Hundefrelst Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Jeg har hatt kjempelyst på valp over en tid, men ble nektet av oppdretter siden jeg på den tiden bodde i byen. Nå bor jeg på landet og har fått min første Border collie valp. Jeg ventet to ekstra uker med å hente valpen så jeg skulle være sikker på at den ikke tisser inne. Hvor lang tid tok det før dere andre hundeiere slapp hunden løs ute?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Altså hæ? Valper kan tisse inne uansett om de er 8 uker eller 6 mnd, det er du som må følge med å lære den å gå på do ute. Og du skal aldri slippe hunden løs uten å være rimelig sikker på at du kan få tak i den igjen. Vår valp har vært god på innkalling omtrent siden dag 1, men jeg har trent mye og lært henne at det er kult å komme til meg. Nå er hun 5 år og kommer alltid når vi roper, men hun har god grunnlydighet og har høy forventning om hva som skjer når hun kommer til meg. Hvis du ikke trener på innkalling og skaper et godt sammarbeid med valpen så er det ikke sikkert du alltid kan ha den løs. Det krever mye trening, men er absolutt mulig å ha god innkalling på en border collie hvis den får det den trenger. Anonymkode: ee47e...615 18
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Dette må være tull..?? Anonymkode: acb3f...f95 18
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså hæ? Valper kan tisse inne uansett om de er 8 uker eller 6 mnd, det er du som må følge med å lære den å gå på do ute. Og du skal aldri slippe hunden løs uten å være rimelig sikker på at du kan få tak i den igjen. Vår valp har vært god på innkalling omtrent siden dag 1, men jeg har trent mye og lært henne at det er kult å komme til meg. Nå er hun 5 år og kommer alltid når vi roper, men hun har god grunnlydighet og har høy forventning om hva som skjer når hun kommer til meg. Hvis du ikke trener på innkalling og skaper et godt sammarbeid med valpen så er det ikke sikkert du alltid kan ha den løs. Det krever mye trening, men er absolutt mulig å ha god innkalling på en border collie hvis den får det den trenger. Anonymkode: ee47e...615 Enig. Har også rasen. Greit at BC ofte er en stedbunden hund, vi har et småbruk der vår går løs når den er der; det er ingen naboer eller sau der. Det er en vei, som vi har dressert henne til ikke å krysse. Men du kan uansett ikke slippe en hund ut løs uten å vite at den ikke går steder den ikke skal. Anbefaler deg å gå turer, der du trener på innkalling. Jeg brukte klikker. Anonymkode: 2d5fb...b98 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 Gratulerer med å støtte oppunder overavling av hunderaser som lider av dårlige gener og mye sykdommer. Flott hund er det da. Vår collie tisset inne de første dagene, det er nok ikke så veldig uvanlig, men han fant raskt ut av hvordan han skulle si ifra at han ville ut 30 år siden, og selv han led av mye vondt, og måtte til slutt avlives grunnet både feil på hofter og øyne, og en del annet. Uff - var en fantastisk hund når det kommer til oppførsel og personlighet. Anonymkode: 3ca63...013 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gratulerer med å støtte oppunder overavling av hunderaser som lider av dårlige gener og mye sykdommer. Flott hund er det da. Vår collie tisset inne de første dagene, det er nok ikke så veldig uvanlig, men han fant raskt ut av hvordan han skulle si ifra at han ville ut 30 år siden, og selv han led av mye vondt, og måtte til slutt avlives grunnet både feil på hofter og øyne, og en del annet. Uff - var en fantastisk hund når det kommer til oppførsel og personlighet. Anonymkode: 3ca63...013 Jeg trodde ikke BC var spesielt rammet av sykdommer, har hørt motsatt? Vår er 12, og hun tisset en skvett de første månedene hver gang en viss person kom på besøk. Det var ren glede, hun ble så gira fordi hun elsket den personen. Var gjensidig da. Hun er sprek fortsatt, men trur hun ser dårligere (stær). Flott hund, aldri aggressiv og null atferdsproblemer. Har hvertfall gode gener ift gemytt, det ble sagt at mora var en sånn hund som selv de som ikke likte hund ble glad i. Anonymkode: 2d5fb...b98 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 Har du erfaring med hund fra før? Anonymkode: ce501...cc2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 Hæ? Dette må være tull? Vi som eiere må lære valpen å tisse ute, det er ikke noe valper bare lærer. Valper må bli, tatt ut hver 2 time, I tillegg til etter en lur, mat og lek, og kanskje 2-3 ganger om natten. Om Ts ikke er et troll, så blir det nok ikke et flott liv for den border collien. De trenger jo enormt med mental aktivitet, og det virker ikke som om Ts engang forstå hva en hund er. Anonymkode: a9aad...7ce 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 Tror kanskje ikke bostedet ditt var grunnen til at første oppdretter var skeptisk... Anonymkode: 717d5...8e9 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #10 Skrevet 6. februar 2021 Troll 🙄 Ble medlem for å skrive dustete innlegg. Anonymkode: 03848...043 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Bare å rapportere brukeren... Anonymkode: 402f3...ca8 4
Chiubi Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Hva skal du bruke gjeterhunden til? Og enda verre, hva tenkte du å bruke en gjeterhund til i byen? 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 Sikker på at den ikke tisser inne? Da kunne jeg ikke hentet min valp før hun var 5 mnd. Hun var "treg" på å bli stueren (kullet var utrolig splittet der, og vi gjorde "alt rett"). Hvor tenker du å slippe løs? Hvordan er trafikk, andre hunder i nærheten, andre farer for valpen? Du slipper jo ikke en valp løs om det er fare for at den kan skade seg. Å få en lydig hund man kan slippe overalt krever mye og kontinuerlig trening. Er jo dessverre de som tror at utenom båndtvang så kan man slippe hunden uansett, men man er jo pliktig til å ha den under kontroll. Håper de har valpekurs på landet også 😉 Anonymkode: a5025...542
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 13 hours ago, Hundefrelst said: Jeg har hatt kjempelyst på valp over en tid, men ble nektet av oppdretter siden jeg på den tiden bodde i byen. Nå bor jeg på landet og har fått min første Border collie valp. Jeg ventet to ekstra uker med å hente valpen så jeg skulle være sikker på at den ikke tisser inne. Hvor lang tid tok det før dere andre hundeiere slapp hunden løs ute? Både tissing og innkalling er noe du må bruke tid på å øve på anbefaler å melde på valpekurs hvis det finnes noe som avholdes i ditt område. Også lese deg opp på og søke informasjon om valpetrening. Nå gikk det jo nettopp en serie på NRK,valpeskolen, som handlet om første tiden med valp. Jeg ville sett på det,der snakker de en del på å øve på å gå løs Anonymkode: 90755...925 1
Gjest hellokitty Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 (endret) Du burde virkelig ikke ha hund. Du er jo fullstendig uvitende om hva som faktisk kreves å oppdra en valp. For det første «vente to ekstra uker for å få en stueren hund». kjære deg du må trene hunden selv. Og for det andre må du ha innkalling på den før du kan slippe den løs. Håper for all del at du tar hensyn til båndtvang. Da bør de; også lære å gå pent i bånd. Alt dette gjøres så klart av ny eier. Eller skriver du dette innlegget bare for å provosere? Eller kanskje du er en sånn «ha hund bare for å ha, men gidder ikke ta ansvar?» 🙄 håper virkelig at det en gang kommer noe sånn som at man må gå kurs før man får seg hund for å se om man faktisk er egnet. Og at man da får noe form for sertifikat eller kompetansebevis som sier at man kan ha hund. Og har man ikke kan oppdretter nekte å selge til de som ikke har. Endret 9. februar 2021 av hellokitty
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde en blandingshund av border collie og kelpie, men den så ut som en border collie av farge og utseende. Hadde litt brun pels noen steder, men det syns ikke i all den svarte pelsen. Hun var helt nydelig! Jeg tenker at blandingshunder må være mye bedre enn rasehunder? Anonymkode: d4f27...af2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at blandingshunder må være mye bedre enn rasehunder? Hvorfor det? Anonymkode: c7d37...bc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå