AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Jeg synes jeg ser så mange fine samekofter i alle mulige farger, og jeg lurte på om det er noen regler for fargene, slik som med bunad Gratulerer med nasjonaldagen! Anonymkode: 5b027...06b 3
Gjest Albbas Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 De ulike gaktiene har sine tradisjonelle farger ja, men det er større rom for å leke seg med fargene enn for en bunad. Mange har etterhvert flere kofter, gjerne en som er "fullstendig" tradisjonell, i tradisjonell farge, og så noen der man har tatt en mer utradisjonell farge. De tradisjonelle koftene brukes til de viktigste høytidene (for eksempel når du konfirmerer deg eller gifter deg). Jeg kjenner ikke til alle koftene, så kan godt hende noen typer har flere tradisjonsfarger å velge mellom. Men for Kautokeino og Karasjok, for eksempel, er blått som grunnfarge den tradisjonelle fargen.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 22 minutter siden, Albbas said: De ulike gaktiene har sine tradisjonelle farger ja, men det er større rom for å leke seg med fargene enn for en bunad. Mange har etterhvert flere kofter, gjerne en som er "fullstendig" tradisjonell, i tradisjonell farge, og så noen der man har tatt en mer utradisjonell farge. De tradisjonelle koftene brukes til de viktigste høytidene (for eksempel når du konfirmerer deg eller gifter deg). Jeg kjenner ikke til alle koftene, så kan godt hende noen typer har flere tradisjonsfarger å velge mellom. Men for Kautokeino og Karasjok, for eksempel, er blått som grunnfarge den tradisjonelle fargen. Takk for svar! Hva med sjal? Jeg ser at noen har tradisjonell blå kofte, men sjal i alle regnbuens farger. Er det noe man kan velge helt selv? I dag så jeg det som så ut som en familie, hvor alle hadde turkise kofter. De var skikkelig fine, men fargen så utradisjonell ut, så jeg tenkte at det kanskje er noe noen velger å gjøre - velge en spesiell farge for å vise familietilhørighet Beklager at jeg skrev drakt, ikke kofte, i selve overskriften. Jeg prøvde å google hva det het, men da kom ordet drakt opp. Man lærer så lenge man lever Anonymkode: 5b027...06b
Gjest Albbas Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Takk for svar! Hva med sjal? Jeg ser at noen har tradisjonell blå kofte, men sjal i alle regnbuens farger. Er det noe man kan velge helt selv? I dag så jeg det som så ut som en familie, hvor alle hadde turkise kofter. De var skikkelig fine, men fargen så utradisjonell ut, så jeg tenkte at det kanskje er noe noen velger å gjøre - velge en spesiell farge for å vise familietilhørighet Beklager at jeg skrev drakt, ikke kofte, i selve overskriften. Jeg prøvde å google hva det het, men da kom ordet drakt opp. Man lærer så lenge man lever Anonymkode: 5b027...06b For de koftene som man bruker silkesjal til er det stort sett dritt fram i fargevalg. Veldig styrt av mote! I Kautokeino og Karasjok er gjerne sjalene ganske store og gjør mye ut av seg, mens i andre deler av Sapmi kan sjalene være mindre og mer nøkterne. Kautokeino og Karasjok liker generelt det litt mer prangende... 😅 Og så er det noen kofter man ikke bruker sjal til. Turkis er ikke tradisjonell farge, så da har du nok sett noen som har valgt turkis "for gøy" og ville matche innad i familien. Det er ikke egen tradisjon for familiefarger. Obs - jeg kjenner absolutt ikke til alle tradisjonene, så kan godt hende jeg sier noe som er riv ruskende feil for helt andre deler av Sapmi. Russisk koftetradisjon vet jeg for eksempel ingenting om.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 8 minutter siden, Albbas said: For de koftene som man bruker silkesjal til er det stort sett dritt fram i fargevalg. Veldig styrt av mote! I Kautokeino og Karasjok er gjerne sjalene ganske store og gjør mye ut av seg, mens i andre deler av Sapmi kan sjalene være mindre og mer nøkterne. Kautokeino og Karasjok liker generelt det litt mer prangende... 😅 Og så er det noen kofter man ikke bruker sjal til. Turkis er ikke tradisjonell farge, så da har du nok sett noen som har valgt turkis "for gøy" og ville matche innad i familien. Det er ikke egen tradisjon for familiefarger. Obs - jeg kjenner absolutt ikke til alle tradisjonene, så kan godt hende jeg sier noe som er riv ruskende feil for helt andre deler av Sapmi. Russisk koftetradisjon vet jeg for eksempel ingenting om. Tusen takk igjen Jeg synes dette er veldig interessant, men kunne ikke akkurat stoppe bilen og rope etter familien i turkise kofter Anonymkode: 5b027...06b
ops2 Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 (endret) Denne tråden er litt gammel, men jeg svarer likevel. Jeg har planer om å sy en sjøsamekofte, men om det blir mer enn planer, får vi se. Derfor prøver jeg å lese så mye jeg kan. Det har alltid vært forakt mot sjøsamene, også fra reindriftsamene, som så på sjøsamene som fattige og mindreverdige. Sjøsamenes kultur er nærmest utryddet, men gamle kofter viser at svart var mye brukt som hovedstoff og bunnfarge. Dette fordi svart var et billigere stoff. For en sjøsamekofte velger du farger selv. Når man syr opp kofter i dag, kan mange sjøsamer velge den sterke blåfargen som reinsdriftsamene bruker. Men mer populært er svart, koksgrå, mørkeblå, mørkegrønn eller rustrød. Ungdommen velger ofte petrol, lys grå, hvit eller oker. Til og med lilla. Blomstret stoff eller ensfarget bomull kan brukes til sommerkofter. Kantingen rundt hals/håndledd og nedre kant (Holbi'en) kan være i de tradisjonelle sterke gul/rød/blå, eller i de mer dempete fargene som oker istedenfor gul, for eksempel. https://nordligefolk.no/sjosamene/klaer-handverk-og-duodji/lyngenkofta/lyngenkofta-farger-og-tilbehor/ https://www.meroncivga.no/duodji/kofta-gafti/loppa--altagafti Endret 23. mai 2021 av ops2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå