Gå til innhold

Dere kunstnere, når er et maleri ferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se på bildet nedenfor. Hva er det som gjør at kunstneren tenker "NÅ er bildet ferdig!"? Hvorfor ikke én strek til? En farge av noe? Én ting til? 

Når er et bilde "ferdig"? 

abstrakt-kunst.jpg

Anonymkode: 0d97d...629

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bildet er ferdig når man kjenner at det er ferdig, og har fått til det man ønsket å få til.

Anonymkode: 60dfb...2c6

Skrevet

Det er en følelse den som lager bildet får.  :opplyser: 

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleide aldri å fullføre bilder eller malerier før i tiden, fordi jeg alltid var misfornøyd med noe eller ikke fikk det helt slik som jeg så det for meg i hodet. Jeg tenkte alltid at kanskje det trengte én linje til, eller et malestrøk til her og der... I år løsnet det helt plutselig. Nå får jeg en HELT klar og tydelig følelse av at "Nå! Nå er det ferdig!" 

Det er en veldig magisk følelse i grunn :)

Anonymkode: 9dafc...6e5

Skrevet

Av og til er bildet ferdig lenge før man tror at man bare må fortsette og burde ha stoppet allerede da. 

Anonymkode: 6d38c...4c6

Skrevet

Det kjennes som at man legger et puslespill hvor rammen er gitt, men innholdet må fylles. 
Når den siste biten legges på plass kommer det en visshet. Ingenting mere skal tilføyes. Finito. :) 

• 2 uker senere...
Skrevet

En gruppe på Facebook «lærer» å male abstrakte virker i akryl ved å bare male visvas lag på lag og så dukker det tilfeldig opp figurer eller lignende mens de som maler stadig spør på gruppa: er bildet mitt ferdig? Ser det ferdig ut? Altså. Det er for meg ikke kunst og ikke kunstnere. Klarer man ikke å se det selv eller «hvilken vei er best» så snur de bildet og spør hvilken vei deres eget bilde skal stå, da er det mer kunst hva treåringen gjør. 

Skrevet

Vet ikke om kunstnere er de beste å spørre om dagen, siden halvparten av dem bare er kunstnere for å få pult og resten av dem bruker mer tid på å søke stipender enn kunstnerisk virksomhet. 

Uansett om bildet er ferdig eller ikke er det kjedelig og gir ikke den som ser noe som helst.

"firkanter i farger, kast med våt pensel, kan ikke tegne noe som helst"

Hilsen "mannen i  gata"

Anonymkode: 49aec...82a

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vet ikke om kunstnere er de beste å spørre om dagen, siden halvparten av dem bare er kunstnere for å få pult og resten av dem bruker mer tid på å søke stipender enn kunstnerisk virksomhet. 

Uansett om bildet er ferdig eller ikke er det kjedelig og gir ikke den som ser noe som helst.

"firkanter i farger, kast med våt pensel, kan ikke tegne noe som helst"

Hilsen "mannen i  gata"

Anonymkode: 49aec...82a

De som KUN maler abstrakt uten mål og mening er ikke kunstnere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De som KUN maler abstrakt uten mål og mening er ikke kunstnere.

Her er jeg helt enig, jeg vil vel også påstå at mange abstrakte kunstnere som maler med mål og mening er i denne kategorien. Endel abstrakte malerier er ganske pene og behagelige å se på, men de stiller ikke i samme klasse som de vakreste figurative maleriene.

Anonymkode: df4f1...2ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...