Gå til innhold

Er det noen her av dere som sparer for pensjonspenger på forhånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lest et sted at selv om man jobber er pensjonspenger kanskje ikke nok. Det jeg lurer på er om folk har egen sparekonto hvor de sparer for pensjonspenger på forhånd? 

hvor gammel er du? Og hva fikk deg til å starte nå?  Hva er målet ditt? Fra hvilken alder vil du bruke disse? 

Anonymkode: a2102...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk pensjonskonto da jeg ble døpt. Så jeg har spart hele livet. Får 100.000,- av far i året på kontoen. Jeg har over 3.500.000,- på kontoen. 

Anonymkode: 012af...5d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk pensjonskonto da jeg ble døpt. Så jeg har spart hele livet. Får 100.000,- av far i året på kontoen. Jeg har over 3.500.000,- på kontoen. 

Hva er pensjonskonto?

jeg tenkte bare å lage vanlig sparekonto på bank og sette penger hver mnd

Skrevet

Jeg går ut fra at du spør om vi sparer til pensjon.

Ja, det gjør jeg og har gjort det i flere år. Det er ganske normalt i min omgangskrets.

Grunnen til at jeg begynte med det er at jeg er opptatt av økonomisk trygghet samme hva. Det betyr mye for meg å vite at jeg har godt med penger hvis det skulle skje noe. Jeg har i perioder vært utenfor arbeidslivet tidligere, og regner med at hvis jeg mister jobben etter 50 så vil det være vanskelig å finne en ny. Så for min del gir det mest mening å legge av penger i de mest produktive årene av arbeidslivet.

Målet mitt er å kunne gå av med pensjon tidligere enn 62. Hvor mye tidligere avhenger av hvor mange års utgifter sparinga mi dekker. Og så må jeg som sagt ha en solid buffer.

• Liker 4
Skrevet

Jeg sparer i fond. Er rundt 30, startet for et år siden. Har ikke noe konkret mål annet enn å legge av penger som forhåpentligvis fortsetter å øke i verdi. Har ikke tenkt å bruke av dem før jeg er pensjonist. Vurdert egen pensjonskonto etterhvert også, men jeg skal gjøre meg ferdig med BSU først.

Anonymkode: 65658...654

Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (2 minutter siden):

Jeg går ut fra at du spør om vi sparer til pensjon.

Ja, det gjør jeg og har gjort det i flere år. Det er ganske normalt i min omgangskrets.

Grunnen til at jeg begynte med det er at jeg er opptatt av økonomisk trygghet samme hva. Det betyr mye for meg å vite at jeg har godt med penger hvis det skulle skje noe. Jeg har i perioder vært utenfor arbeidslivet tidligere, og regner med at hvis jeg mister jobben etter 50 så vil det være vanskelig å finne en ny. Så for min del gir det mest mening å legge av penger i de mest produktive årene av arbeidslivet.

Målet mitt er å kunne gå av med pensjon tidligere enn 62. Hvor mye tidligere avhenger av hvor mange års utgifter sparinga mi dekker. Og så må jeg som sagt ha en solid buffer.

Hvordan går du av med pensjon før 62?

Skrevet

Hvis man skal spare til pensjon gjør man det selvsagt på forhånd, ikke etter man er blitt pensjonist.

Anonymkode: 70187...0b0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man skal spare til pensjon gjør man det selvsagt på forhånd, ikke etter man er blitt pensjonist.

Ja, men er vel ikke alle som tenker på å spare til de er pensjonister? For man tjener jo pensjon penger fra jobben uansett.

så er ikke alle som bruker lønnen i tilegg til å spare for pensjon.

Skrevet

Ja, jeg sparer fast hver måned, fordelt på sparekonto og et par fond. Sparer for å kunne ha litt ekstra å rutte med som pensjonist. 

Anonymkode: e2019...615

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan går du av med pensjon før 62?

Jeg sier opp jobben og lar være å finne en ny. Og lever på oppsparte midler.

• Liker 5
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (5 minutter siden):

Jeg sier opp jobben og lar være å finne en ny. Og lever på oppsparte midler.

I hvilken alder vil du si opp jobb? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men er vel ikke alle som tenker på å spare til de er pensjonister? For man tjener jo pensjon penger fra jobben uansett.

så er ikke alle som bruker lønnen i tilegg til å spare for pensjon.

Du skriver litt rotete, denne setningen var rar.

Nei, alle sparer ikke slik at de har ekstra når de blir pensjonister.

Men ingen (ihvertfall veldig få) får det samme i pensjon som de hadde i lønn. Hvis man vil opprettholde forbruket må man ha oppsparte midler. Det må man selvsagt spare opp på forhånd.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I hvilken alder vil du si opp jobb? 

Som jeg skrev i det første innlegget mitt så kommer jeg til å regne ut det ut i fra hvor mye jeg har spart og hva mine utgifter er. Hvis jeg har 1 million på konto og de årlige utgiftene mine er 200 000kr så kan jeg altså gå av 5 år før pensjonsalder.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ingen pensjonskonto, men vi sparer til en økonomisk uavhengighet på flere måter. Vi (mannen og jeg) har kjøpt leilighet til utleie, det er planen å har denne nedbetalt lenge før vi blir pensjonister. Vi sparer en stor sum i fond hver måned, planen er å ha nok der så vi kan leve av avkastning hvis vi vil om 7-10 år. Mest sannsynlig så kommer vi til å fortsette å jobbe hvis helsa er god, men vi ønsker å ha mulighet til å kunne velge. 

I tillegg så har mannen min en veldig god pensjonsavtale (og god lønn), så arbeidsgiver setter inn litt over 5000kr i fond for ham hver måned. Han har valgt høyt risiko fond og da kan han potensielt ha en veldig god sum der når han går av. Jeg er mindre heldig stilt da jeg jobber i kommunen og de trekker kun 2%. 

Vi er 40 år gamle.

Anonymkode: f7734...e64

Skrevet

Sparer i fond og enkeltaksjer. 

Skrevet

Har ikke IPS eller øremerkede midler, men har sparepenger og fond. Er i 30-årene, så mulig vi bruker sparepengene på andre ting de neste årene f.eks større bolig. 

Anonymkode: 23834...ced

Skrevet

Da jeg begynte å jobbe for over 20 år siden, satt jeg av 5000 i måneden til sparing/pensjon. Vi sparer mye mer enn det nå i måneden. Nå nærmer vi oss 50, har nedbetalt hus, nedbetalt utleieleilighet og en grei formue i aksjer og fond. Masker ips hvert år. Lønner seg å begynne sparingen tidlig. Vi har 3 barn også. 

Anonymkode: 5677a...99a

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i privat sektor og har aldri fått mer enn 2% pensjonssparing fra arbeidsgiver, derfor sparer jeg i IPS og planlegger å være gjeldfri i god tid før pensjonsalderen.

Anonymkode: a6ce2...91f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i 30-årene. Sparer 2000kr i måneden i fond, og har også satt inn større summer fra arv. I min alder er det sannsynligvis mer lønnsomt med fond på sikt, enn å sette dem på pensjonssparekonto. Men de skal gå til pensjon uansett. Planlegger å øke sparingen etterhvert. I tillegg har vi investert i eiendom, som gir god trygghet i fremtiden.

Jeg sparer for å kunne pensjonere meg tidligere/bli økonomisk uavhengig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er pensjonskonto?

jeg tenkte bare å lage vanlig sparekonto på bank og sette penger hver mnd

Fikk en sparekonto men flyttet det over til et aksjefond. Det penger jeg skal bruke som pensjonist. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...