Gå til innhold

Tenner 3 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg er lei rett og slett.

Jeg har ALLTID pusset tenner til sønnen min, helt fra han fikk sin første tann. 
Men lite viste jeg at man ikke burde gi flaske på natta  etter et års alder 😔

Han har fått flaske på natta helt til han fylte 2 år. 
Så oppdaget jeg «svart» farge på tennene hans, og gikk til tannlegen med han. Og der sa de at han har fått karies, og det er ikke noe man kan gjøre. Tannlegen sa også at barn som har karies får ofte hull i tenner. 
Og det fikk han, så ble den reparert. Så etter noen måneder begynte han å gråte og peke på samme sted hvor hullet ble reparert og si «au» han fikk hull i samme jeksel sol ble reparert. Tannlegen dro den ut, han kunne ikke reparere den igjen. 
Nå etter 3 måneder ser jeg at han har fått hull IGJEN i en tann som er foran, bakerst.

Altså, hva skal jeg gjøre? Jeg pusset tennene hans, gir han fluor tabletter, har til og med sluttet med lørdaøgsgodtetier, men føler ingenting hjelper.

Er det virkelig ingenting man kan gjøre mot karrieres?

Anonymkode: 67972...363

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da pusser du fortsatt for dårlig. Karries er en tannsykdom, men ikke en tannsykdom som sprer seg til andre tenner. Da er det noe feil i pussinga. At tenner blir svarte er jo tegn på at det er dannet plakklag (gultlag) før det blir svart. 

Det tar faktisk litt tid. Så her burde du gå tilbake til tannlegen og få gode råd. Det er melketenner barnet må mister, men tar du deg ikke sammen kan du ødelegge tannhelsen til barnet ditt for altid. 

Anonymkode: 8e485...cc4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da pusser du fortsatt for dårlig. Karries er en tannsykdom, men ikke en tannsykdom som sprer seg til andre tenner. Da er det noe feil i pussinga. At tenner blir svarte er jo tegn på at det er dannet plakklag (gultlag) før det blir svart. 

Det tar faktisk litt tid. Så her burde du gå tilbake til tannlegen og få gode råd. Det er melketenner barnet må mister, men tar du deg ikke sammen kan du ødelegge tannhelsen til barnet ditt for altid. 

Anonymkode: 8e485...cc4

«Tar du deg ikke sammen» er du seriøs nå? Tannlegen har selv sagt at han ser at tennene hans blir pusset, men fått karies på grunn av han har drikker flaske på natta. Her er jeg ute etter råd, ikke sure kommentarer. Har du ikke noe du kan si, gå vennligst videre.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være dårlig emalje. Noen har det, og da får man lettere hull. Det er ikke så mye å gjøre utenom å pusse og være forsiktig med det søte. Gå ofte til tannlegen for sjekk. Oftere enn normalt. 

Anonymkode: 37399...c14

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være dårlig emalje. Noen har det, og da får man lettere hull. Det er ikke så mye å gjøre utenom å pusse og være forsiktig med det søte. Gå ofte til tannlegen for sjekk. Oftere enn normalt. 

Anonymkode: 37399...c14

Det er akkurat det tannlegen har sagt til meg også, men syns det er så lei at det er ingenting man kan gjøre enn å pusse godt og og ikke spise godterier. Det hjelper ikke så mye her

Skrevet

Mitt barn fikk «plutselig» flere hull i melketennene ved 4-årsalder. Reparerte flere hull og trakk en tann.

Har ikke fått flaske på natta. Vanlig kosthold og vanlige tannpussrutiner.

Er nå tenåring og har ikke hatt hull i «voksentennene».

Anonymkode: c2c49...70b

Skrevet

Hva er det i den flaska? DET er jo avgjørende 😳 Vann er ok, men ikke noe annet. Det blir det hull av. 

Anonymkode: eb131...130

• Liker 2
Skrevet

Pussa du ikkje tenne etter nattflaska? Man skal alltid pussa etterpå.

Noen barn har dårlig emalje, spyttkvalitet og genetikk spiller også inn.

Eg merka at det vart mindre plakkdannelse på alle i familien etter vi gjekk over til elektrisktannbørste. Eg synest det pusser betre faktisk.

Anonymkode: bbcc5...c96

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en datter med skadet emalje på fortenner og 6 års jekslene. Hun sliter med isinger og går ofte til tannlegen for å få tennene penslet. Dette er noe som er medfødt og de fikser det når hun bli litt eldre. Er nå 11 år og har fremdeles ikke hatt hull. Vi er veldig nøye på kosthold og tannpuss.

Få gode råd fra tannlegen er mitt råd. 

Anonymkode: d52f4...53c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg er lei rett og slett.

Jeg har ALLTID pusset tenner til sønnen min, helt fra han fikk sin første tann. 
Men lite viste jeg at man ikke burde gi flaske på natta  etter et års alder 😔

Han har fått flaske på natta helt til han fylte 2 år. 
Så oppdaget jeg «svart» farge på tennene hans, og gikk til tannlegen med han. Og der sa de at han har fått karies, og det er ikke noe man kan gjøre. Tannlegen sa også at barn som har karies får ofte hull i tenner. 
Og det fikk han, så ble den reparert. Så etter noen måneder begynte han å gråte og peke på samme sted hvor hullet ble reparert og si «au» han fikk hull i samme jeksel sol ble reparert. Tannlegen dro den ut, han kunne ikke reparere den igjen. 
Nå etter 3 måneder ser jeg at han har fått hull IGJEN i en tann som er foran, bakerst.

Altså, hva skal jeg gjøre? Jeg pusset tennene hans, gir han fluor tabletter, har til og med sluttet med lørdaøgsgodtetier, men føler ingenting hjelper.

Er det virkelig ingenting man kan gjøre mot karrieres?

Gir du han fortsatt flaska med melk?

Anonymkode: e42fa...10c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...