Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å søke rentefritak hos Lånekassa for en periode, men når det gjelder lav lønn er jeg usikker - må man ha vært i full jobb? Jeg har jobbet i sommer og dermed ikke stått som arbeidsledig (noe som ville gitt meg rentefritak), men jeg har ikke jobbet fullt, da jeg ikke fikk mer enn 70% stilling. Jeg har ikke mottatt stønad fra sosialkontor e.l verken i perioden jeg har gått arbeidsledig eller når jeg har jobbet.

Har jeg likevel bare krav på rentefritak i perioden jeg har vært registrert ledig?

...

*går og registrerer meg på nytt og jobber ekstravakter*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke rentefritak pga lav lønn, du må være arbeidsledig.

Skrevet

Det er ikke sikkert du kan få rentefritak, men jeg tror faktisk det også er mulig hvis du har veldig lav lønn.

Det du imidlertid kan få er utsettelse på hele eller halve innbetalingen (både renter og avdrag). Dette er enkelt å få, du fyller bare ut et skjema om at du vil utsette innbetalingen. Du trenger ikke begrunne dette ønsket. Dette kan man gjøre et visst antall ganger i nedbetalingsperioden, dobbelt så mange om du bare utsetter halve beløpet.

Det medfører selvsagt kostnader på sikt fordi løpetiden på lånet blir lengre, men dersom alternativet evt. er å låne penger et annet sted vil det nok lønne seg.

Du kan jo også ta en telefon til lånekassen og høre hva de sier og/eller logge deg på deres nettsider for å se hva du kan finne ut der ;)

Skrevet (endret)
Man får ikke rentefritak pga lav lønn, du må være arbeidsledig.

Man kan få rentefritak dersom man har lav lønn:

"Du kan ha rett til rentefritak i mange forskjellige situasjoner dersom du har hatt lav inntekt. Inntektsgrensen i 2005 er 13 850 kroner brutto per måned"

Så vidt jeg har forstått det kan du bare gjøre dette i ettertid når du kan sende inn dokumentasjon som bekfreter inntekten din i den aktuelle perioden.

Jeg ville tatt en tlf til Lånekassa jeg! :-)

Endret av tomias
Skrevet (endret)

Ja, jeg ser det nå. Men da må man ha jobbet fulltid og i 12 mnd sammenhengende, noe trådstarter ikke har gjort. Og 13850 høres ut som mye penger for å få rentefritak.

Endret av Arkana
Skrevet
Ja, jeg ser det nå. Men da må man ha jobbet fulltid og i 12 mnd sammenhengende, noe trådstarter ikke har gjort. Og 13850 høres ut som mye penger for å få rentefritak.

Ja, det er det der med fulltid jeg lurer litt på. Skjønte ikke noe mer av Lånekassa sine regler - det skal innrømmes at jeg er nærmest ordblind når det gjelder skjemaer og byråkratispråk... Jeg søkte om, og fikk, betalingsutsettelse og rentefritak tidligere, men da kunne jeg vise til både lav inntekt og arbeidsledighet. Rentefritaket TROR jeg jeg fikk bare for den perioden jeg var registrert arbeidsledig, altså ikke på grunnlag av lav lønn, men jeg er ikke sikker.

13 800 i brutto månedslønn er vel egentlig ikke så mye penger, men det er vel ikke mange fulltidsansatte som hhar så lav lønn..? Det måtte være om man drev eget firma som ikke gikk så bra, da...?

Jeg ønsker egentlig å betale lånet når jeg kan, men rentefritak er jo fint om jeg har rett til det...

Får vel ta en telefon til dem, da.

Skrevet

Av lånekassens sider forstår jeg det slik at du enten må ha hatt fulltidsjobb i 12 måneder sammenhengende eller ha sendt inn meldekort hos aetat og hatt maks 13850,- i månedslønn. Dersom du ikke oppfyller disse kravene får du ikke rentefritak.

Skrevet

Lav lønn sier bare noe om hvor lite du må ha tjent mens du har vært arbeidsledig, syk osv. http://www.lanekassen.no/templates/Page____5609.aspx

(Man må lese pkt. 8.2 der det står i tillegg må et av kravene i pkt. 8.2.1-8.2.6 være oppfylt)

Det er jo ingen steder det står at deltidsarbeid gir rett til rentefritak. Men fulltidsarbeid derimot gir rett til det (bare da er grensa lavere). Og så lavt er det vel få som tjener på fulltidsarbeid her i Norge.

Det ser ut til at gjest har rett.

Skrevet

Jeg har nettopp søkt om betalingsutsettelse på hele forfallet for august -05.

Jeg har full jobb og normal lønn.

Men denne mnd ble det fryktelig mye og jeg søkte derfor.

Det tok ca en drøy uke før jeg fikk det godkjent.

Søkte via nett! Så først fikk jeg brev med søknadsskjemaet og tenkte at det var da ikke noe vits å søke via nett da, men et par dager senere kom "godkjenningen" - slik at min neste betaling blir da i november.

Dette var første gangen jeg prøvde dette - og forhåpentligvis siste også!

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...