Gå til innhold

Arbeidsgivers styringsrett - på bekostning av min helse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste året har jeg pådratt meg med betennelse i albuen som ikke ser ut til å gi seg (har vært gradert sykmeldt i mange mnd). Lederen min har «tilrettelagt» ved å sette meg til enda mer skrivearbeid. Det er skrivearbeidet som med stor sannsynlighet var utløsende årsak til at betennelsen oppsto i første omgang. Lederen min ønsker nå, tydeligvis, å bruke sin styringsrett til å justere mine arbeidsoppgaver slik at jeg - sammenlignet med mine kollegaer (vi er ansatt som det samme, men ulik erfaring) vil ha enda mer oppgaver ved tastaturet enn det min rolle normalt tilsier. 
Kan arbeidsgiver gjøre dette - vel vitende om at jeg er gradert sykmeldt som følge av for stor belastning på armen? Og, vel vitende at jeg med dette kan bli dårligere og evt at det er større sannsynlighet for at betennelsen vil komme tilbake igjen (og igjen og igjen) om vi ikke heller gjør en motsatt justering?

I utgangspunktet er jeg enig med arbeidsgiver at jeg er god på det jeg kan kalle «skriveoppgavene», men slik jeg vurderer det må jeg heller jobbe med å bli dyktigere på andre oppgaver som medfører mindre skriving.

Hva kan arbeidsgiver kreve iht deres styringsrett her? Noen som har erfaring eller vet?

(skal avklare med advokat der jeg er fagorganisert på mandag, men bare lurer på om noen her inne vet🤞😊).

Anonymkode: 086d8...8bd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver skal tilrettelegge så langt det er mulig, men det er arbeidsgivers behov som trumfer til slutt, så her må du nok finne deg i å skrive eller finne en annen jobb.

Anonymkode: d0ab0...9dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Arbeidsgiver skal tilrettelegge så langt det er mulig, men det er arbeidsgivers behov som trumfer til slutt, så her må du nok finne deg i å skrive eller finne en annen jobb.

Denne arbeidsgiveren har altså gjort det motsatte av å tilrettelegge, og en kunne valgt å sette andre til å «skrive mer» mens jeg gjorde andre arbeidsoppgaver. Så, om det du skriver er riktig - hvor fremkommer det? Hvor finner jeg at det er riktig? Trodde ikke arbeidsgiver kunne pålegge endringer som arbeidsgiver er kjent med at vil volde arbeidstaker forringet helse.. 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Kanskje du skulle søkt om omskolering?  

Skrevet

prøv å få 100% sykemelding. så kan nav legge mer press på arbeidsgiver på neste dialogmøte(er vel ca 8 uker etter sykmelding?)

Anonymkode: 0db0c...7a2

Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Kanskje du skulle søkt om omskolering?  

Ja, til hva da tenker du? Jeg er siviløkonom, tenker de fleste stillinger i dag innebærer en god del timer foran tastaturet. Det er greit, men det lederen ser for seg er at jeg skal skrive opp mot 7,5 time hver dag. Om jeg jobber som de andre i avdelingen er det trolig en halvering av dette. Jeg er den eneste med disse problemene og det er først etter betennelsen oppsto at arbeidsgiver ønsker å justere rollen. Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner arbeidsgiver ønsker meg ut, det gjør jeg også i og for seg men i disse dager og her vi bor vokser ikke jobber akkurat på trærne..  Spørsmålet er altså om arbeidsgiver juridisk har lov til dette.

Men, det var vel kanskje naivt å tro at noen her på KG faktisk vet og ikke bare synser og kommer med rare forslag og tilbakemeldinger 🙈😅

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Denne arbeidsgiveren har altså gjort det motsatte av å tilrettelegge, og en kunne valgt å sette andre til å «skrive mer» mens jeg gjorde andre arbeidsoppgaver. Så, om det du skriver er riktig - hvor fremkommer det? Hvor finner jeg at det er riktig? Trodde ikke arbeidsgiver kunne pålegge endringer som arbeidsgiver er kjent med at vil volde arbeidstaker forringet helse.. 

Sjekk ut NAV sine nettsider, der står hvilke krav som gjelder for arbeidsgiver og deg. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, til hva da tenker du? Jeg er siviløkonom, tenker de fleste stillinger i dag innebærer en god del timer foran tastaturet. Det er greit, men det lederen ser for seg er at jeg skal skrive opp mot 7,5 time hver dag. Om jeg jobber som de andre i avdelingen er det trolig en halvering av dette. Jeg er den eneste med disse problemene og det er først etter betennelsen oppsto at arbeidsgiver ønsker å justere rollen. Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner arbeidsgiver ønsker meg ut, det gjør jeg også i og for seg men i disse dager og her vi bor vokser ikke jobber akkurat på trærne..  Spørsmålet er altså om arbeidsgiver juridisk har lov til dette.

Men, det var vel kanskje naivt å tro at noen her på KG faktisk vet og ikke bare synser og kommer med rare forslag og tilbakemeldinger 🙈😅

Ja, jeg skjønner det er kjipt, men med sånne holdninger som du gir inntrykk av på slutten kommer du ikke langt. Det er ikke vår oppgave her inne og mate deg med teskje akkurat hvor du skal sjekke på NAV. Det er forholdsvis enkelt å komme i kontakt med NAV eller fagforening hvis du mener deg urettmessig behandlet. Du får gjøre som andre og kontakte riktige kanaler hos fagforening/NAV hvis du ikke er fornøyde med svarene du får her inne. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

prøv å få 100% sykemelding. så kan nav legge mer press på arbeidsgiver på neste dialogmøte(er vel ca 8 uker etter sykmelding?)

Anonymkode: 0db0c...7a2

Har vært SM i mange mnd, nå i 100% igjen da tilrettelegging ikke fungerer og perioder med gradvis SM gjør meg dårligere. Skal ha dialogmøte med arbeidsgiver snart og jeg har valgt å invitere med nav. Vet de kommer til å kjøre arbeidsgiver... (dialogmøte avlyst tidligere da nav er mest opptatt av å se meg forsøke meg i gradert SM/tilbake på jobb - først nå jeg har vært helt ærlig med meg selv ift situasjonen og dermed med lege/nav. Ikke lett å finne annen jobb når man er SM.. så engstelig også for å miste jobben. (Lederen min er typen som kommer med underliggende trusler m.v.). Usj, for en suppe..

Skrevet

Sjekk ut NAV sine nettsider, der står hvilke krav som gjelder for arbeidsgiver og deg. 

Ja, jeg skjønner det er kjipt, men med sånne holdninger som du gir inntrykk av på slutten kommer du ikke langt. Det er ikke vår oppgave her inne og mate deg med teskje akkurat hvor du skal sjekke på NAV. Det er forholdsvis enkelt å komme i kontakt med NAV eller fagforening hvis du mener deg urettmessig behandlet. Du får gjøre som andre og kontakte riktige kanaler hos fagforening/NAV hvis du ikke er fornøyde med svarene du får her inne. 

Det står i HI at jeg skal snakke med advokat der jeg er fagorganisert til uken, har allerede snakket med vedkommende, Nav, legen etc men har «tankekjør». Er ikke bare å omskolere seg bort fra problemer dessverre.

Skrevet

Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt er noe begrenset. Tilrettelegging er noe man gjør i en kort periode, og endring i stillingsbeskrivelsen er ikke tilrettelegging. Det kan være at arbeidsgiver har mulighet til å endre stillingsbeskrivelsen, men sånn er det som oftest ikke.  Dersom du ikke har helse til å stå i den jobben arbeidsgiver betaler deg for, vil det være mest hensiktsmessig for deg å søke andre jobber. 

Anonymkode: 2de4e...2c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har vært SM i mange mnd, nå i 100% igjen da tilrettelegging ikke fungerer og perioder med gradvis SM gjør meg dårligere. Skal ha dialogmøte med arbeidsgiver snart og jeg har valgt å invitere med nav. Vet de kommer til å kjøre arbeidsgiver... (dialogmøte avlyst tidligere da nav er mest opptatt av å se meg forsøke meg i gradert SM/tilbake på jobb - først nå jeg har vært helt ærlig med meg selv ift situasjonen og dermed med lege/nav. Ikke lett å finne annen jobb når man er SM.. så engstelig også for å miste jobben. (Lederen min er typen som kommer med underliggende trusler m.v.). Usj, for en suppe..

Ha iallefall med fagforening på alt av møter.

Her tenker jeg arbeidsgiver kjapt gjør deg overtallig ved første anledning (snakker av erfaring.....)

Anonymkode: 885a6...4c7

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han har juridisk lov til å omorganisere,  må selvfølgelig forholde seg til varsling plikten.

Om din leder ønsker deg ut kan ikke jeg ta noen stilling til.

Hva om du sykemelder deg 50 % da kan du jobbe halve dager.

Skrevet

Jeg ville vært mer bekymret for hva som skjer når sykemeldingsperioden er over. Det er veldig vanskelig å få AAP. Du er vernet mens du er sykemeldt, men etterpå kan arbeidsgiver si deg opp. 

Anonymkode: aa94f...d7f

Skrevet

Ha iallefall med fagforening på alt av møter.

Her tenker jeg arbeidsgiver kjapt gjør deg overtallig ved første anledning (snakker av erfaring.....)

Anonymkode: 885a6...4c7

Ja, prøver det men ikke så lett når leder også bruker det i mot at jeg ønsker noen med i møter.. (ikke så rart da, når leder  kommer med trusler i samtaler og en rekke påstander m.v.). Og, i det «daglige» må jeg nødvendigvis forholde meg til vedkommende uten at andre må være med...

Heldigvis jobber jeg i en relativt «styrt» bransje og vet arbeidsgiver har svake kort for å «gjøre meg overtallig». De fleste i avdelingen har dessuten vesentlig kortere ansiennitet enn meg, så akkurat dette vil de slite med. Heldig for meg.. men grusomt å stå i, merker det både psykisk og fysisk. 

Nå er det en mulighet for at lederen min  får en ny/endret rolle, det er mitt håp.. en avklaring om noen mnd. Da hadde trolig ting på jobb løst seg greit...

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vært mer bekymret for hva som skjer når sykemeldingsperioden er over. Det er veldig vanskelig å få AAP. Du er vernet mens du er sykemeldt, men etterpå kan arbeidsgiver si deg opp. 

Er bekymret for dette ja, men heldigvis kan en ikke bli sagt opp så lenge en er gradert tilbake..

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt er noe begrenset. Tilrettelegging er noe man gjør i en kort periode, og endring i stillingsbeskrivelsen er ikke tilrettelegging. Det kan være at arbeidsgiver har mulighet til å endre stillingsbeskrivelsen, men sånn er det som oftest ikke.  Dersom du ikke har helse til å stå i den jobben arbeidsgiver betaler deg for, vil det være mest hensiktsmessig for deg å søke andre jobber. 

Anonymkode: 2de4e...2c2

Hensiktsmessig ja, men det er loven jeg gjerne skulle visst noe om...🤔

Skrevet

Er bekymret for dette ja, men heldigvis kan en ikke bli sagt opp så lenge en er gradert tilbake..

Du har makstid med 52 uker sykemelding. Etter det må du tilbake 100 prosent eller søke AAP. Inngangskriteriene for AAP er beintøffe. Så viktig å ha en plan. Har dere andre oppgaver som ikke innebærer skriving? Har dere andre avdelinger du kan jobbe på? Vær også obs på at gradert sykemelding er også maks 52 uker, og at hvis du jobber over 50 prosent vil du få avslag på AAP. At du har jobbet gradert vil bli brukt mot deg av NAV. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hensiktsmessig ja, men det er loven jeg gjerne skulle visst noe om...🤔

Loven er klar. Arbeidsgiver kan gjøre hva han vil. Utenom å si deg opp. Du må derfor ta ansvar for veien videre. 

Skrevet
Smeltemann skrev (11 minutter siden):

Han har juridisk lov til å omorganisere,  må selvfølgelig forholde seg til varsling plikten.

Om din leder ønsker deg ut kan ikke jeg ta noen stilling til.

Hva om du sykemelder deg 50 % da kan du jobbe halve dager.

Leder kan ikke omorganisere, oppgavene/rollene er satt - av nivå vesentlig over vedkommende. Det er snakk om en «justering» av min rolle (ikke av mine kollegaers rolle). 

Skrevet

Loven er klar. Arbeidsgiver kan gjøre hva han vil. Utenom å si deg opp. Du må derfor ta ansvar for veien videre. 

Hvor står det - når helsen til arbeidstaker blir syk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...