Gå til innhold

Er det alltid et rødt flagg å snakke negativt om en eks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår jo veldig godt at folk blir skeptisk om man har hatt 10 ekser og alle var «gale». Da er det sannsynligvis noe som ikke stemmer. Men, om man forteller at man har en gal eks, opplever folk det automatisk som et rødt flagg? Er det vanskelig å bli trodd hvis man forteller at man har opplevd noe negativt med en eks?

Anonymkode: 9cd95...37c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gal eks kan alle ha, det er jo en del sprø mennesker rundt forbi. De røde flaggene dukker opp hos meg dersom det er snakk om at en person har masse gale ekser, som oftest er det da den ene personen det er noe galt med og ikke eksene hans. 

Anonymkode: 5a251...3fc

• Liker 10
Skrevet

Kanskje det kommer litt an på hvor gammel man var da man hadde forholdet. Om man gifter seg med en heilt ustabil person, så sier det jo litt om egen dømmekraft også. Men mange har vel noen dårlige opplevelser fra de var yngre. 

Anonymkode: 631fe...175

Skrevet

Det kommer nok veldig an på, tenker jeg.

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis noe rødt flagg. 

Jeg har to valg når det kommer til xen min: jeg kan holde kjeft om han (som jeg stort sett gjør), eller jeg kan si at han ikke var helt god i hodet, om noen spør. Jeg kan ikke lyve å si at han var fin og flott, når hans handlinger mot meg har kostet han flere titalls tusen i erstatning, og fengselsstraff. En alvorlig hendelse jeg var heldig å komme ut av i livet. 

Så at jeg sier at han ikke er helt god i hodet, vil jeg ikke si at er et rødt flagg. Men, når det er sagt, så snakker jeg ikke om han i tide og utide. Men jeg holder heller ikke hendelsen skjult for min nye kjæreste, da det er noe som har påvirket meg i stor grad. 

Anonymkode: e9b8c...a86

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En gal eks kan alle ha, det er jo en del sprø mennesker rundt forbi. De røde flaggene dukker opp hos meg dersom det er snakk om at en person har masse gale ekser, som oftest er det da den ene personen det er noe galt med og ikke eksene hans. 

Anonymkode: 5a251...3fc

Det er jeg enig i. Jeg har selv opplevd psykisk vold av en eks og skal få samtaler med krisesenter snart. Etter hva jeg har lest på KG er det visst mange som ser på det som et rødt flagg å snakke negativt om en eks, så jeg kjenner litt på at jeg er redd for å ikke bli trodd om jeg forteller en ny kjæreste at jeg har vært utsatt for psykisk vold (tross bevis og dokumentasjon).

ts

Skrevet

Det er ikke et rødt flagg å si at man for eksempel har blitt utsatt for mishandling. 

Det som er et rødt flagg er hvis alle rundt en er "sprø". Men det er jo bare en av mange ting. Det er også et rødt flagg at folk er slemme med servicefolk eller at de er i åpen krig med hele familien sin hele tiden, men det er jo bare fordi det ofte avslører underliggende dårlig personlighet. Ikke alltid. 

Det er folk som er fantastiske mennesker, partnere og alt mulig som både har et ekstremt anstrengt forhold til familien OG svært turbulente forhold bak seg, men når det skjer igjen og igjen er det på tide å begynne å se etter hva som kanskje er fellesnevneren.  

Anonymkode: 5320b...bb2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ikke nødvendigvis noe rødt flagg. 

Jeg har to valg når det kommer til xen min: jeg kan holde kjeft om han (som jeg stort sett gjør), eller jeg kan si at han ikke var helt god i hodet, om noen spør. Jeg kan ikke lyve å si at han var fin og flott, når hans handlinger mot meg har kostet han flere titalls tusen i erstatning, og fengselsstraff. En alvorlig hendelse jeg var heldig å komme ut av i livet. 

Så at jeg sier at han ikke er helt god i hodet, vil jeg ikke si at er et rødt flagg. Men, når det er sagt, så snakker jeg ikke om han i tide og utide. Men jeg holder heller ikke hendelsen skjult for min nye kjæreste, da det er noe som har påvirket meg i stor grad. 

Anonymkode: e9b8c...a86

Man kan jo la være å snakke om eksen eller si at dere «ikke passet sammen» / «det var komplisert» uten å snakke negativt. 

Anonymkode: 2e6b3...822

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hvordan man snakker om den gale eksen. Hvis man snakker svært nedsettende så kan det være et rødt flagg. Om man forteller om et vanskelig forhold hvor eksen ikke var snill mot en, og at det preger en enda så er det ikke noe rødt flagg synes jeg. 

Hvis alle ekser er gale og psyko osv så er det STORT rødt flagg.

