Gå til innhold

Er plikt bedre enn lykke?

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet (endret)

Hvis man f.eks. lever i et ekteskap uten kjærlighet, men føler plikt til å holde sammen for barna.

Er den følelsen av å gjøre sin plikt bedre enn følelsen av lykke?

Endret av Valhalla
Videoannonse
Annonse
Gjest SumoBryter
Skrevet

Følelsen er ikke bedre NEI! Folelsen av lykke er bedre... Men etisk sett skal man jo helst ikke sette sin egen lykke og lykkerus foran plikten, ellers vil vi jo få litt kaotiske tilstander i verden.

Gjest GreenSky
Skrevet

Det blir for vanskelig å si generelt, det spørs etter hvilken moraletikk man lever etter.

Gjest Valhalla
Skrevet

Kan ikke følelsen av å gjøre sin plikt gi en følelse som er bedre og mer langvarig...

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Vanskeligere spørsmål enn første øyekast tyder på. I utgangspunktet er det jo innlysende, i hvert fall i mitt hode, at lykkefølelsen er bedre enn følelsen av å gjøre sin plikt.

Samtidig vil jeg tro at konsekvensen/resultatet av å gjøre sin "plikt" for barnas skyld gjerne kan medføre en lykkefølelse. Man ser (forhåpentligvis) at barna har det bra og er harmoniske, og som foreldre er det klart at mye av vår "lykke" oppnås gjennom barnas glede.

Dét kunne absolutt gitt motivasjon til fortsatt "pliktløp" - men pliktløpet i seg selv vil uansett ikke gi noen "bedre" følelse enn lykke.

Tror jeg. Det er uansett et valg jeg/vi hver dag jobber for å unngå å måtte ta.

Gjest SumoBryter
Skrevet (endret)
Samtidig vil jeg tro at konsekvensen/resultatet av å gjøre sin "plikt" for barnas skyld gjerne kan medføre en lykkefølelse. Man ser (forhåpentligvis) at barna har det bra og er harmoniske, og som foreldre er det klart at mye av vår "lykke" oppnås gjennom barnas glede.

Jeg skal ikke bli diskuterende her i evigheter, men må si noe om dette.

Ja, bra. Hvis barna har det bra. Det er ikke sikkert barna har det bra om den ene av foreldrene eller begge to er ulykkelige. Vet om flere tilfeller der foreldrene har blitt med hverandre av pliktfølelse og der barna har lidd under foreldrenes ulykke, for greit nok man kan bli fordi det er ens plikt, men kan man skape en lykkelig front og leve en løgn i all evighet om man egentlig er ulykkelig?

Siden jeg har personlig erfaring med dette dessverre, så kan jeg si at barna er mye lykkeligere i lykkelige familier der alle er lykkelige enn ulykkelige familier.

Endret av SumoBryter
Gjest GreenSky
Skrevet

Noen blir lykkelige av å gjøre sin plikt. Selv blir jeg ikke spesielt lykkelig av å betale regningene mine.

Gjest Dum Perignon
Skrevet
Jeg skal ikke bli diskuterende her i evigheter, men må si noe om dette.

Ja, bra. Hvis barna har det bra. Det er ikke sikkert barna har det bra om den ene av foreldrene eller begge to er ulykkelige. Vet om flere tilfeller der foreldrene har blitt med hverandre av pliktfølelse og der barna har lidd under foreldrenes ulykke, for greit nok man kan bli fordi det er ens plikt, men kan man skape en lykkelig front og leve en løgn i all evighet om man egentlig er ulykkelig?

Siden jeg har personlig erfaring med dette dessverre, så kan jeg si at barna er mye lykkeligere i lykkelige familier der alle er lykkelige enn ulykkelige familier.

Apropos uthevningene:

1) Det er vi selvsagt helt enige om

2) Din erfaring kan ingen ta fra deg. Dét betyr ikke nødvendigvis at alle andre gjør de samme erfaringene i en tilsvarende situasjon.

Jeg tror likevel vi er enige, enten du liker det eller ikke.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg tenker også på følelsen i seg selv.

Hva med å gjøre sin plikt og forsvare sitt land selv om man kan unngå det. Den følelsen av å gjøre sin plikt kan vel kanskje være bedre enn en lykkefølelse?

Gjest Valhalla
Skrevet

Det det er snakk om er vel å ofre seg selv for andre mot å ofre andre for seg selv.

Gjest Porselen
Skrevet

Å gjøre sin plikt for landet kan vel gi mange en følelse av lykke. Når det gjelder å holde ut med en partner pga. økonomi og barn så skal du ha fått utdelt en kjempestor porsjon pliktfølelse for å føle det som lykke. Noen blir bare ødelagte nervøse vrak, som jeg dessverre ser i min nærmeste familie. Men noen føler seg kanskje lykkelig når de gjør sin plikt.

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg sier ikke at å gjøre plikten fører til lykke, men en annen følelse som kanskje er bedre.

Skrevet

Jeg skal ikke si så mye om dette, annet enn at vi som er unge nå, er litt for opptatte av å være lykkelige og litt for lite opptatte av plikt. Og jeg tror at mange ekteskap kunne holdt mye lenger om man avogtil tenkte på det som en plikt man må jobbe med for å bli lykkelig.

Skrevet

Må forresten legge til en liten "historie":

En venninne av meg flyttet hjemmefra, sammen med kjæresten sin, på en fredag. Lørdagen flyttet faren hennes ut....

Plikt eller lykke?

Gjest Porselen
Skrevet

Hvor lenge skal man jobbe med et ekteskap av plikt for at det skal bli lykke? Jeg er helt enige i at vi bør jobbe for å få et forhold til å vare, at vi ikke skal gi opp i den første motbakken.

Når det gjelder det å få barn så henger plikt og lykke godt sammen føler jeg, jeg blir iallfall lykkelig av å gjøre det jeg plikter som mamma overfor mine barn. Så den plikten gir meg en lykkefølelse.

Gjest Valhalla
Skrevet
Hvor lenge skal man jobbe med et ekteskap av plikt for at det skal bli lykke? Jeg er helt enige i at vi bør jobbe for å få et forhold til å vare, at vi ikke skal gi opp i den første motbakken.

Det er ikke snakk om at det skal bli lykke, men at man gjør sin plikt og ofrer lykke.

Så er det en annen følelse av å gjøre sin plikt som kanskje er bedre enn å hele tiden søke lykke?

Skrevet
Det er ikke snakk om at det skal bli lykke, men at man gjør sin plikt og ofrer lykke.

Så er det en annen følelse av å gjøre sin plikt som kanskje er bedre enn å hele tiden søke lykke?

Følelsen av plikt har jeg aldri likt.. Det gjør meg engselit og får meg til å føle meg fanget..

Dersom du ikke kjenner lykke i annen form enn å lykkes med pliktene dine, blir det en annen sak. Men et slikt miljø har ikke jeg vokst opp..

Gjest Valhalla
Skrevet

Å gjøre det man mener er rett er bedre enn å gjøre det som til enhver tid fører til glede og lykke.

Skrevet

Hmmm....jeg får assosiasjoner til en gammel general når jeg leser innleggene dine i denne tråden Halvalla.... Jeg ser liksom stoltheten (og lykken) i øynene hans når han mottar enda en orden til uniformen sin..

Skrevet

Det finnes endel eksempler på mennesker som har holdt sammen i et dødt ekteskap for barnas skyld, og som skiller seg så fort barna er voksne.

Må man, så må man.

Poenget er jo at man ikke sette sitt eget liv og sin egen lykke på vent i såpass mange år for at barna skal slippe å oppleve foreldrenes skilsmisse.

Personlig ville jeg mye heller at mine foreldre skilte seg enn at de levde i et ulykkelig ekteskap for min skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...