Gå til innhold

Har begynt å lage suppe selv og det var digg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha blitt innspirert av Wenche Andersen på God Morgen Norge, så har jeg kjøpt meg stavmikser og begynt å lage suppe selv. Og det er så digg, foreløpig har det blitt tomatsuppe og blomkålsuppe. Flere supper skal etterhvert prøves ut, er kjempedeilig, Og noe helt annet enn dise pulversuppene til Toro.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med nyanskaffelsen! En stavmikser gir deg så mange muligheter. Hjemmelaget suppe er enkelt, morsomt, godt, billig og sunt.

• Liker 4
Skrevet
Pringle skrev (6 minutter siden):

Gratulerer med nyanskaffelsen! En stavmikser gir deg så mange muligheter. Hjemmelaget suppe er enkelt, morsomt, godt, billig og sunt.

Takk ja utrolig godt, og særlig nå på kalde vinterdager er varm hjemmelaget suppe kjempedeilig.

Skrevet

Hjemmelaget aspargessuppe er supergodt! 😋👍

Anonymkode: 44234...a7f

• Liker 2
Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg har laget supper fra bunnen i noen år nå og syns det er kjempegodt og enkelt. Fryser ned i porsjoner for kjapp middag når jeg har dårlig tid.

Jeg byttet fra stavmikser til blender med glassbeholder for et par år siden og syns det er bedre.

Mitt tips er søtpotetsuppe og jordskokksuppe.

Skrevet

Har stavmikser og inspirasjon, men mangler oppskrifter👩‍🍳 Kan dere være så snille og dele? 😋

Anonymkode: 837f1...420

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har stavmikser og inspirasjon, men mangler oppskrifter👩‍🍳 Kan dere være så snille og dele? 😋

Finner mange gode på internett.

Når jeg laget tomatsuppe. Skar jeg en løk og en gullerot i ganske små biter. Freste de et par minutter i kaserollen. Så hadde jeg tomatpure oppi og freste 1 min til. Så hadde jeg to bokser finhakkede hermetiske tomater og 0,5 liter grønnsaksbuljong. 1 terning buljong oppi vannet. Så lar jeg det koke i 15-20 min før jeg kjører det hele med stavmikseren til den er jevn/blank. Jeg bruker pasta oppi og minibaguetter ved siden av.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det finnes oppskrifter på nett, men det er jo noe ekstra med dem som noen her har laget og kan gå god for.  :jepp: 
Jeg har ingen oppskrift til mine grønnsakssupper, men hvor mye en har av de forskjellige grønnsakene styrer smak og utseende i div. retninger.  "Litt av hvert" og noen poteter som jevner blir alltid godt og mettende. Overstrimles med oppkuttet kylling, pølse, eller hva man nå vil ha i. Halvfabrikata baguetter eller rundstykker rett fra ovnen og godt smør til er prima saker og tar ikke lang tid. :spise: 

• Liker 3
Skrevet

Hjemmelaget soppsuppe , tomatsuppe, purre og potetsuppe!  Gratulerer med stavmikser 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gulrot og ingefærsuppe med spisskummen,kokosmelk og lime.

400g gulrøtter i skiver

2ss hakket ingefær

1ss spisskummen 

(Kajennepepper)

1-2 ss fond

2 dl kokosmelk

Salt/pepper 

Lime

Grønnsaker og spisskummen stekes 5-6 min i panne .

Tilsett 5 dl vann utblandet med 1-2 ss kyllingfond. Kokes på lav varme under lokk til alt er kokt, og blendes med stavmikser. Tilsett kokosmelk salt/ pepper og lime.

Endret av Tough cookie
  • Liker 4
Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dette er favoritt-tomatsuppen min. Jeg bytter ut Creme fraiche med gresk yoghurt naturell.

https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/supper/tomatsuppe-med-yoghurt

Og denne søtpotetsuppen:

https://www.google.com/amp/s/www.matprat.no/oppskrifter/gjester/sotpotetsuppe/%3fgoogle=amp

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

*Gulrot og ingefærsuppe

2 ss olivenolje
1 liten løk, grovhakket
1/2 dl fersk ingefær, grovhakket
1 kg gulrøtter, revet
1,2 l grønnsakskraft
1 dl ferskpresset appelsinjuice
Muskattnøtt

Salt og pepper
Varm oljen i en stor gryte på middels varme. Stek løk og ingefær, og la det bli mykt under stadig omrøring. Ca. fem minutter.

Tilsett gulrøtter, kraft og appelsinjuice. Gi blandingen et oppkok, og reduser varmen. legg på lokk og la det putre til gulrøttene er møre ca. 15 minutter. Bruk en stavmikser for å få en jevn konsistens.

*Søtpotetsuppe

3 stk søtpoteter, middels store 

1 stk gul løk 

2 fedd hvitløk 

1 liter grønnsaksbuljong 

0.5 ts chillipulver 

0.25 ts salt 

0.25 ts pepper 

Skrell søtpotetene og del de opp i terninger på cirka 2×2 centimeter.

Grovhakk løk og hvitløk.

Ha søtpoteter, løk og hvitløk i en kjele. Hell over grønnsaksbuljong og kok opp.

Skru ned varmen til middels og la grønnsakene koke i 20 minutter.

Bruk en stavmikser eller blender for å mose grønnsakene til suppe. Ha i chilipulver og smak til med salt og pepper.

Anonymkode: 9abb8...c40

Skrevet

Hjemmelaget blomkålsuppe er noe av det beste jeg vet. Jeg bruker riktignok blender som oftest til suppene. Men uansett hva en bruker, så er det mange gode supper!! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynner å bli en voksen mann. Voksne menn (og kvinner) bør være mer tilbakeholden med saltforbruket. Jeg bør absolutt ta inspirasjon av dette istedenfor å bruke disse posesuppene/grytene som har altfor mye salt i seg.

• Liker 1
Skrevet
Thildamor skrev (15 minutter siden):

Hjemmelaget blomkålsuppe er noe av det beste jeg vet. Jeg bruker riktignok blender som oftest til suppene. Men uansett hva en bruker, så er det mange gode supper!! 

Er veldig godt. Stekte bacon, vårløk og noen blomkålbuketter som jeg hadde oppi suppa da vi spiste den. Nam nam

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet
Kjetil E skrev (3 minutter siden):

Er veldig godt. Stekte bacon, vårløk og noen blomkålbuketter som jeg hadde oppi suppa da vi spiste den. Nam nam

For variasjon: stekt chorizo i skiver. 

Skrevet

Rask fiskesuppe når man ikke orker dille så mye: lapskausblanding, chili, litt curry, buljongvann og kokosmelk kokes opp, fiskebiter rett fra frys oppi til slutt. Server med en rømmeklatt og evt frisk koriander 

Anonymkode: e9ec0...69e

Skrevet
Tough cookie skrev (23 timer siden):

Gulrot og ingefærsuppe med spisskummen,kokosmelk og lime.

400g gulrøtter i skiver

2ss hakket ingefær

1ss spisskummen 

(Kajennepepper)

1-2 ss fond

2 dl kokosmelk

Salt/pepper 

Lime

Grønnsaker og spisskummen stekes 5-6 min i panne .

Tilsett 5 dl vann utblandet med 1-2 ss kyllingfond. Kokes på lav varme under lokk til alt er kokt, og blendes med stavmikser. Tilsett kokosmelk salt/ pepper og lime.

Jeg lager en lignende suppe, men har også røde linser, sitrongress, limeblader og koriander oppi.

Anonymkode: 5adce...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...