Gå til innhold

Farlig å bli gravid fort etter et keisersnitt? Og hvor mange keisersnitt kan man ta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt gravid kjappere enn vi ønsket/trodde - nå 8 måneder etter fødsel. Fødselen endte i keisersnitt med mye blodtap. Det samme gjorde fødselen jeg hadde for 10 år siden og. 

Da for ti år siden sa overlegen om jeg skulle føde igjen, så ville jeg få planlagt keisersnitt. Men sykehuset mente jeg kunne føde vanlig ved svangerskap nummer to, men det endte da og selvfølgelig i hastesnitt. Overlegen sa igjen at om jeg ble gravid igjen, så ville jeg få innvilget planlagt keisersnitt. Da fordi jeg tydeligvis ikke får pressrier 💁‍♀️

Jeg har hørt at en egentlig ikke burde ta mer enn to keisersnitt - stemmer dette og er det noen som har tatt fler enn det og det har gått bra? 

Og er det noen som har blitt gravid så fort igjen etter keisersnitt - og hvordan har det gått? 

Jeg skal selvfølgelig høre med legen om dette, men synes det er ok å høre om andres erfaringer og 😊

Anonymkode: 2992e...b33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil få mange ulike svar her, fordi folk har ulike svar fra sine leger.

Men 1. Ikke ideelt med så tette graviditeter med KS, men heller ingen krise.

2. Mange har hatt flere KS enn 2.

Anonymkode: 943bc...248

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vil få mange ulike svar her, fordi folk har ulike svar fra sine leger.

Men 1. Ikke ideelt med så tette graviditeter med KS, men heller ingen krise.

2. Mange har hatt flere KS enn 2.

1 - Nei, men hva slags komplikasjoner er det snakk om? Har lest litt, og der står det litt om for tidlig fødsel og sånn.. Men har og lest om folk som har fått revnet livmor. 😳

2. Okey, det var godt å høre 😊

Ts

Skrevet

Hadde kastastrofesnitt for 6 mnd siden. Vi ønsker i utgangspunktet to tette, men siden det ble keisersnitt er vi litt «forsiktig» nå da.... fikk i hvert fall beskjed om at jeg ikke kan/bør blir gravid på et år etter keisersnitt på grunn av fare for livmorruptur (som kan være veldig alvorlig). Tre keisersnitt er vel det som er maks anbefalt..

Anonymkode: 6ac9d...baa

• Liker 1
Skrevet

At livmoren revner er det man er mest bekymret for ved å bli gravid kort tid etter keisersnitt. Da skal det handles lynraskt for at ikke både mor og barn skal dø, så det er veldig, veldig alvorlig. Det er jo i hovedsak under fødselen denne risikoen inntreffer, så det er mulig det da er tryggere å få planlagt keisersnitt før riene starter. Det er tre keisersnitt som er den anbefalte maksgrensen, så der er du innafor. Vær obs på at du får mer arrvev for hvert snitt, så det er større sjans for problemer med sammenvoksninger i buken, som igjen kan føre til f.eks fordøyelsesproblemer og brokk.

Anonymkode: a12ab...4fc

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

1 - Nei, men hva slags komplikasjoner er det snakk om? Har lest litt, og der står det litt om for tidlig fødsel og sånn.. Men har og lest om folk som har fått revnet livmor. 😳

2. Okey, det var godt å høre 😊

Ts

1. Jeg vet ikke. Men det øker vel sjansen for de fleste komplikasjoner. Men er ikke verre en  at selv leger har tette svangerskap etter KS.

Skrevet

Jeg hadde 3 snitt på litt under 2,5 år. Jeg lå på sykehuset sammen med en som hadde sitt 6 snitt men siste snitt. Så det er nok forskjell 

Skrevet

Vet om en som har hatt 7 keisersnitt. Skjønner ikke at man tar sjansen på så mange.

Anonymkode: ab73f...90c

Skrevet

Jeg har hatt 4 keisersnitt, de to siste med ett års mellomrom. Ingen har sagt noe om jeg ikke kan få flere, det eneste som ble kommentert at livmorveggen min rundt arrene var tykk og fin fremdeles. Tror det har mer å si enn antallet. 

Sterilisering ble tilbudt som rutine ved både 3. og 4. snittet, uten at antallet snitt ble nevnt. Så jeg regner med det er ikke noe felles maks antall, men heller individuelt for livmor/kvinnekropp/svangerskap.

Anonymkode: c41b3...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...