Gå til innhold

vaskemaskinen


charlise

Anbefalte innlegg

ok, nå må jeg bare spørre:

hvor varmt vasker dere tøy på?

reglen sier liksom, 40 grader mørk vask og 60 lys vask.

og det hadde vært greit nok det, har holdt meg til det i noen år.

men hvor varmt er egentlig kokvask? håndkler, sengetøy, vaskefiller, og undertøy bør jo vistnok kokvaskes, uavhengig av farge. så hvor varmt vann brukes da?

selv om sengetøy og håndler er mørke så vaker jeg det på 60 grader, er det for lite?

og en liten digresjon, hvordan kan jeg se om noen har svart på tråder jeg har snakket i, om det er kommet svar -uten å måtte huske hvor jeg har vært å snakket?

frustrert husmor som nettopp har vasket dyner og puter på 60 grader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sengetøy, kluter og håndduker går på 60 grader. Alt annet på 40 grader. Har aldri sett behovet for å vaske noe som helst på 90 grader.

Men, som jeg har skrevet i lignende tråder før. Når det gjelder vasking vil du på 50 forskjellige svar, og alle mener at de gjør det riktig. Folk som vasker sjeldnere (eller på lavere temperaturer) er ekle og uhygieniske, mens folk som vasker oftere (eller på høyere temperaturer) er hysteriske. Sånn er det bare. ;)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, som jeg har skrevet i lignende tråder før. Når det gjelder vasking vil du på 50 forskjellige svar, og alle mener at de gjør det riktig. Folk som vasker sjeldnere (eller på lavere temperaturer) er ekle og uhygieniske, mens folk som vasker oftere (eller på høyere temperaturer) er hysteriske. Sånn er det bare.  ;)

:Nikke::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant :)

Søker du på klær og grader eller noe i søk funksjonen så får du opp MASSE tråder der det har vært diskutert.

Du blir ikke noe klokere for å si det sånn ;)

Jeg f.eks vasker aldri under 60 grader og kjører gjerne sengetøy og håndklær på 90.

For å få email varsling på tråder må du registrere deg :) Da slipper du å følge med på alt du er innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Synes du har en helt grei huskeregel, men de fleste vaskemaskiner har godt av en vask på høyeste temperatur i blant, for å renske opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som vasker sjeldnere (eller på lavere temperaturer) er ekle og uhygieniske, mens folk som vasker oftere (eller på høyere temperaturer) er hysteriske.

Må bare legge til at folk som vasker unødvendig mye ikke bare er hysteriske, men også er særs lite miljøvennlige og må bruke mye penger på strømregninga. De aller fleste vaskemaskiner som selges i dag har forskj typer hurtig- og spareprogrammer. I alle andre land har det vært mye fokus på strømsparing, desverre har det ikke vært det i Norge siden strømprisene har vært kunstig lave. Nå har jo strømprisene blitt høyere og det spås at de skal stige ytterligere, så får håpe den økonomiske utgiften kan være et intensiv til folk i Norge om å vaske mer miljøvennlig.

Jeg vasker vanlige klær som ikke har flekker på 30 graders kortprogram, mens det som for mange er 60graders vask går på et langprogram på 40 grader (spareprogram). Det er veldig strømkrevende å varme opp så mye vann.

Rart ikke flere tenker over dette egentlig, så unødvendig ofte folk vakser klærne sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er kanskje å vaske kjøkkenkluter på 60 for å sikkre seg at de er bakteriefrie, og dameundertøy like så som forebyggende tiltak mot sopp. Selv synes jeg det er greit å vaske håndklær og sengeklær på samme temperatur, for å ta midden i sengeklærne og forhindre sur lukt i håndklær. De viktigste grunnene for å vaske ting på 60 grader er altså ikke fordi det er så skittent, men fordi temperaturen i seg selv fjerner midd og bakterier. En vask på 40 vil aldri kunne gjøre det samme, uansett hvor lenge den varer eller hvilke vaskemiddler man bruker.

For miljøet sin del kan man heller passe på å kjøre fulle maskiner, ikke vaske ting på 60 som ikke må vaskes på 60 og være nøye med å ikke overdosere vaskemiddler og tøymykner. Dessuten er det et bra tiltak både for mengde husarbeid, økonomi og miljø å ikke skifte håndklær hver dag. Dette har mange hoteller blitt flinkere til, og det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...