Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en som blir tre uker på onsdag. Mannen var på badeland i dag, og så folk med babyer på samme alder der. Er det ok med badeland for så små..?

Jeg venter nok en god stund til samme hva som er vanlig. Men når starter manmed babysvømmekurs f.eks?

Anonymkode: 42f0d...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg personlig ville ventet. De holder ikke på varmen like godt som eldre babyer, og de fleste babysvøm-grupper anbefaler også å vente til etter de er seks uker før de starter opp. Hun som har gruppa vi bruker, sier maks ti minutter når de er seks uker gamle, da bør de opp og varme seg og hvile. 

Anonymkode: 4f6fa...93a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker hva er vitsen. Særlig under en pandemi.

Anonymkode: 40f7b...081

• Liker 5
Skrevet

Værei vannet er en ting, men baby kan jo fint være med uten å bades noe særlig. 

Anonymkode: 9fcac...aef

• Liker 2
Skrevet

Jeg så en 3-4 ukers baby sist vi var i badeland.. og jeg syntes ikke det så særlig optimalt ut for den lille. Jeg syntes det var kaldt når kroppen var over vann :P og den ble jo bært rundt mellom bassengene.

Syntes også det så skummelt ut å sprade rundt med en blaut liten klatt mellom hendene i et badeland med glatte og våte gulv. 

I tillegg er de færreste bassengene 37C bassenger. jeg hadde heller valgt en liten kommunal svømmehall med terapibasseng om det var mulig.. og for babyen sin del så er det absolutt ikke nødvendig å bade i badeland som nyfødt. Holder i massevis med balja hjemme inntil de blir litt større 😬

• Liker 6
Skrevet

Bør man ikke vente 6 uker (renselsen) før man selv bader i noen annet enn dusjen?

• Liker 2
Skrevet
Uatskillelig skrev (4 minutter siden):

Bør man ikke vente 6 uker (renselsen) før man selv bader i noen annet enn dusjen?

En mann har ikke renselse 😅 MEN jeg ville definitivt ventet. Et så lite barn har ikke nok immunforsvar og bør ikke utsettes for hverken klor eller andre smittestoffer. Det ble sagt før at grunnen til at man ble rød i øyene i basseng var pga urin blant annet. 

Anonymkode: 6c137...97d

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har en som blir tre uker på onsdag. Mannen var på badeland i dag, og så folk med babyer på samme alder der. Er det ok med badeland for så små..?

Jeg venter nok en god stund til samme hva som er vanlig. Men når starter manmed babysvømmekurs f.eks?

Anonymkode: 42f0d...1a0

Babysvømming er vanligvis fra 3 mnd. Da er det i vann som holder 34°C ville ikke tatt med en på 3 uker i svømmehallen.

Anonymkode: fb1e4...bf6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En mann har ikke renselse 😅 MEN jeg ville definitivt ventet. Et så lite barn har ikke nok immunforsvar og bør ikke utsettes for hverken klor eller andre smittestoffer. Det ble sagt før at grunnen til at man ble rød i øyene i basseng var pga urin blant annet. 

Anonymkode: 6c137...97d

Beklager, trodde det var mor som ville ta med barnet i svømmehallen. Leste feil. 😅

Enig i at det likevel kan være lurt å vente. :) 

Skrevet

Baby kan fint bade i rent og oppvarmet basseng. Men hadde ikke tatt med en så liten i badeland.. både pga bakterier, mye klor, fare for kulde og mye støy, lys og mennesker som kan føre til overstimuli 

Anonymkode: f4b1b...8c5

• Liker 1
Skrevet

Ville ha venta til omtrent 3M

Anonymkode: ded6c...6cd

Skrevet

Man anbefaler 6 uker, men det går egentlig på at mor ikke er klar før der etter fødselen, har ingenting med babyen å gjøre. 

Så små mengder klor det er i bassenget er verken farlig for voksne eller nyfødte, men det tar knekken på det som eventuelt kan være av bakterier.

Dra på et badeland eller svømmehall som har et godt oppvarmet terapibasseng. Så små barn skal ikke i bassengene med "vanlig" temperatur. Så lenge de kun er der, og får en hånduk rundt seg med en gang de tas opp, er det ingen fare for nedkjøling. 

Dra på dagtid på hverdager. Da er det rolig.

Det finnes ingen grunn til å ikke begynne badinga tidlig, så lenge man tar sine enkle forholdsregler. En baby som begynner tidlig, og vedlikeholder med jevnlige besøk i svømmehallen vil ikke behøve vanntilvenning som så og si alle barn må ha for å bli trygg i vann, og som mange foreldre tror er nødvendig og naturlig å måtte igjenom. 

Vår gutt på 4 år svømmer nå hele 25-meteren uten hjelp. Takket være fordi vi begynte tidlig. 

Lykke til med badinga 😊

Anonymkode: 0d996...613

• Liker 4
Skrevet

Vi gikk på babysvømming med min (i 2019), der var kravet «bestått» 6-ukerskontroll hos lege. Fikk ikke delta før den legekontrollen :) Dette var i varmebasseng. 

Nå vet jeg ikke detaljene for dette kravet, men ville ikke gått før 6 uker/6-ukerskontroll på dette grunnlaget. Om det ikke er varmebasseng men kaldt vann, hadde jeg droppet det. Min er ett år nå og jeg er ennå i tvil om jeg ville sendt han i ikke-oppvarmet basseng...

Anonymkode: 308ff...834

Skrevet

De minste på babysvømming er 6 uker. Og da er det i varmtvannsbasseng. Ville aldri tatt med de minste i bassengene med "vanlig" temperatur.

Anonymkode: 30928...011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...