Anonymkode: bbcc6...d25

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jeg enig i. Jeg har selv opplevd psykisk vold av en eks og skal få samtaler med krisesenter snart. Etter hva jeg har lest på KG er det visst mange som ser på det som et rødt flagg å snakke negativt om en eks, så jeg kjenner litt på at jeg er redd for å ikke bli trodd om jeg forteller en ny kjæreste at jeg har vært utsatt for psykisk vold (tross bevis og dokumentasjon).

ts

Jeg tror ikke det er så vanskelig p tro på egentlig. Men jeg opplevde en gang da jeg data en annen jente, at hun fortalte om eksen sin som slo, også hinta hun liksom om at hun håpte at ikke jeg gjorde det. Det, i min situasjon føltes veldig rart! Nei, selvfølgelig jeg ville ikke slått henne men det er rart å måtte bli mistenkt for noe sånt. Selv om jeg kan forstå henne at hun trengte å høre det, så var ikke det noe jeg klarte å si en gang på sparket, fordi det er helt fjernt for meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror ikke det er så vanskelig p tro på egentlig. Men jeg opplevde en gang da jeg data en annen jente, at hun fortalte om eksen sin som slo, også hinta hun liksom om at hun håpte at ikke jeg gjorde det. Det, i min situasjon føltes veldig rart! Nei, selvfølgelig jeg ville ikke slått henne men det er rart å måtte bli mistenkt for noe sånt. Selv om jeg kan forstå henne at hun trengte å høre det, så var ikke det noe jeg klarte å si en gang på sparket, fordi det er helt fjernt for meg. 

Forståelig at du ble satt ut av det:(

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Man kan jo la være å snakke om eksen eller si at dere «ikke passet sammen» / «det var komplisert» uten å snakke negativt. 

Anonymkode: 2e6b3...822

Synes det må være helt greit av vedkomne å fortelle om voldsepisoden.

• Liker 1
Skrevet
Firfisla skrev (59 minutter siden):

Det kommer nok veldig an på, tenker jeg.

Hva kommer det an på?

ts

Skrevet

Nei ikke hvis jeg har hatt en eks som har behandlet meg som dritt, og dette fremdeles preger meg i det nye forholdet.

Uansett så vil vel eksene komme opp som tema, en eller annen gang og da er det naturlig å nevne det.

Anonymkode: 82193...f0a

Skrevet

Jeg har lært av erfaring generelt å ikke snakke negativt (eller positivt) om ekser. 

Med kjæresten gikk jeg nok litt for langt. Jeg sa for LITE om eksen og alt dramaet som hadde vært og fortsatt var, selv jeg jeg var blitt skilt fra eksen på det tidspunktet. Jeg ville ikke være hun som snakka stygt om ekser, det var fortsatt sårt, og det ville vært utleverende overfor eksen som var psykisk syk. Jeg har feks ikke fortalt at jeg tvang eksen i terapi, etter bruddet. Jeg har sagt at han gikk på en forvirrende og sårende måte, og at vi krangla om leiligheta vi fortsatt eide sammen (den er nå solgt). 

Anonymkode: 46444...96c

• Liker 1
Skrevet

Eksen min drev med psykisk vold. Mannen min er klar over det, da jeg var... litt skadet etter å ha kommet ut av det forholdet der. Han måtte takle en litt ødelagt dame i starten, men nå er jeg ferdig med det der. Stort sett, har enda mareritt.

Jeg syns ikke jeg trenger snakke fint om noen som prøvde å ødelegge meg. Heldigvis er mannen min en person som forstår. Jeg snakker sjeldent om det, men er greit han er klar over det.

Anonymkode: 18e30...f52

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke rødt flagg å ha en gal ex. Men når alle exer er gale og håpløse, da er det ett rødt flagg. Konflikter med fkere kolleger og familiemedlemmer er og røde flagg. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke alltid et rødt flagg. Men i en datingfase så er det. Jeg vil gjerne vite alt om en partner, på godt og vondt. Men det kommer jo etterhvert. 

Jeg datet en dame, som fortalte at hun hadde tre lengre forhold bak seg. Alle disse tre damene var i følge henne, totalt klin gærne. Bare negative ting som ble sagt om dem. Det ble kun én date. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg forteller en ny kjæreste at jeg har vært utsatt for psykisk vold (tross bevis og dokumentasjon).

Hvorfor skal du dokumentere det?

I mine øyne er det et rødt flagg. 

Anonymkode: 824e7...052

Skrevet

Ikke om man blir spurt. Jeg snakker ikke om hun som nå er min eks med mindre jeg blir spurt, men når jeg blir det sier jeg det som det er. Det er en ganske voldsom historie som de fleste sliter litt med å forholde seg til, derfor er det ikke et tema jeg tar opp selv.

Anonymkode: 037f6...681

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...