Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg ønsker topplederstilling, er det da for sent å studere indøk som 30 åring? Har av flere årsaker ikke kunnet studere før nå, men har veldig lyst til å bli leder med god lønn, så da er vel indøk det beste utdanning valget? Men så var det dette med alder da. Vil være 35 år som ferdig utdannet, og da har de som gikk rett fra videregående klatret på kariere stigen mange år allerede. Noen tanker, og erfaringer om dette studiet? 

Anonymkode: 69953...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil jo ikke gå rett ut i en lederstilling. Jeg var ferdig på ind.øk for flere år siden, men det var jo ingen av oss som gikk rett ut i lederstillinger. Mange har blitt ledere etterhvert, men det har jo gått over tid. Og svært få er blitt toppledere.
De fleste som jeg gikk sammen med var rett fra videregående eller hadde ventet 1-2 år. Ikke mange var på din alder.

Anonymkode: 307be...5e2

Skrevet

Hvitsnipp "elitestudier" som Ind.Øk ved NTNU / Siv.Øk ved NHH / Rettsvitenskap ved UiO / osv. er ingen garanti for at du får en lederstilling. 

Det de gjør, er å åpne dørene til attraktive stillinger - gitt at du har gode karakterer, samt erfaring/verv å vise til. Men til og med da, så må du kjempe hardt om stillingene innad. 

Prøv heller å finne ut hva du virkelig brenner for, og så velg studie deretter. Folk som klatrer i karrierestigen har en blanding av: 

- Faglig dyktighet 

- Gode "people skills" 

- Flaks med hvem og hva de jobber med.  

- Evnen til å spille politiske spill.

Anonymkode: 4356c...3ea

• Liker 1
Skrevet

Helt urealistisk.

Anonymkode: 4cbb9...3fa

Skrevet

indøk er overvurdert

Anonymkode: 6b296...32e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt urealistisk.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

indøk er overvurdert

Hvorfor? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor? 

Startet som utvikler i et data warehouse ila studietiden, ble derfor aldri ferdig med min bachelor. Tjener i dag 1.05 mNOK (en del av det er bonuser) fordi sjefen min liker meg. Så formelt sett er utdannelsen vgs, men tjener bedre enn de fleste fra dengang som tok indøk eller på nhh. Sikkert mye flaks, men kanskje litt hjerne og, har en mensa-verifisert IQ på 155.

Anonymkode: 8a45f...57d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor? 

Fordi at grunnen til at vi ser så gode statistikker om såkalte indøkere, er fordi at folkene der er smarte og flinke fra før av. Det er skyhøyt snitt for å komme inn.

Disse type folkene som går der ville gjort det bra i arbeidslivet uansett hvilken utdanning de hadde gått for på grunn av deres personlighet. De fleste har stå-på-vilje og er hardtarbeidende. De kunne forsåvidt tatt en master i filosofi og endt opp like godt.

Hvis du tilhører "deres kategori", trenger du ikke å ta denne utdannelsen for det. 

Men kommer du inn? Det er spørsmålet. Hvis du gjør, så sier jeg kjør på, men senk forventningene dine.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor? 

Se AB32e over. + Jeg vil legge til, hvis målet er å bli TOPPLEDER, så har det nok mindre å si om utdannelsen din er fra NTNU, NHH eller BI, eller for såvidt en hvilken som helst annen noenlunde anerkjent skole. Det er personligheten din og nettverket ditt som vil være avgjørende for det, ikke hvilken skole du har gått på. Om du er 30 år idag og ikke har kommet "lenger", så er du nok neppe toppleder-materiale. No offense. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Se AB32e over. + Jeg vil legge til, hvis målet er å bli TOPPLEDER, så har det nok mindre å si om utdannelsen din er fra NTNU, NHH eller BI, eller for såvidt en hvilken som helst annen noenlunde anerkjent skole. Det er personligheten din og nettverket ditt som vil være avgjørende for det, ikke hvilken skole du har gått på. Om du er 30 år idag og ikke har kommet "lenger", så er du nok neppe toppleder-materiale. No offense. 

Sad, but true.

Og vil du virkelig være toppleder, TS? Håper du ser alvoret i det og hvor mye stress det er bak disse jobbene.

Skrevet

Og, for hva det er verdt - ønsker du en "fast-track" lederstilling, så søk på Trainee program. Disse programmene er laget for at traineene skal få et godt oversiktsbilde, samt kjenne til bedriften / konsernet på alle nivå. 

Sivilingeniør / Siviløkonom -> Trainee program 2 år ->  lavere lederstilling (prosjektleder, o.l.)  et par år -> MBA -> Lederstilling. 

Min erfaring er at dette er den safeste veien til lederstilling. 

Anonymkode: 4356c...3ea

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
Skrevet

.

Skrevet

..

Anonymkode: 60603...8a5

Skrevet
On 2/6/2021 at 4:44 PM, AnonymBruker said:

Om jeg ønsker topplederstilling, er det da for sent å studere indøk som 30 åring? Har av flere årsaker ikke kunnet studere før nå, men har veldig lyst til å bli leder med god lønn, så da er vel indøk det beste utdanning valget? Men så var det dette med alder da. Vil være 35 år som ferdig utdannet, og da har de som gikk rett fra videregående klatret på kariere stigen mange år allerede. Noen tanker, og erfaringer om dette studiet? 

Det er ikke for sent å studere og det er ikke for sent å studere indøk. 

Klart at de som startet 10 år før deg vil være lenger fremme enn deg karrieremessig. Men det som teller er ikke hva alle andre gjør, det som teller er jo at du får jobben du ønsker. Og du kommer til å få jobb selv om du starter utdanningen først som 30 åring. 

Anonymkode: 9b1a5...3c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...