AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Hvis man skal bo en periode utenfor Norge, hvilket land er det størst sannsynlighet for at barna vil trives i? Med tanke på landets syn på barn og pedagogikk i bhg/skole + kultur i landet. Har noen et par erfaringer, gjerne av nyere dato? 😊 Anonymkode: 852ff...1df
jabx Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 I de fleste andre land i verden er det aksept for mishandling av barn, så de er nok tryggest i Norge. Men skal man noe annet så bør det være en kultur der det er lite eller ingen aksept for slikt. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Mange land har et skolevesenet preget av mer disiplin enn det norske. Ikke dårlig, men en vrien overgang for mange barn oppvokst her. Imidlertid er det veldig vanlig at barn som bor i et land for en kortere periode, går på internasjonale skoler. Ofte også strengere enn her, men mindre ekstrem forskjell. Utover det er det jo ufattelig mange land som er trivelige for barn. Du vil gjerne unngå de med høyest kriminalitet, villest trafikkbilde og mangel på gode sykehus. Anonymkode: 93219...487
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mange land har et skolevesenet preget av mer disiplin enn det norske. Ikke dårlig, men en vrien overgang for mange barn oppvokst her. Imidlertid er det veldig vanlig at barn som bor i et land for en kortere periode, går på internasjonale skoler. Ofte også strengere enn her, men mindre ekstrem forskjell. Utover det er det jo ufattelig mange land som er trivelige for barn. Du vil gjerne unngå de med høyest kriminalitet, villest trafikkbilde og mangel på gode sykehus. Anonymkode: 93219...487 Har du noen forslag? Sveits? Italia? Spania? Østerrike? Sør-Korea? Canada? Hellas? Anonymkode: 852ff...1df
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 Jeg har hørt at i arabiske land elsker de barn, barn blir aldri sett på som en byrde eller irritasjonsmoment i motsetning til her. Men nå har ikke jeg måttet forholde meg til barneskoler og pedagogikk der da. Kan egentlig se for meg Sverige er ganske fint. Anonymkode: 190b4...2aa 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hørt at i arabiske land elsker de barn, barn blir aldri sett på som en byrde eller irritasjonsmoment i motsetning til her. Men nå har ikke jeg måttet forholde meg til barneskoler og pedagogikk der da. Kan egentlig se for meg Sverige er ganske fint. Anonymkode: 190b4...2aa De elsker å gifte seg med barn der nede også, har jeg hørt. Anonymkode: 42037...082 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har hørt at i arabiske land elsker de barn, barn blir aldri sett på som en byrde eller irritasjonsmoment i motsetning til her. Men nå har ikke jeg måttet forholde meg til barneskoler og pedagogikk der da. Kan egentlig se for meg Sverige er ganske fint. Anonymkode: 190b4...2aa Tja. Det gjelder kanskje frem til de er ca 4-6 års alderen. Da er oppdragervold helt innenfor. Og tvangsekteskap/arrangert ekteskap, sosial kontroll osv. Jeg ville aldri tenkt på arabiske land som forbilde på noe som helst måte. Anonymkode: 2c4f6...ae9 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 Vi bodde to år under forskningsopphold i Russland i en stor universitetsby. Ble utrolig positivt overrasket over hvor vennlige de aller fleste var mot barn, våre barn gikk i en russisk privat barnehage der befolkningen i øvre middelklasse hadde barna sine og eldste gikk på internasjonal skole. Veldig gode pedagoger, ingen møte med oppdragervold. Mye å finne på for barn og mange pedagogiske og kulturelle aktiviteter vi og barna kunne være med på. Begge barna lærte seg språket mens vi voksne kom i mål med engelsk og litt russisk, den yngre generasjonen snakker som regel litt engelsk, vi snakket engelsk i forbindelse med jobb, mens i butikker og kafeer så måtte man kunne litt russisk. Veldig positivt overrasket over landet og veldig fornøyd med å bo der med barn. Følte oss trygge og det var mindre kriminalitet enn vi frykter. Eneste er at trafikkbildet kan være farlig til tider og vi brukte mest kollektiv og uber fordi vi opplevde at det vsr høy andel av trafikkulykker og fyllekjøring blant befolkningen. Anonymkode: 76bc8...5ee 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 Har hørt at Island er et fantastisk land for barn og vokse opp i. Anonymkode: 4b73f...117 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #10 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vi bodde to år under forskningsopphold i Russland i en stor universitetsby. Ble utrolig positivt overrasket over hvor vennlige de aller fleste var mot barn, våre barn gikk i en russisk privat barnehage der befolkningen i øvre middelklasse hadde barna sine og eldste gikk på internasjonal skole. Veldig gode pedagoger, ingen møte med oppdragervold. Mye å finne på for barn og mange pedagogiske og kulturelle aktiviteter vi og barna kunne være med på. Begge barna lærte seg språket mens vi voksne kom i mål med engelsk og litt russisk, den yngre generasjonen snakker som regel litt engelsk, vi snakket engelsk i forbindelse med jobb, mens i butikker og kafeer så måtte man kunne litt russisk. Veldig positivt overrasket over landet og veldig fornøyd med å bo der med barn. Følte oss trygge og det var mindre kriminalitet enn vi frykter. Eneste er at trafikkbildet kan være farlig til tider og vi brukte mest kollektiv og uber fordi vi opplevde at det vsr høy andel av trafikkulykker og fyllekjøring blant befolkningen. Anonymkode: 76bc8...5ee «Overrasket».... «Fryktet».... Du får slutte å tro på alt det negative som media skriver om «slemme» Russland. Anonymkode: f3289...3a4 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #11 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hørt at Island er et fantastisk land for barn og vokse opp i. Anonymkode: 4b73f...117 Ja, det er et stilig land! AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi bodde to år under forskningsopphold i Russland i en stor universitetsby. Ble utrolig positivt overrasket over hvor vennlige de aller fleste var mot barn, våre barn gikk i en russisk privat barnehage der befolkningen i øvre middelklasse hadde barna sine og eldste gikk på internasjonal skole. Veldig gode pedagoger, ingen møte med oppdragervold. Mye å finne på for barn og mange pedagogiske og kulturelle aktiviteter vi og barna kunne være med på. Begge barna lærte seg språket mens vi voksne kom i mål med engelsk og litt russisk, den yngre generasjonen snakker som regel litt engelsk, vi snakket engelsk i forbindelse med jobb, mens i butikker og kafeer så måtte man kunne litt russisk. Veldig positivt overrasket over landet og veldig fornøyd med å bo der med barn. Følte oss trygge og det var mindre kriminalitet enn vi frykter. Eneste er at trafikkbildet kan være farlig til tider og vi brukte mest kollektiv og uber fordi vi opplevde at det vsr høy andel av trafikkulykker og fyllekjøring blant befolkningen. Anonymkode: 76bc8...5ee Takk for at du delte 😊 Anonymkode: 852ff...1df
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #12 Skrevet 6. februar 2021 Sånn egentlig synes jeg at de fleste land jeg har vært i har et veldig positivt syn på barn. Masse lekeplasser og godt tilrettelagt for barn. Til og med USA som jeg ellers ikke er så fan av 😄 Anonymkode: 82c8b...dd2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #13 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du noen forslag? Sveits? Italia? Spania? Østerrike? Sør-Korea? Canada? Hellas? Anonymkode: 852ff...1df Mange, men det er jo meningsløst uten å vite andre forutsetninger. Økonomi? Skal voksne jobbe? Oppholdstillatelselsesmuligheter? Hudfarge? Språkkunnskaper? Helse? Anonymkode: 93219...487 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #15 Skrevet 6. februar 2021 Norge har en ganske sånn "sitt stille og hold kjeft" kultur mye mer enn de har i andre land. Ikke vits å oppblåst oss selv aaaaltfor mye her. Har tantebarn i USA som virker mye mer frie og har mye mer muligheter enn det virker som barn her har. De booster selvtilliten dems i stedet for å tråkke på den. Anonymkode: a03a2...46c 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #16 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mange, men det er jo meningsløst uten å vite andre forutsetninger. Økonomi? Skal voksne jobbe? Oppholdstillatelselsesmuligheter? Hudfarge? Språkkunnskaper? Helse? Anonymkode: 93219...487 Vi voksne kan engelsk, fransk og dansk (mannen er fra Danmark). Barna er mellom 2-5 år, snakker norsk men forstår dansk. Vi bor i Norge nå, men ønsker et opphold på minst 1/2 år, gjerne 2-3-4 år om vi trives godt, for å oppleve noe nytt og at barna skal se litt av verden og lære et fremmedspråk. Vi voksne ønsker å jobbe med veldedighet eller finne en fast jobb om vi blir over lengre tid. Viktige kriterier: trygt (lite kriminalitet), barnevennlig, ok pedagogikk i bhg/skole, fin natur/turmuligheter og en litt annen kultur enn Norge. Om det snakkes fransk er det et +, men ikke en must. Anonymkode: 852ff...1df
Rosa Dartle Skrevet 6. februar 2021 #17 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norge har en ganske sånn "sitt stille og hold kjeft" kultur mye mer enn de har i andre land. Ikke vits å oppblåst oss selv aaaaltfor mye her. Har tantebarn i USA som virker mye mer frie og har mye mer muligheter enn det virker som barn her har. De booster selvtilliten dems i stedet for å tråkke på den. Anonymkode: a03a2...46c Dette er jeg dessverre enig i Det er mye mer rom for å være barn i veldig mange andre land. Jeg tenker jo at vi booster barns selvtillit på annet vis, men det går mer på det individuelle og å dyrke ferdigheter, enn på det generelle samholdet der man har aktiviteter og er sammen på barns premisser.
Rosa Dartle Skrevet 6. februar 2021 #18 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi voksne kan engelsk, fransk og dansk (mannen er fra Danmark). Barna er mellom 2-5 år, snakker norsk men forstår dansk. Vi bor i Norge nå, men ønsker et opphold på minst 1/2 år, gjerne 2-3-4 år om vi trives godt, for å oppleve noe nytt og at barna skal se litt av verden og lære et fremmedspråk. Vi voksne ønsker å jobbe med veldedighet eller finne en fast jobb om vi blir over lengre tid. Viktige kriterier: trygt (lite kriminalitet), barnevennlig, ok pedagogikk i bhg/skole, fin natur/turmuligheter og en litt annen kultur enn Norge. Om det snakkes fransk er det et +, men ikke en must. Anonymkode: 852ff...1df Da ville jeg sett på Canada. Jeg har bare studert på et høyere nivå, så jeg vet ikke helt hvordan det er på barneskolen der. Men inntrykket mitt var at det var et godt skolesystem og at de blir veldig flinke muntlig. Må være mye mer delaktige enn her hjemme hvor skolen i større grad er basert på undervisning. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #19 Skrevet 6. februar 2021 Danmark. Ikke noe verre enn Norge Anonymkode: d2850...a0c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi voksne kan engelsk, fransk og dansk (mannen er fra Danmark). Barna er mellom 2-5 år, snakker norsk men forstår dansk. Vi bor i Norge nå, men ønsker et opphold på minst 1/2 år, gjerne 2-3-4 år om vi trives godt, for å oppleve noe nytt og at barna skal se litt av verden og lære et fremmedspråk. Vi voksne ønsker å jobbe med veldedighet eller finne en fast jobb om vi blir over lengre tid. Viktige kriterier: trygt (lite kriminalitet), barnevennlig, ok pedagogikk i bhg/skole, fin natur/turmuligheter og en litt annen kultur enn Norge. Om det snakkes fransk er det et +, men ikke en must. Anonymkode: 852ff...1df For et halvt år ville jeg dratt til Thailand, Laos, Indonesia, Filippinene eller Cuba. Om jeg var ordentlig stinn i penger - Bhutan eller Japan. Visummessig vil en del av disse være utfordrende å forlenge oppholdet i. Anonymkode: 93219...487 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå