AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Jeg pleide å bestille bøker fra utlandet, men jeg vet ikke hvordan det er etter de endret reglene for handel fra utenlandske nettbutikker. Kan jeg fremdeles få bøker tilsendt uten å må betale noe toll? Anonymkode: d8dfc...f41
petterm Skrevet 7. februar 2021 #2 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg pleide å bestille bøker fra utlandet, men jeg vet ikke hvordan det er etter de endret reglene for handel fra utenlandske nettbutikker. Kan jeg fremdeles få bøker tilsendt uten å må betale noe toll? Anonymkode: d8dfc...f41 De fleste varer er fritatt for toll, men man må betale 25% moms. Det er hverken toll eller moms på bøker. https://www.toll.no/no/varer/boker/
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #3 Skrevet 7. februar 2021 5 hours ago, petterm said: De fleste varer er fritatt for toll, men man må betale 25% moms. Det er hverken toll eller moms på bøker. https://www.toll.no/no/varer/boker/ Dette var ikke spørsmålet. Fortollingsgebyr er noe du kan få selv på varer som ikke man betaler toll - altså for behandlingen i tollen om du vil. Så mer presist blir vel spørsmålet; hva skjer om jeg kjøper en bok fra en butikk i utlandet som ikke er VOEC-registrert? Anonymkode: 0fcde...ffa 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 Du kan bestille bøker uten gebyrer fra utlandet. De er toll og moms fritatt. Bestiller stadig fra book depository. Gratis frakt og. Anonymkode: 3725d...8a0
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan bestille bøker uten gebyrer fra utlandet. De er toll og moms fritatt. Bestiller stadig fra book depository. Butikken er registret i VOEC og hadde da betalt inn moms for deg om det var aktuelt. Lurer på om det ville blitt det samme om jeg kjøpte en bok fra en ukjent utenlandsbutikk, som da ikke står i VOEC. Hadde det da blitt en behandling i tollen som ville ført til gebyr? Selv om jeg vet at det verken ville vært toll eller mva, så lurer jeg på om behandlingen likevel kan koste penger. Anonymkode: 0fcde...ffa
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Butikken er registret i VOEC og hadde da betalt inn moms for deg om det var aktuelt. Lurer på om det ville blitt det samme om jeg kjøpte en bok fra en ukjent utenlandsbutikk, som da ikke står i VOEC. Hadde det da blitt en behandling i tollen som ville ført til gebyr? Selv om jeg vet at det verken ville vært toll eller mva, så lurer jeg på om behandlingen likevel kan koste penger. Anonymkode: 0fcde...ffa Hvorfor kontakter du ikke bare Tollvesenet? Anonymkode: 40191...3c7 1
Million Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Dette var ikke spørsmålet. Fortollingsgebyr er noe du kan få selv på varer som ikke man betaler toll - altså for behandlingen i tollen om du vil. Så mer presist blir vel spørsmålet; hva skjer om jeg kjøper en bok fra en butikk i utlandet som ikke er VOEC-registrert? Anonymkode: 0fcde...ffa Nei, de tar ikke gebyr for noe som ikke skal tollbehandles. Bøker er gratis å importere. Kanskje myndighetene ønsker "kunnskap til folket", kan man si, Jeg har bestilt haugevis av bøker fra utenlandske nettsider, og aldri betalt en krone i gebyr e.l. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kontakter du ikke bare Tollvesenet? Anonymkode: 40191...3c7 De er stengt akkurat nå tror jeg. Dessuten liker jeg å spørre om ting på KG Anonymkode: 0fcde...ffa
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 4 minutter siden, Million said: Jeg har bestilt haugevis av bøker fra utenlandske nettsider, og aldri betalt en krone i gebyr e.l. Ja, selv fra butikker som ikke er VOEC-registrert? Anonymkode: 0fcde...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, selv fra butikker som ikke er VOEC-registrert? Anonymkode: 0fcde...ffa Ja. Det er ikke moms eller toll på bøker. Anonymkode: 5117b...560 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja. Det er ikke moms eller toll på bøker. Anonymkode: 5117b...560 Det vet jeg, som nevnt noen ganger. Men takk for svar, jeg leser "ja" som i at ja, jeg har kjøpt bøker fra butikker som ikke er VOEC-registrert, og likevel ikke fått fortollingsgebyr. For å presisere; man kan få fortollingsgebyr for varer som ikke har toll. Anonymkode: 0fcde...ffa 2
Million Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, selv fra butikker som ikke er VOEC-registrert? Anonymkode: 0fcde...ffa Fra mange forskjellige steder. Sjekket ikke etter VOEC når det er bøker jeg skal ha, bare bestiller. Og det spiller ingen rolle om de er VOEC registrerte eller ei, fordi det er ikke moms eller toll på bøker, som du har blitt fortalt lenger oppe i tråden. Og da blir det heller ingen gebyrer. Endret 7. februar 2021 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 1 minutt siden, Million said: Fra mange forskjellige steder. Sjekket ikke etter VOEC når det er bøker jeg skal ha, bare bestiller. Og det spiller ingen rolle om de er VOEC registrerte eller ei, fordi det er ikke moms eller toll på bøker, som du har blitt fortalt lenger oppe i tråden. Og da blir det heller ingen gebyrer. Ok, takk for info. Grunnen til at jeg ville ha det inn med teskje, er fordi at selv om logikken i siste setningen er klar, så er det fremdeles sånn at man kan risikere fortollingsgebyr på varer som ikke har toll. Men tydeligvis gjelder ikke dette mva. Anonymkode: 0fcde...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vet jeg, som nevnt noen ganger. Men takk for svar, jeg leser "ja" som i at ja, jeg har kjøpt bøker fra butikker som ikke er VOEC-registrert, og likevel ikke fått fortollingsgebyr. For å presisere; man kan få fortollingsgebyr for varer som ikke har toll. Anonymkode: 0fcde...ffa Uff så vanskelig da. Du trenger ikke å betale noe ekstra når du bestiller bøker fra utlandet. Ok? Anonymkode: 5117b...560
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Uff så vanskelig da. Du trenger ikke å betale noe ekstra når du bestiller bøker fra utlandet. Ok? Anonymkode: 5117b...560 Men det er jo dere andre som er vanskelige, jeg skjønner TS godt. Fortollingsgebyret er jo et gebyr for at mva og toll for en vare blir vurdert. Dersom varen blir vurdert til å ikke ha toll og mva, så har den jo fortsatt blitt vurdert. Det arbeidet som ligger i å vurdere om varen skal ilegges avgift er det som begrunner fortollingsgebyret. Derfor skulle det jo i utgangspunktet ikke ha noe å si om varen må ilegges mva/toll, fordi det er jobben rundt å vurdere det som fører til at man ilegger fortollingsgebyr. Nå slipper man tydeligvis det da. Anonymkode: 8ba61...cb1 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De er stengt akkurat nå tror jeg. Dessuten liker jeg å spørre om ting på KG Anonymkode: 0fcde...ffa Så du liker å få svar fra mange som ikke har peiling i stedet for de som har peiling? Smart. Anonymkode: 100cc...f39
Million Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er jo dere andre som er vanskelige, jeg skjønner TS godt. Fortollingsgebyret er jo et gebyr for at mva og toll for en vare blir vurdert. Dersom varen blir vurdert til å ikke ha toll og mva, så har den jo fortsatt blitt vurdert. Det arbeidet som ligger i å vurdere om varen skal ilegges avgift er det som begrunner fortollingsgebyret. Derfor skulle det jo i utgangspunktet ikke ha noe å si om varen må ilegges mva/toll, fordi det er jobben rundt å vurdere det som fører til at man ilegger fortollingsgebyr. Nå slipper man tydeligvis det da. Anonymkode: 8ba61...cb1 Dette har jeg aldri opplevd noen sinne, og jeg har bestilt sinnsykt mye på nettet fra utlandet i rundt 20 år nå. Aldri betalt gebyr for noe det ikke er toll eller moms på, selv om de har "vurdert" pakkens innhold. Så jeg tror du tar feil der. De tar ikke gebyrer så lenge det ikke skal legges til moms eller toll. PS! Og dette har vært varer som det er moms på dersom beløpet/vareverdien + frakt var over den magiske (tidligere) 350 kroners frigrensen. Passet på å holde meg under det som regel, og fikk da varen gjennom tollen uten noen som helst gebyrer i alle år. Endret 7. februar 2021 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok, takk for info. Grunnen til at jeg ville ha det inn med teskje, er fordi at selv om logikken i siste setningen er klar, så er det fremdeles sånn at man kan risikere fortollingsgebyr på varer som ikke har toll. Men tydeligvis gjelder ikke dette mva. Anonymkode: 0fcde...ffa Fortollingsgebyret er et gebyr for å kreve inn toll og/eller moms på varer. Selv om varen ikke er tollpliktig så må man betale fortollingsgebyret for jobben med å kreve inn momsen. Bøker er både tollfritt og momsfritt så derfor er det heller ikke noe fortollingsgebyr å betale. Anonymkode: 5d0dd...796
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 Million skrev (2 timer siden): Dette har jeg aldri opplevd noen sinne, og jeg har bestilt sinnsykt mye på nettet fra utlandet i rundt 20 år nå. Aldri betalt gebyr for noe det ikke er toll eller moms på, selv om de har "vurdert" pakkens innhold. Så jeg tror du tar feil der. De tar ikke gebyrer så lenge det ikke skal legges til moms eller toll. PS! Og dette har vært varer som det er moms på dersom beløpet/vareverdien + frakt var over den magiske (tidligere) 350 kroners frigrensen. Passet på å holde meg under det som regel, og fikk da varen gjennom tollen uten noen som helst gebyrer i alle år. Jeg skriver heller ikke at du eller noen andre har opplevd det. Jeg skriver hvorfor det er feil å svare «nei det er ikke toll eller mva på bøker», når det faktisk ikke er det TS spør om. Anonymkode: 8ba61...cb1
Million Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skriver heller ikke at du eller noen andre har opplevd det. Jeg skriver hvorfor det er feil å svare «nei det er ikke toll eller mva på bøker», når det faktisk ikke er det TS spør om. Anonymkode: 8ba61...cb1 Jeg nevner "gebyr" tre ganger i innlegget du siterte, og svarte på det ts spør om. Jeg svarte også på det ts spør om i mitt innlegg som er nr 12 i tråden. Så hva snakker du om nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå