AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Hei! Jeg har yrkesfagutdanning og vil omskolere meg til noe annet. Har tatt påbygg, men har ikke så god karakter på historie. Nå har jeg meldt meg opp til privatist eksamen. Jeg skal ta eksamen i historie vg3 påbygg(HIS1003), betyr det at jeg kommer opp i bare pensum fra VG3? Hvilken bok anbefaler dere? På forhånd takk Anonymkode: 1d888...b34
Rasmine1999 Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Anbefaler boka «alle tiders historie». Du kan komme opp i pensumet fra hele vgs
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg har yrkesfagutdanning og vil omskolere meg til noe annet. Har tatt påbygg, men har ikke så god karakter på historie. Nå har jeg meldt meg opp til privatist eksamen. Jeg skal ta eksamen i historie vg3 påbygg(HIS1003), betyr det at jeg kommer opp i bare pensum fra VG3? Hvilken bok anbefaler dere? På forhånd takk Anonymkode: 1d888...b34 Har du begynt å lese? Anonymkode: 58a98...a3d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 Du kan få tema fra tidligere også. Ihvertfall var det slik da jeg tok det som privatist. Da var det eldre historie det ene året og nyere historie det andre året. Og jeg fikk et tema fra hvert. Mulig det er endret nå. Anonymkode: 19998...d65 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 10 minutter siden, Rasmine1999 said: Anbefaler boka «alle tiders historie». Du kan komme opp i pensumet fra hele vgs Tusen takk😊 Anonymkode: 1d888...b34
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har du begynt å lese? Anonymkode: 58a98...a3d Begynte å lese litt i dag på nettet , men først må jeg finne ut hvilken historie bok må jeg kjøpe😁 Anonymkode: 1d888...b34
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 47 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan få tema fra tidligere også. Ihvertfall var det slik da jeg tok det som privatist. Da var det eldre historie det ene året og nyere historie det andre året. Og jeg fikk et tema fra hvert. Mulig det er endret nå. Anonymkode: 19998...d65 Takk, hvilke emner det er ekstra lurt å lese på? Hvilke temaer fikk du? Anonymkode: 1d888...b34
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Du kan få spørsmål fra vg1 til vg3. Desverre. Her er det mye å sette seg inn i☺️ Så vil du få en problemstilling du må knytte opp mot pensum, det kan være hva som helst. Men lær deg de store linjene i historien, så er du sikret grei karakter Anonymkode: bf019...d6a 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du kan få tema fra tidligere også. Ihvertfall var det slik da jeg tok det som privatist. Da var det eldre historie det ene året og nyere historie det andre året. Og jeg fikk et tema fra hvert. Mulig det er endret nå. Anonymkode: 19998...d65 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan få spørsmål fra vg1 til vg3. Desverre. Her er det mye å sette seg inn i☺️ Så vil du få en problemstilling du må knytte opp mot pensum, det kan være hva som helst. Men lær deg de store linjene i historien, så er du sikret grei karakter Anonymkode: bf019...d6a Såvidt jeg vet har yrkesfag bare nyere historie som pensum, og du blir derfor ikke spurt om eldre historie. Du har heller ikke historie vg1 selv på studiespesialiserende, så er vanskelig å få spørsmål derfra.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Kastanjefrø skrev (6 minutter siden): Såvidt jeg vet har yrkesfag bare nyere historie som pensum, og du blir derfor ikke spurt om eldre historie. Du har heller ikke historie vg1 selv på studiespesialiserende, så er vanskelig å få spørsmål derfra. Det spørs hvem sensor man får hvor opptatt de er av det. Jeg fikk et skriv om at "i prinsippet" kan man bli spurt fra alle deler av læreplanen, også i vg2 og 3. Fordi det er forventet at man skal kunne alle delene i vg3. Jeg bommet på tallet. Men jo, man må forberede seg på hele pensum fra lle årene til vg3 eksamen. Jeg har akkurat tatt den. Jeg hadde om grekerne. Anonymkode: bf019...d6a
Gjest Kastanjefrø Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det spørs hvem sensor man får hvor opptatt de er av det. Jeg fikk et skriv om at "i prinsippet" kan man bli spurt fra alle deler av læreplanen, også i vg2 og 3. Fordi det er forventet at man skal kunne alle delene i vg3. Jeg bommet på tallet. Men jo, man må forberede seg på hele pensum fra lle årene til vg3 eksamen. Jeg har akkurat tatt den. Jeg hadde om grekerne. Anonymkode: bf019...d6a Det spørs hvem sensor? de har ikke lovt å stille spørsmål fra stoff som ikke er pensum, det finnes ingen læreplan i vg2 historie for yrkesfag fordi de har ikke historie vg2. Jeg er enig i at om man går opp i studiespesialiserende må man kunne hele pensum fra alle årene du har historie, men du har ikke historie vg1.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Kastanjefrø skrev (17 minutter siden): Det spørs hvem sensor? de har ikke lovt å stille spørsmål fra stoff som ikke er pensum, det finnes ingen læreplan i vg2 historie for yrkesfag fordi de har ikke historie vg2. Jeg er enig i at om man går opp i studiespesialiserende må man kunne hele pensum fra alle årene du har historie, men du har ikke historie vg1. Jeg har akkurat bekreftet at jeg skrev feil tall i mitt forrige innlegg. Jeg tok his1003. Jeg fikk spørsmål fra gammel og ny historie. Det spørs hvem sensor, fordi hva man vektlegger som viktig i historien varierer fra person til person. Læreplanen er åpen for tolkning, som du og jeg har diskutert tidligere. Hva slaks informasjon man velger å lese seg opp på under punktene nedenfor er åpent for tolkning. forklare hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært med på å forme tidlige samfunn (åpen for tolkning) sammenligne to eller flere antikke samfunn og diskutere antikkens betydning ( hva du velger her er åpent for tolkning, men jeg gikk for det min pensumbok vektla) for moderne politikk, arkitektur eller annen kunst. (litt mer presist her ang kunst) For å svare på disse må man ha kunnskap om eldre historie. Hva sensor mener er viktigst å vektlegge, det vet bare sensor. Det som jeg syns var vanskelig var å vinkle problemstillingen jeg fikk, for den var litt avhengig av om jeg hadde truffet punktene i læreplan. Men gjør så godt du kan ts:) Anonymkode: bf019...d6a
Stoltskeiv Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 Du skal kunne det son står i kompetansemåla. De skal ikke spørre deg om noe utenfor de. Så anbefaler deg å lese deg opp til de😊
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 Tusen takk dere for alle svar!😍 på kompetansemålene så er det "Samfunn og mennesker i tid".Jeg skal i tillegg ta eksamen i samfunnsfag også, så det blir mye å lese😟Tror historie blir det verste faget for min del🤦 Anonymkode: 1d888...b34
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Tusen takk dere for alle svar!😍 på kompetansemålene så er det "Samfunn og mennesker i tid".Jeg skal i tillegg ta eksamen i samfunnsfag også, så det blir mye å lese😟Tror historie blir det verste faget for min del🤦 TS Anonymkode: 1d888...b34 Anonymkode: 1d888...b34
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk dere for alle svar!😍 på kompetansemålene så er det "Samfunn og mennesker i tid".Jeg skal i tillegg ta eksamen i samfunnsfag også, så det blir mye å lese😟Tror historie blir det verste faget for min del🤦 Anonymkode: 1d888...b34 Du klarer det. Ikke mist motet selv om det er mye💪 lykke til Anonymkode: bf019...d6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå