter og snakke mye med henne. og din x må du nok bare prøve å forholde deg normalt til. Anonymkode: ff637...952
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi skiltes som venner og var begge innstilt på et godt samarbeid. Fortsett sånn. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes dette er så fryktelig vemmelig. Er ikke du som skal være sammen med henne. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kunne jo vært en venninne til datteren vår! Nå er det ikke det, det er samboeren til eksen din. Skjønner det er kjipt, men sånn er livet. Det kan hende denne jenta er helt super, synes du og datteren din skal gi henne en sjanse.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner deg utrolig godt ts! Dette er på grensen for meg og. Du bør være ærlig med din datter og snakke mye med henne. og din x må du nok bare prøve å forholde deg normalt til. Anonymkode: ff637...952 Nei, TS bør ikke være ærlig med sin datter. Jeg er helt enig i at det er på grensen, kanskje over grensen, og hadde tenkt mitt i samme situasjon, men jeg hadde definitivt ikke sagt akkurat hva jeg tenkte til datteren min og dermed helt bensin på bålet av hat mot faren. Be the bigger person. Foreldre skal være det. La dattera snakke, men dine egne sinte tanker kan du dele med venninner. Og eksen forholder du deg distansert, men høflig til. Ha minst mulig kontakt, kun det som er nødvendig pga barna, og bruk minst mulig av din tid og energi til å gruble og fokusere på hva han gjør. Ditt liv er viktigere, og han får selv ordne opp og ta eventuelle feider med barna som omhandler ham. Anonymkode: 44c1d...948 10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Du skal ikke forholde deg til det på noen annen måte enn å fortsette samarbeidet som før. Deres eldste datter er jo nå blitt voksen, så hvor mye hun har kontakt med hver av sine foreldre er helt opp til henne. Men du skal ikke gjøre henne mer negativt innstilt til far pga. dette. Anonymkode: e89de...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 En 40 åring sammen med ei på 22 vil ikke vare. Tro meg. 22 åringen lever livet med fest og moro. Din eks er begynnende aldrende og med små barn. Dette orker han ikke i lengden. Forstår dine fordommer og støtter deg. Min eks fant thaikone fra Pattaya. Mine barn har det likt. Damen er lavere enn 13 åringen vår, så det er vemmelig hele greia. Ser ut som han er sammen med et barn.... Våre barn er flau og de tør ikke ha venner på besøk. Føler med deg og vet ikke hva vi kan gjøre. Anonymkode: 77056...115 1
moroklompen Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Det eneste jeg hadde gjort i denne situasjonen er å snakke pent om både far og samboer til datteren din. Det er til hennes beste at du ikke fyrer opp under negative følelser hun har ifht situasjonen og du bør innstendig oppmuntre henne til å kontakt med pappaen sin og minne henne på alt han har gjort for henne og hvor glad han er i henne. Skjønner godt at du syntes dette er ubehagelig men her må du fokusere på datteren din og hennes viktige forhold med far. 1
Ulrikke Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Se personen, ikke alderen. Svelg kameler, man trenger ikke like det, men man er høflig og respekterer deres valg. Det varer nok mest sannsynlig ikke. Men igjen, det finnes tilfeller hvor sånne forhold varer. Da er det greit å ha vært høflig fra dag 1.... 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Takk for mange gode svar. Den nye samboeren er sikkert søt og snill hun, jeg og vår eldste datter har ikke fått møtt henne ennå. Jeg har ikke noe personlig imot hverken min eksmann eller hans nye samboer, jeg er ikke en person som hater noen eller går rundt og er sint. Men jeg klarer ikke å forholde meg til alderen på samboeren. Eksmannen virker som han ikke orker å prøve en gang å opprettholde kontakten med vår eldste datter, de har knapt nok sett hverandre eller snakket sammen siden det ble slutt mellom oss. Jeg snakker ikke om dette ovenfor barna, og jeg synes det er vanskelig å ta opp med vår eldste datter, da det lett kan ende opp med å bli enda mer negativt. Det som er verst med situasjon er vel kanskje hvordan han kan gjøre dette mot våre barn, det er mammahjertet mitt som gråter. Jeg er redd for at foreldrene til barnas venner skal få vite dette, det er flaut. (Jeg er veldig glad det ikke har vært felles foreldremøter det siste året) Bare med hvordan hun eldste ser på han nå... Jeg vet at andre venner og familie synes hele situasjonen er latterlig. Jeg har opplevd at svigerforeldrene mine har sagt til andre i familien at samboeren er rundt 30, de synes vel det er flaut at sønnen har funnet en så ung samboer. TS Anonymkode: bff22...025
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for mange gode svar. Den nye samboeren er sikkert søt og snill hun, jeg og vår eldste datter har ikke fått møtt henne ennå. Jeg har ikke noe personlig imot hverken min eksmann eller hans nye samboer, jeg er ikke en person som hater noen eller går rundt og er sint. Men jeg klarer ikke å forholde meg til alderen på samboeren. Eksmannen virker som han ikke orker å prøve en gang å opprettholde kontakten med vår eldste datter, de har knapt nok sett hverandre eller snakket sammen siden det ble slutt mellom oss. Jeg snakker ikke om dette ovenfor barna, og jeg synes det er vanskelig å ta opp med vår eldste datter, da det lett kan ende opp med å bli enda mer negativt. Det som er verst med situasjon er vel kanskje hvordan han kan gjøre dette mot våre barn, det er mammahjertet mitt som gråter. Jeg er redd for at foreldrene til barnas venner skal få vite dette, det er flaut. (Jeg er veldig glad det ikke har vært felles foreldremøter det siste året) Bare med hvordan hun eldste ser på han nå... Jeg vet at andre venner og familie synes hele situasjonen er latterlig. Jeg har opplevd at svigerforeldrene mine har sagt til andre i familien at samboeren er rundt 30, de synes vel det er flaut at sønnen har funnet en så ung samboer. TS Anonymkode: bff22...025 Nå synes jeg du må gi litt i deg selv, og finne ditt indre, litt romslige jeg. Og være ærlig. Din eldste datter har ikke møtt henne. Så dette vil endre seg med tiden. Alle døtre hater at pappa har fått en ny kjæreste, men mykner litt når de hilser på henne. Det er verdens enkleste ting å hate noen du aldri har truffet, som ikke har et ansikt. Dersom din datter er godt oppdratt vil hun være høflig og grei mot hans nye kjæreste, og da får hun som regel det samme tilbake. I verste fall får de ha et helt praktisk og upersonlig forhold; i beste fall får hun en god venninne og ekstramamma som er nærmere hennes alder. Hans nye kjæreste vil neppe være med på foreldremøter med det første. Om han introduserer henne for venner, får være opp til ham. Og dersom han gjør det, går det som det går. Kanskje liker de henne ikke, kanskje synes de hun er kjempesøt. Og det må de få lov til. Ingenting har noe med deg å gjøre. Når du snakker om at dette er flaut, reflekterer det mest på deg selv. Det er flaut for deg at hun er såpass mye yngre enn deg, og det skjønner alle. Hvor mye yngre hun er enn ham, har ingenting med deg å gjøre. Jo mer du sier "flaut for ham!", jo mer tenker alle rundt deg at du har det vondt og er sjalu. Det er ekskonas hjerte som blør, mer enn "mammahjertet", så ikke skyv din datter foran deg. Det beste er om du forsøker å legge dette fra deg. Anonymkode: e89de...f5d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå