Gå til innhold

I følge mamma er jeg feit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 16 år og opplever at mamma stadig hinter til om at jeg er blitt feit. Om jeg sier at jeg solgte en av buksene mine fordi den var blitt for liten kan hun komme med «Har du lagt på deg?!» med en veldig overrasket og anklagende stemme. Hun fortsetter også å si at jeg ikke kan veie mer enn 60 kilo fordi da er jeg feit, og hun spør heltiden om hvor mye jeg veier. Alle disse små kommentarene er veldig sårende og jeg føler jeg vil begynne å gråte med engang hun sier det. Jeg er 163 høy og veier 60kg. Selv føler jeg at magen min er helt flat og midjen min er 68 cm, men mamma får meg til å tvile. Hun sier også at jeg er veldig kraftig oppbygd og at jeg kanskje ikke bør spise så mye. Alt dette svekker veldig på selvtilliten min og jeg er veldig redd for å snakke om slike temaer i tilfelle hun slenger ut en kommentar. Hver gang jeg ser meg i speilet nå er jeg bare feit.

Anonymkode: f6c02...08a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje moren din er redd for å legge på seg selv, og så tar hun det ut på deg?

Du er ikke fet, og sånn kritikk kan være skadelig!
Jeg ville snakket med helsesøster om dette. Du skal ikke ha det sånn ❤️

Anonymkode: ce2ed...89d

• Liker 10
Skrevet

Det enkleste for voksne er å si "ikke bry deg om det", men jeg husker fortsatt hvor sårbar man kan være som 16-åring, og hvordan slike ting fester seg. Spesielt hvis det gjentas ofte. 

Hva med å snakke med helsesykepleier, og se om det kan være aktuelt å ta med deg moren din dit på en samtale? Det hun driver på med kan i verste fall trigge spiseforstyrrelser, og det kan være svært ødeleggende for livet ditt. Det gjør neppe ukerverker for selvfølelsen din heller, regner jeg med. 

Lykke til, og husk at det viktigste er hvordan du føler deg med din egen kropp. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Du er ikke feit. Moren din høres dessverre ut som moren min, med den forskjellen at jeg faktisk er feit da. Men poenget er at slike kommentarer (spesielt over tid) kan både være sårene og dårlig for psyken uavhengig av vekt.

Min mor gjemmer seg bak «omsorg» med at hun «bare vil mitt beste», selv om jeg i alle år har fortalt at jeg ikke ønsker kommentarer på at jeg er feit, fordi det vet jeg jo fint selv.

Poenget mitt er at noen mødre er veldig opphengt i barna sine, og tror de har fripass til å kommentere og si akkurat hva de vil når det kommer til sine barn, fordi de er foreldrene dine.

Men sannheten er jo at selv foreldre må respektere barna sine, selv om de er under 18 år (gjennsidig respekt er viktig). Du må derfor lære deg å sette ord på de følelsene du får når moren din kommenterer vekten din.

Slik at hun kan forstå at du blir lei deg, fordi det kan godt hende hun ikke er klar over hva kommentarene hennes gjør med deg.

Men med det sagt er du ikke feit, så jeg synes faktisk moren din er litt frekk her og egentlig er usikker eller har et litt usunt syn på kropp. Fordi du er verken overvektig eller feit med en midje på 68. Jeg ville prøvd å tatt en skikkelig prat med moren din, sagt hva du føler og fått hun til å forstå deg. Om det ikke fungerer så kunne det kanskje vært lurt å tatt dette videre med en helsesykepleier på skolen du går på (om du går på vgs).

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 3
Skrevet

Moren din høres ikke god ut, og du er virkelig ikke hverken stor eller tykk med de målene🌸

Anonymkode: f9e02...3ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei! Jeg er en jente på 16 år og opplever at mamma stadig hinter til om at jeg er blitt feit. Om jeg sier at jeg solgte en av buksene mine fordi den var blitt for liten kan hun komme med «Har du lagt på deg?!» med en veldig overrasket og anklagende stemme. Hun fortsetter også å si at jeg ikke kan veie mer enn 60 kilo fordi da er jeg feit, og hun spør heltiden om hvor mye jeg veier. Alle disse små kommentarene er veldig sårende og jeg føler jeg vil begynne å gråte med engang hun sier det. Jeg er 163 høy og veier 60kg. Selv føler jeg at magen min er helt flat og midjen min er 68 cm, men mamma får meg til å tvile. Hun sier også at jeg er veldig kraftig oppbygd og at jeg kanskje ikke bør spise så mye. Alt dette svekker veldig på selvtilliten min og jeg er veldig redd for å snakke om slike temaer i tilfelle hun slenger ut en kommentar. Hver gang jeg ser meg i speilet nå er jeg bare feit.

Anonymkode: f6c02...08a

Du er helt grei vekt, men du kan jo begynne og gå på treningsenter evt

Anonymkode: a36e1...21d

• Liker 1
Skrevet

Sånn var dessverre moren min også og jeg hadde ganske lik vekt og høyde som deg. Ingen friske mødre holder på sånn. Moren din er tydeligvis opphengt i en syltynn modellkropp, normalvekt er ikke godt nok for henne. Du har en helt normal BMI, og det kan du hilse henne og si. 

Jeg vet akkurat hvor vanlig det er, men her må du bare prøve å huske på at moren din er litt psykisk syk, i hvert fall når det gjelder kropp og utseende. Sannsynligvis har hun store komplekser for hvordan hun ser ut selv.

Anonymkode: 3341a...310

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn var dessverre moren min også og jeg hadde ganske lik vekt og høyde som deg. Ingen friske mødre holder på sånn. Moren din er tydeligvis opphengt i en syltynn modellkropp, normalvekt er ikke godt nok for henne. Du har en helt normal BMI, og det kan du hilse henne og si. 

Jeg vet akkurat hvor *vanlig det er, men her må du bare prøve å huske på at moren din er litt psykisk syk, i hvert fall når det gjelder kropp og utseende. Sannsynligvis har hun store komplekser for hvordan hun ser ut selv.

*vanskelig 

Skrevet

Minner meg om mor mi🙄 var 165 og 50 kilo, 14 år og passet ikke inn i bunaden min fra da jeg var 10! Nei, da var jeg feit! Enkelte mødre er toxic

Anonymkode: ef1be...2b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Minner meg om mor mi🙄 var 165 og 50 kilo, 14 år og passet ikke inn i bunaden min fra da jeg var 10! Nei, da var jeg feit! Enkelte mødre er toxic

Anonymkode: ef1be...2b8

Du var to cm høyere og ti kilo mindre, så høres ikke akkurat ut som samme situasjon. 

Anonymkode: 0e14b...5a6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du var to cm høyere og ti kilo mindre, så høres ikke akkurat ut som samme situasjon. 

Anonymkode: 0e14b...5a6

TS har en BMI på 22,6. Hun er absolutt ikke feit, dvs hennes mor tar feil. Så, samme situasjon. 

Anonymkode: 7b76b...81c

• Liker 5
Skrevet

Mora de er visst dessverre ikke helt riktig skrudd sammen når det gjelder å avgjøre vekt. Det hun driver med er helt på tryne og kjente jeg henne ville jeg hatt vanskelig med å ikke skjelle henne huden full. En kan bare ikke oppføre seg sånn. Ikke overfor noen og i alle fall ikke overfor dattera eller en på 16. Fy søren. Blir så sint. Du er ikke feit. Jeg er lik som deg og slank. Mora de kan ikke ha fulgt særlig med som syns du er feit og når hun syns noe sånt er greit å si. Det skrives side opp og ned i aviser og på sosiale media om hvor kjipt det er å kommentere andres kropper og spesielt det med vekt. Alle vet det nå. Eller med untak av endel mødre som din mor. Jeg håper du også blir sinna. det er f ikke lov å drive på slik. Det er faktisk skadelig for deg sånn hun holder på. Håper du har noen du kan snakke med om dette. Venner,lærer noen. 

Skjønner det ikke er så lett å be mor si å holde kjeft, men kan du klare å gjøre det inne i hue hver gang hun nevner noe ? Moren din har mulig mange fine sider men akkurat om dette er hun helt idiot. Hva med å skrive det ned med stoooore bokstaver og brenne det eller si det inni deg når du seg deg i speilet og hører hennes ord :Hold kjeft dumme kjerring. Du aner ikke hva du prater om."

Prøv det.

Og du er ikke feit, forresten. Jeg lover.

Anonymkode: 0b4ee...915

Skrevet (endret)

Uff, dette var kjent desverre. Mamma var sånn og mye verre. Det var klyping i sida med kommentarer av typen "skal si du har blitt feit" det var tvangsslanking fra jeg var 14 og stadig kommentarer om mengde mat, det var samtaler om det å dø av fedme innen 30 årsalderen, det var stygge kommentarer generelt, fikk ikke spise pålegg på brødskiva men kun agurkskiver i en uke... Alt for å motivere i håp om at jeg gikk ned i vekt. 

Da jeg var 18 (og veide 15 kilo mer og var 10 cm høyere enn TS) fikk jeg min første kjæreste og mamma lurte på om han var "syk i hodet siden han liker deg slik du er. Er han sånn som tvangsforer damer kanskje?" 

Jeg fikk det aldri til å stanse, men jeg trøster meg med at det kom fra hu som jeg vet aldri har følt seg tynn og pen nok. Og som er stolt over å spise to små måltider. Problemet var aldri meg, men hun projiserte det på meg. Jeg har rett og slett bare måtte holde henne på avstand i voksen alder. 

Nå er jeg 42, den kjæresten jeg fikk som 18 åring har jeg snart vært gift med i 19 år ❤

Du har min sympati TS, jeg har desverre ikke noe råd til deg, bare masse medfølelse. 

Endret av MarianneE
  • Liker 1
Skrevet

Føler med deg ❤ Du er akkurat passe! Din mor er ikke god i hodet..

Anonymkode: 90506...f41

Skrevet

Når jeg vokste opp fikk jeg og høre slikt av min mor, jeg var ganske lav og fikk beskjed om å ikke bikke 55 kg, i tillegg er jeg hjerteoperert og har et arr nedover midten av brystet dette måtte jeg alltid skule fordi det var så stygt, hun kommenterte og tærene mine og mente de var for lange og rare.. Jeg hadde så enormt dårlig selvbilde og store komplekser for absolutt alt pågrunn av henne, en dag i voksen alder ba jeg henne klappe godt igjen og fortalte henne nøyaktig hvordan mitt syn på meg selv hadde vært, I dag er jeg 33 år og har endelig lært at det ikke er noe galt med vekten min, tærene mine eller det faktum at jeg har et arr etter en veldig nødvendig operasjon.. Håper du klarer å gi henne beskjed, min mor var ihvertfall skikkelig skamfull når hun skjønte hva hun faktisk hadde utsatt meg for

Anonymkode: 22e03...6d1

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Og forresten så er du verken feit eller overvektig.. 

Skrevet
6 hours ago, MarianneE said:

Uff, dette var kjent desverre. Mamma var sånn og mye verre. Det var klyping i sida med kommentarer av typen "skal si du har blitt feit" det var tvangsslanking fra jeg var 14 og stadig kommentarer om mengde mat, det var samtaler om det å dø av fedme innen 30 årsalderen, det var stygge kommentarer generelt, fikk ikke spise pålegg på brødskiva men kun agurkskiver i en uke... Alt for å motivere i håp om at jeg gikk ned i vekt. 

Da jeg var 18 (og veide 15 kilo og var 10 cm høyere enn TS) fikk jeg min første kjæreste og mamma lurte på om han var "syk i hodet siden han liker deg slik du er. Er han sånn som tvangsforer damer kanskje?" 

Jeg fikk det aldri til å stanse, men jeg trøster meg med at det kom fra hu som jeg vet aldri har følt seg tynn og pen nok. Og som er stolt over å spise to små måltider. Problemet var aldri meg, men hun projiserte det på meg. Jeg har rett og slett bare måtte holde henne på avstand i voksen alder. 

Nå er jeg 42, den kjæresten jeg fikk som 18 åring har jeg snart vært gift med i 19 år ❤

Du har min sympati TS, jeg har desverre ikke noe råd til deg, bare masse medfølelse. 

Veide du 15 kg som 18 åring? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Veide du 15 kg som 18 åring? 

😂 nei, retter opp. Takk.

Skrevet (endret)

*dobbelt opp*

Endret av MarianneE
  • Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Mammaen din driver med psykisk vold og omsorgssvikt.

For det første ER du på ingen måte overvektig.

Men det hun gjør er å psyke deg ned.

Jeg tenker, at for din egen psykiske helses del kan det være lurt å snakke med helsesøster om mulighet for

A: samtaler sammen med mor om dette

B: om atferden fortsetter, at du får tilrettelagt borteboerstipend så du kan bo for deg selv. 

Dette er skadelig for deg, og det er en stor sjanse for at du får alvorlige og langvarige spiseforstyrrelser av dette. 

Det hun gjør er helt tilsvarende å slå barn/ungdom.

Ikke undervurder hennes skadede psyke og nedsatte omsorgsevner her. Hun er dysfunksjonell, og utøver psykisk vold mot deg.

Du MÅ melde ifra til helsesøster og få støtte og hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...