AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Jeg har fire uker gamle tvillinger og har SÅ INTENST LYST til å ta de med ut på trilletur; jeg tør imidlertid ikke grunnet kulden, hvor effektiv temperatur på Yr stort sett hver dag hele dagen er angitt til under 10 minus som jo er anbefalt grense. Jeg har vært ute på egenhånd noen ganger, og synes imidlertid ikke det er spesielt kaldt da det nesten er vindstille så spørsmålet er om jeg skal trosse Yr og stole på egen vurdering og våge oss ut i lag på lag med ull og tykke gode Voksiposer?🥶 Hva gjør dere andre Oslo-boere med små babyer? Anonymkode: 256ae...060
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Hvis du er redd for at de skal fryse, så kan jeg i hvert fall berolige deg med at det kommer de ikke til å gjøre. Det skal ganske mye til når de ligger endpakket i vogn. Pass heller på at du ikke kler på for mye. En større utfordring med kulde er å puste inn den kalde lufta, det kan være mindre heldig for sånne små, Dropp evt et lag med ull og legg en dyne over vognposen og litt inn under kalesjen sånn at åpningen på vogna ikke blir så åpen(mener ikke du skal dekke til åpningen, bare for å ha spesifisert det) Anonymkode: 95f00...a9b 1
Diamant20 Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Husk at det er varmere nedi vongbaggen enn det det blir på utsiden. Du kan evt ringe jordmor og spørre? 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 De ligger veldig lunt og godt ned i vogna. Hvis du har babycall med temperatur, ta den med i vogna, så ser du fort hva temperaturen i vogna blir. Du trenger heller ikke å gå så langt; prøv deg frem, gå en kort tur og kjenn etter i nakken på babyene. Da kjenner du fort om de er kalde eller ikke. Anonymkode: 57b73...49a 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du er redd for at de skal fryse, så kan jeg i hvert fall berolige deg med at det kommer de ikke til å gjøre. Det skal ganske mye til når de ligger endpakket i vogn. Pass heller på at du ikke kler på for mye. En større utfordring med kulde er å puste inn den kalde lufta, det kan være mindre heldig for sånne små, Dropp evt et lag med ull og legg en dyne over vognposen og litt inn under kalesjen sånn at åpningen på vogna ikke blir så åpen(mener ikke du skal dekke til åpningen, bare for å ha spesifisert det) Anonymkode: 95f00...a9b Nei, det er den kalde luften jeg tenker på, særlig fordi de er ørlite grann premature. Jeg ser an været i morgen, mulig vi våger oss ut en tur hvis det var som i dag. Takk for tips🙂 Diamant20 skrev (1 time siden): Husk at det er varmere nedi vongbaggen enn det det blir på utsiden. Du kan evt ringe jordmor og spørre? Ja, men det er den kalde luften som er problematisk mtp lungefunksjonen, ikke det å skulle fryse🙂 Jeg får spørre helsesykepleier på kontroll til uken, men jeg vet jo hva hun vil si i og med at hun retter seg etter de nasjonale anbefalingene😆 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De ligger veldig lunt og godt ned i vogna. Hvis du har babycall med temperatur, ta den med i vogna, så ser du fort hva temperaturen i vogna blir. Du trenger heller ikke å gå så langt; prøv deg frem, gå en kort tur og kjenn etter i nakken på babyene. Da kjenner du fort om de er kalde eller ikke. Anonymkode: 57b73...49a Temperaturen i vogna betyr vel ikke så mye all den tid det er lungeskade som følge av å puste inn for kald luft som er problemstillingen? Babyene er gode og varme, men jeg vil jo ikke ta noen sjanser ☺️ Anonymkode: 256ae...060 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 Jeg triller tur med min seks uker gamle baby nå. Passer på å gå når temperaturen er på topp i 12-tiden og unngår store, åpne plasser. Prøver å legge ruta til der det er mest sol også. Babyen er godt pakket inn og de siste dagene har jeg tatt på «lokket» på vogna også. Nedi vognbagen blir det jo ikke de effektive minusgradene som man utenfor når det blåser. Jeg snakket med helsesykepleier tidligere denne uken, og hun sa at det var greit. Anonymkode: 23299...f08 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 Min baby er ti dager gammel. Vi holder oss inne til det blir mildere ute. Hvis du velger å gå tur ts, husk å holde brystene dine varme også. Fort gjort å få brystbetennelse hvis man fryser. Anonymkode: 9244f...375 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 Er jo langt over 15-17 minus og kaldere andre steder i Oslo er ikke anbefalt med trilletur da. Anonymkode: 5c582...613
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 Hadde ikke tatt sjansen jeg da.. Anonymkode: aabe6...507
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #10 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo langt over 15-17 minus og kaldere andre steder i Oslo er ikke anbefalt med trilletur da. Anonymkode: 5c582...613 I morgen er det meldt -4 grader midt på dagen i Oslo, men med vind fra nord-øst er det meldt ca -9 effektive minusgrader. Det er kkke noe problem å trille tur da. Anonymkode: 23299...f08 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #11 Skrevet 6. februar 2021 Jeg ville latt være, særlig fordi de er litt premature også. Det er ikke anbefalt. Dessuten er ikke luftkvaliteteten den beste i Oslo når det er så kaldt. Anonymkode: 8114d...f88 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Takk for svar alle sammen! Jeg velger å stole på Yr og holde meg innendørs (med litt tungt hjerte). Ser ut som jeg kanskje kan trille en liten tur mandag 15. februar😂 Anonymkode: 256ae...060
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar alle sammen! Jeg velger å stole på Yr og holde meg innendørs (med litt tungt hjerte). Ser ut som jeg kanskje kan trille en liten tur mandag 15. februar😂 Anonymkode: 256ae...060 Jeg gikk ikke ut med mitt spedbarn på denne tiden i Oslo når tempen var lik. Men følt 10 og under: trill ivei Anonymkode: 58d63...cef
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Jeg triller hver dag med min baby på 4 måneder, så lenge temp ligger pluss minus 10 kalde. Har ikke merket noen skadelige effekter på henne, men nå er hun jo ikke helt nyfødt lenger heller. De ligger ganske lunt og godt nede i pose og vogn, så den kalde luften de puster inn er nok ikke like kald som den vi puster inn. Fra NHI.no ; Det finnes ingen nasjonale anbefalinger for når det er for kaldt å ta med de minste barna ut. Mange angir - 10 grader som en grense for når du kan ta med spedbarn og småbarn ut, men både luftfuktighet og vindforhold spiller inn. Ved mye vind, kan de effektive kuldegradene være lavere enn - 10, selv om gradestokken angir at det er varmere ute. Denne anbefalingen gjelder særlig de minste barna, som heller ikke bør sove utendørs i vogn dersom det er kaldere enn minus ti grader. Kjenn på barnet, og se på barnet Dersom du tar med barnet ut og er usikker på om det er for kaldt, er det viktig å følge med på barnet og kjenne etter om hun er passelig varm. Virker hun i tillegg blid og fornøyd, er det et godt tegn. Anonymkode: 54679...9d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå