AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Min eldste datter på 11 år bor hos sin mor i en kommune med mye smitte og mutert virus. Jeg bor i en kommune med lite smitte og foreløpig ingen utbrudd av mutert virus. En del samvær har derfor utgått etter jul for å redusere smittespredning, men vi har alle gledet oss til vinterferie sammen. Hvordan er retningslinjene for dette, går dette som nødvendig innenlandsreise, eller bør man unngå det nå? Noen som vet? Jeg kjører bil, så er ganske sikkert sånn sett, men hun går jo på skole i sin kommune. Hva gjør dere andre som bor i en annen kommune enn barnet/barna deres? Anonymkode: 14986...f4b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Samvær med mindreårige barn er definert som nødvendig. Anonymkode: fe482...df9 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Samvær skal kunne avholdes (til barnets beste) Anonymkode: 8995d...319
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 Ja det er en nødvendig reise. Hadde hun skullet besøke en venninne eller bestemor, så hadde det vært noe annet. Men samvær med forelder anses som nødvendig. Anonymkode: bbb57...e9b 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 Samvær mellom foreldre og barn bør gå som normalt og er ansett som en nødvendig reise, ifølge FHI, så hvorfor dere har avlyst samvær i utgangspunktet er ikke helt lett å forstå. Selvsagt skal dere treffes, med mindre dere er smittet/i karantene. Anonymkode: 35d95...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samvær mellom foreldre og barn bør gå som normalt og er ansett som en nødvendig reise, ifølge FHI, så hvorfor dere har avlyst samvær i utgangspunktet er ikke helt lett å forstå. Selvsagt skal dere treffes, med mindre dere er smittet/i karantene. Anonymkode: 35d95...0f1 Takk for svar, godt å høre at det teller som en nøvendig reise. Grunnen til at samvær har utgått til nå er pga lang reisevei og fordi jeg under helgesamvær er nødt til å bo hos et familiemedlem som er i risikogruppa. I ferien blir barnet med til min hjemkommune, så det er annerledes. Jeg synes likevel det er litt skummelt da mtp at barnet har halvsøsken hos meg som også går på skole/barnehage, samt at jeg har en samboer som jobber på sykehus. Om vi skulle få mutert virus i hus er det jo stort smittepotensiale. Jeg savner barnet mitt utrolig mye, så synes dette er så vanskelig rett og slett. Anonymkode: 14986...f4b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar, godt å høre at det teller som en nøvendig reise. Grunnen til at samvær har utgått til nå er pga lang reisevei og fordi jeg under helgesamvær er nødt til å bo hos et familiemedlem som er i risikogruppa. I ferien blir barnet med til min hjemkommune, så det er annerledes. Jeg synes likevel det er litt skummelt da mtp at barnet har halvsøsken hos meg som også går på skole/barnehage, samt at jeg har en samboer som jobber på sykehus. Om vi skulle få mutert virus i hus er det jo stort smittepotensiale. Jeg savner barnet mitt utrolig mye, så synes dette er så vanskelig rett og slett. Anonymkode: 14986...f4b Skjønner. Jeg vil likevel si at barnets rett til kontakt med forelder trumfer hensynet til din samboers arbeidsplass og søskens barnehage. Noe smitte vil det bli i en pandemi, poenget er bare å holde det til et visst nivå, det er også FHIs strategi - det er derfor vi har bestemte tiltak, men ikke portforbud, og heller ikke totalt reiseforbud. Vi har potensielt mange måneder foran oss med ymse mutasjoner. Anonymkode: 35d95...0f1 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skjønner. Jeg vil likevel si at barnets rett til kontakt med forelder trumfer hensynet til din samboers arbeidsplass og søskens barnehage. Noe smitte vil det bli i en pandemi, poenget er bare å holde det til et visst nivå, det er også FHIs strategi - det er derfor vi har bestemte tiltak, men ikke portforbud, og heller ikke totalt reiseforbud. Vi har potensielt mange måneder foran oss med ymse mutasjoner. Anonymkode: 35d95...0f1 Ja, det har du rett i. Takk for fornuftig innspill. TS. Anonymkode: 14986...f4b
Peter007 Skrevet 6. februar 2021 #10 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min eldste datter på 11 år bor hos sin mor i en kommune med mye smitte og mutert virus. Jeg bor i en kommune med lite smitte og foreløpig ingen utbrudd av mutert virus. En del samvær har derfor utgått etter jul for å redusere smittespredning, men vi har alle gledet oss til vinterferie sammen. Hvordan er retningslinjene for dette, går dette som nødvendig innenlandsreise, eller bør man unngå det nå? Noen som vet? Jeg kjører bil, så er ganske sikkert sånn sett, men hun går jo på skole i sin kommune. Hva gjør dere andre som bor i en annen kommune enn barnet/barna deres? Anonymkode: 14986...f4b Du må skille på det som er lovlig og det som er anbefalt. Så vidt jeg vet kan alle i Norge reise rundt i landet fritt (enda) uten at det er ulovlig. Noen steder er ikke anbefalt å reise til og fra . Men likevel anbefalt hvis det er nødvendig. Når en ukentlig beveger seg gjennom flere kommuner er det mye som er håpløst når der er forskjellig. Politikerne virker være i den tro at innbyggerne i kommunen kun har et liv som følger kommunenes grenser. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Her har samvær gått som normalt. Anonymkode: ab6f5...024
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå