Gå til innhold

Hvorfor er defensive forsvarsutstyr som pepperspray ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke helt å forstå hvorfor det ikke er lov å forsvare seg selv med ting som er konstruert for å forsvare seg. Vi har jo ganske mange alvorlige overgrep i norge hvert år og ran. En del av disse ville nok blitt hindret ved f eks pepperspray eller elektrosjokkvåpen. Men her i pingle norge hvor det er synd på overgripere også, blir du straffet hvis du forsvarer deg. 

Kan sikkert brukes offansivt også, men hvis straffen hadde vært høy nok ved misbruk tipper jeg det hadde blitt lite av det. 

Anonymkode: 2e8ad...70b

• Liker 2
Skrevet

Antagelig fordi veldig få "våpen" er rent defensive i seg selv og like gjerne kan brukes offensivt. 

• Liker 2
Skrevet

Et våpen er et våpen. Om det er konstruert for offensiv eller defensiv bruk spiller liten rolle egentlig. Man kunne fint ranet en butikk eller uskadeliggjort et voldsoffer med pepperspray eller elektrosjokk. 

• Liker 2
Skrevet
Myrmica skrev (På 7.2.2021 den 14.55):

Et våpen er et våpen. Om det er konstruert for offensiv eller defensiv bruk spiller liten rolle egentlig. Man kunne fint ranet en butikk eller uskadeliggjort et voldsoffer med pepperspray eller elektrosjokk. 

Men det er et ikke dødelig "våpen". En raner vil da fint kunne finne noe mer truende og farlig  å rane med en pepperspray. 

Anonymkode: 2e8ad...70b

Gjest Smeltemann
Skrevet

Sånne type "våpen" kan misbrukes.  Men et tips, om du føler deg utrygg kan du ha en liten sprayflaske me hårspray i lomma. Det svir i øynene det også.

Skrevet

Kjøp en passende penn. De er jo tross alt mektigere enn sverdet.

Jeg liker Surefire sine, men de ligger på den dyrere siden av skalaen.

Milrab.no selger en fra UZI til en grei pris.

Litt mer info om «taktiske» penner finnes på nettet, og det er ikke problematisk å bestille de fra det store utland. 

https://gearmoose.com/the-10-best-tactical-pens/

• Liker 2
Skrevet

Det finnes lovlige sprayer som kan brukes som forsvar. Søk på «forsvarsspray» på clas ohlson

• Liker 1
Skrevet
Actionjunkie skrev (1 time siden):

Det finnes lovlige sprayer som kan brukes som forsvar. Søk på «forsvarsspray» på clas ohlson

De er stort sett  bare mildt irriterende, og kanskje helst kun en kilde til falsk trygget.. 

Gå for noe som kan gjøre skade, men som fortsatt er lovlig å bære.

Skrevet

Jeg driter i norske lover her. Har alltid en  pepperspray i væska. Fikk tak i den i Alaska for mange år siden. Har også en tazer jeg fikk tak i statene.  Den lammer fra 1 m avstand. Har den som backup når peppersprayen er tom. 

Anonymkode: c2ca3...527

Skrevet
Oppgitt78 skrev (10 minutter siden):

De er stort sett  bare mildt irriterende, og kanskje helst kun en kilde til falsk trygget.. 

Gå for noe som kan gjøre skade, men som fortsatt er lovlig å bære.

Den jeg så på clas ohlson er en mentolspray (tror ikke jeg hadde klart å holde øynene åpne etter å ha fått det på meg vertfall), som i tillegg etterlater rød farge på den du sprayer. Den har i tillegg et skarpt lys og en overfallsalarm. Og sist men ikke minst er den koblet til en app som sender melding og ringer til de kontakter du legger til i appen. Appen sender varsel om at sprayen er brukt samt din posisjon!

Jeg personlig synes denne høres ganske trygg og bra ut! Vertfall siden den faktisk varsler om at du trenger hjelp, da det kan være vanskelig å begynne å ta opp telefonen å ringe etter hjelp samtidig som du skal komme deg vekk fra situasjonen! Er også større sjanse for at gjerningspersonen blir tatt ettersom den etterlater farge som er svært vanskelig å fjerne på en stund!

Skjønner ikke behovet for å gjøre mest mulig skade, når målet bør være å redde seg selv i situasjonen man er i.

Skrevet

Om produktene blir lovlig, hva stopper overgriperen å bruke samme utstyret på offeren? 

Anonymkode: aa1b5...a90

• Liker 1
Skrevet
Actionjunkie skrev (52 minutter siden):

Den jeg så på clas ohlson er en mentolspray (tror ikke jeg hadde klart å holde øynene åpne etter å ha fått det på meg vertfall), som i tillegg etterlater rød farge på den du sprayer. Den har i tillegg et skarpt lys og en overfallsalarm. Og sist men ikke minst er den koblet til en app som sender melding og ringer til de kontakter du legger til i appen. Appen sender varsel om at sprayen er brukt samt din posisjon!

Jeg personlig synes denne høres ganske trygg og bra ut! Vertfall siden den faktisk varsler om at du trenger hjelp, da det kan være vanskelig å begynne å ta opp telefonen å ringe etter hjelp samtidig som du skal komme deg vekk fra situasjonen! Er også større sjanse for at gjerningspersonen blir tatt ettersom den etterlater farge som er svært vanskelig å fjerne på en stund!

Skjønner ikke behovet for å gjøre mest mulig skade, når målet bør være å redde seg selv i situasjonen man er i.

Jeg testet ut flere av disse sprayene når vi holdt pepperspraykurs, og for min del var dette triste greier. Om noe, så hadde jeg kun blitt mer irritert og aggressiv hvis jeg hadde blitt sprayet med noe slikt. Det motsatte av ønskelig effekt..

Da foretrekker jeg heller noe som er mer håndfast i virkemåten, men det krever selvsagt at man setter seg inn i hvordan man skal bruke det på en effektiv måte. Jeg vil ha muligheten til å sette en angriper ut av spill på raskest mulig måte, uten å bryte loven ved å inneha og bære verktøyet til å gjøre det.

Det er mulig å få tillatelse på pepperspray for privatpersoner, selv om nåløyet ikke er det største. 

Skrevet
Oppgitt78 skrev (2 timer siden):

Jeg testet ut flere av disse sprayene når vi holdt pepperspraykurs, og for min del var dette triste greier. Om noe, så hadde jeg kun blitt mer irritert og aggressiv hvis jeg hadde blitt sprayet med noe slikt. Det motsatte av ønskelig effekt..

Da foretrekker jeg heller noe som er mer håndfast i virkemåten, men det krever selvsagt at man setter seg inn i hvordan man skal bruke det på en effektiv måte. Jeg vil ha muligheten til å sette en angriper ut av spill på raskest mulig måte, uten å bryte loven ved å inneha og bære verktøyet til å gjøre det.

Det er mulig å få tillatelse på pepperspray for privatpersoner, selv om nåløyet ikke er det største. 

Testet dere ved å spraye i deres egne øyne?

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg er likevel redd for at å gjøre det lovlig for alle og en hver vil senke terskelen for å bruke det. Pepperspray kan i værste fall føre til at en person mister synet, og brukt i feil situasjon kan dette ødelegge livet til en uskylig person. Jeg er heller for å bruke midler som ikke utgjør en så potensiell stor skade. Jeg har selv vært borti situasjoner hvor pepperspray er blitt brukt ulovlig og meget unødvendig. Min tanke er da at dersom det blir lovlig vil det bli brukt i helt upassende situasjoner, f.eks. ved slåsskamper eller lignende situasjoner hvor peppersprayen kun blir brukt som en «quick fix». Dette er selvfølgelig bare mine personlige meninger, og det er fullt mulig at det ikke hadde blitt slik. Men et reguleringssystem slik at det ikke bare er å raske med seg fra butikkhylla tenker jeg uansett er lurt.

Skrevet

Hvorfor det er ulovlig?

Fordi i landet her er det kriminelle som får gjøre som de vil.

Et voldtektsoffer blir sjeldent tatt på alvor, grov vold og mishandling ler de bare av om man anmelder. 

En pepperspray er da bedre å ha liggende enn noe annet. Men logikk er ikke et kjent begrep tydeligvis...

Anonymkode: 65ae6...8d1

Skrevet
Actionjunkie skrev (2 timer siden):

Testet dere ved å spraye i deres egne øyne?

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg er likevel redd for at å gjøre det lovlig for alle og en hver vil senke terskelen for å bruke det. Pepperspray kan i værste fall føre til at en person mister synet, og brukt i feil situasjon kan dette ødelegge livet til en uskylig person. Jeg er heller for å bruke midler som ikke utgjør en så potensiell stor skade. Jeg har selv vært borti situasjoner hvor pepperspray er blitt brukt ulovlig og meget unødvendig. Min tanke er da at dersom det blir lovlig vil det bli brukt i helt upassende situasjoner, f.eks. ved slåsskamper eller lignende situasjoner hvor peppersprayen kun blir brukt som en «quick fix». Dette er selvfølgelig bare mine personlige meninger, og det er fullt mulig at det ikke hadde blitt slik. Men et reguleringssystem slik at det ikke bare er å raske med seg fra butikkhylla tenker jeg uansett er lurt.

Vi testet også på hverandre, ja. 

Jeg mener ikke at pepperspray skal være tilgjengelig i hyllene overalt! Den kan medføre ymse reaksjoner som er ekstra kjipe for den som blir utsatt for en dusj. Men jeg ville bare nevne at det er mulig å få innvilget tillatelse på den, selv om det ikke er vanlig praksis. 

Jeg ville heller valgt en taktisk penn, og satt meg inn i bruken av den. Den kan bæres overalt, og har potensiale til å sette ut de fleste raskt hvis den blir brukt riktig. En liten lommelykt med «strike bezel» kan også være et OK alternativ. Jeg har vanligvis begge deler i lommen, og det samme har min bedre 3/4. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...