AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Del Skrevet 6. februar 2021 Merket det for kanskje et halvt år siden at turene på butikken ble stadig dyrere, selv om det stort sett var de samme produktene som ble kjøpt. Har fulgt litt med siden den gang, og kan ikke si annet enn at jeg opplever at dagligvareprisene har økt noe helt enormt. Såpass at det - i hvert fall i min husstand - merkes på budsjettet. Flere som opplever det samme? Så for øvrig at Nettavisen har en artikkel om lavpriskjedene som, basert på tidligere prisundersøkelser, peker på en markant prisøkning - langt utover konsumprisindeks og uten at det kan forklares i endrede politiske føringer. Konklusjonen er at lavpriskjedene kommuniserer ut at de er på forbrukernes side, mens sannheten er det motsatte - nemlig at de grådig karrer til seg. Kjedene selv tilbakeviser dette og forklarer økte matvarepriser med blant annet økte priser hos leverandørene. Det tror jeg ikke på! Kjenner jeg blir kraftig provosert, men hva skal man gjøre? Forbrukermakt har man jo ikke når dagligvarekjedene nærmest har monopol i Norge. Anonymkode: de864...44e 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Del Skrevet 6. februar 2021 Jeg er student og før corona klarte jeg å mette meg selv på 1200 kr mnd. Nå overstiger jeg i alle fall 1500 kr mnd, så ja jeg merker det godt på min økonomi at det har økt. (Jeg er klar over at det bare er 300+ kr, men når man ikke får jobbe og har lite å rutte med fra før av så velter det månedsbudsjettet nokså mye) Anonymkode: f2c88...bd0 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. februar 2021 #3 Del Skrevet 6. februar 2021 Matvareprisene har steget. Men det betyr ikke nødvendigvis at kjedene tjener mer, men kan like gjerne bety at utgiftene blir høyere. Kjedene må kjøpe både varene, transporten, markedsføringen etc. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Del Skrevet 6. februar 2021 Matvarer har økt i gjennomsnitt 2,8% i løpet av desember 19 - desember 20. Noen varer har økt betydelig mer, andre har kanskje gått ned? Men i snitt 2,8%. Det har også nettopp vært en ny regulering. På mandag oppdaget jeg at prisene har økt over hele linja igjen. Og jeg fant ut at denne økningen tilsvarte 1,5-2,5% til på utvalgte varer jeg valgte ut, herav karbonadedeig og frosne bær. Problemet er at din lønn, trygd eller pensjon økte kun med 1,5% i fjor. Du har dermed fått svakere kjøpekraft i forhold til matvareprisene. Betydelig svakere tar man med den nylige økningen. Men ja, jeg er enig. Matvarekjedene har ikke vært annet enn griske i disse tider. Dem syter og klager over priskriger og hvor dårlig ting går, men topper alle formuelistene i Norge og utbetaler utbyttegilde hvert eneste år. Patetisk! Dessverre kan vi ikke gjøre noe med det. For vi må ha mat og husholdningsartikler. Uansett hvilken kjede man velger. Alle er like jævlige. Anonymkode: 79338...11e 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er student og før corona klarte jeg å mette meg selv på 1200 kr mnd. Nå overstiger jeg i alle fall 1500 kr mnd, så ja jeg merker det godt på min økonomi at det har økt. (Jeg er klar over at det bare er 300+ kr, men når man ikke får jobbe og har lite å rutte med fra før av så velter det månedsbudsjettet nokså mye) Anonymkode: f2c88...bd0 Huff, det høres veldig kjipt ut. Regner med det er mange andre i din situasjon. Anonymkode: de864...44e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Del Skrevet 6. februar 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Matvareprisene har steget. Men det betyr ikke nødvendigvis at kjedene tjener mer, men kan like gjerne bety at utgiftene blir høyere. Kjedene må kjøpe både varene, transporten, markedsføringen etc. En viss prisøkning må man regne med, ja, men det jeg reagerer på er at jeg opplever en betydelig økning nærmest over natta. Anonymkode: de864...44e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Del Skrevet 6. februar 2021 Ser frem til å kunne reise utenlands igjen og handle med seg. Ikke pga prisene, men utvalget i Norge. Alle butikker i Norge er jævlige på utvalg Anonymkode: ce498...67f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. februar 2021 #8 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En viss prisøkning må man regne med, ja, men det jeg reagerer på er at jeg opplever en betydelig økning nærmest over natta. Anonymkode: de864...44e Der skjer grovt sett en slik prisendring i januar/februar og juni/juli hvert år. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser frem til å kunne reise utenlands igjen og handle med seg. Ikke pga prisene, men utvalget i Norge. Alle butikker i Norge er jævlige på utvalg Anonymkode: ce498...67f Enig. Det er jammen traust i butikkhyllene. Sjeldent det kommer nyheter, eller andre varer. Samme varene om og om igjen, som om at resten av markedet ikke eksisterer. Anonymkode: 79338...11e 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #10 Del Skrevet 6. februar 2021 Norske dagligvarebutikker stimulerer til faste Anonymkode: ce498...67f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #11 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser frem til å kunne reise utenlands igjen og handle med seg. Ikke pga prisene, men utvalget i Norge. Alle butikker i Norge er jævlige på utvalg Anonymkode: ce498...67f Enig. Anonymkode: 358be...98b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #12 Del Skrevet 6. februar 2021 Du kan produsere litt mat? Ei venninne får 2 koppelam gratis hver vår, lar dem beite på en liten jordflekk de har rett ved huset (skikkelig gress, ikke plen) og slakter dem på høsten. Masse gratis kjøtt, og det er veldig lite arbeid med det også. For oss som ikke har slike muligheter, så kan man gro ganske masse planter inne. Ei annen venninne har nesten et helt drivhus inne. Salat, tomat, paprika, agurk og slikt. Anonymkode: b8371...f60 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 6. februar 2021 #13 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser frem til å kunne reise utenlands igjen og handle med seg. Ikke pga prisene, men utvalget i Norge. Alle butikker i Norge er jævlige på utvalg Anonymkode: ce498...67f Hva er det noen savner sånn av utvalg i Norge egentlig? Husk at svenskene og danskene på samme måte finner svært lite av vårt utvalg i deres butikker. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #14 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Matvarer har økt i gjennomsnitt 2,8% i løpet av desember 19 - desember 20. Noen varer har økt betydelig mer, andre har kanskje gått ned? Men i snitt 2,8%. Det har også nettopp vært en ny regulering. På mandag oppdaget jeg at prisene har økt over hele linja igjen. Og jeg fant ut at denne økningen tilsvarte 1,5-2,5% til på utvalgte varer jeg valgte ut, herav karbonadedeig og frosne bær. Problemet er at din lønn, trygd eller pensjon økte kun med 1,5% i fjor. Du har dermed fått svakere kjøpekraft i forhold til matvareprisene. Betydelig svakere tar man med den nylige økningen. Men ja, jeg er enig. Matvarekjedene har ikke vært annet enn griske i disse tider. Dem syter og klager over priskriger og hvor dårlig ting går, men topper alle formuelistene i Norge og utbetaler utbyttegilde hvert eneste år. Patetisk! Dessverre kan vi ikke gjøre noe med det. For vi må ha mat og husholdningsartikler. Uansett hvilken kjede man velger. Alle er like jævlige. Anonymkode: 79338...11e Skulle ønske vi kunne fått inn noen nye aktører, som hadde bidratt til en reell konkurransesituasjon innen dagligvare. Eller at Coop kunne gjøre som de sier i reklamefilmene vi spammes ned med, være for forbrukerne der «all the coowners svare ALL the profits». Anonymkode: de864...44e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #15 Del Skrevet 6. februar 2021 Vanilje yoghurt har gått opp med 6 kroner fra 12.xx til 18.xx. Det er voldsomt hopp. Et av mange eksempler. Før priskrigen lå de på 14, så de prøver å tjene tilbake det tapte. Jeg er ikke videre imponert, men det er ikke bare bare å boikotte heller. Anonymkode: cfec7...75d 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #16 Del Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan produsere litt mat? Ei venninne får 2 koppelam gratis hver vår, lar dem beite på en liten jordflekk de har rett ved huset (skikkelig gress, ikke plen) og slakter dem på høsten. Masse gratis kjøtt, og det er veldig lite arbeid med det også. For oss som ikke har slike muligheter, så kan man gro ganske masse planter inne. Ei annen venninne har nesten et helt drivhus inne. Salat, tomat, paprika, agurk og slikt. Anonymkode: b8371...f60 Det hadde vært fantastisk å få til, men føler ikke jeg har nok kunnskap om dyrehold til å kunne produsere eget kjøtt. Et drivhus har jeg lenge hatt lyst på, så det kan ko være en idé å endelig realisere den tanken. Anonymkode: de864...44e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #17 Del Skrevet 6. februar 2021 Jeg håper disse ekstra kronene går til bøndene. De fortjener det. ❤️ Gjør det det, så betaler jeg gladelig litt ekstra. Anonymkode: b8371...f60 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #18 Del Skrevet 6. februar 2021 Prisene på enkelte varer er helt absurd. Et glass Feta Aperitina er jo for kakser om dagen. Alle vegetarprodukter smalt de rett i været når de oppdaget det var populært. Nå koster planteburger og kjøttburger ca det samme som er helt absurd. I tillegg kan man se hvordan de trikser på mindre ting. I fjor solgte de f.eks hermetisert firstprice-champingjong i 3-pakninger til rundt en tier. Nå selger de samme produkt én og én og tar inn ca det dobbelte på 3 bokser. Anonymkode: c0917...4c1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #19 Del Skrevet 6. februar 2021 PetterKanin skrev (6 minutter siden): Der skjer grovt sett en slik prisendring i januar/februar og juni/juli hvert år. Er klar over det, men har aldri før opplevd at prisstigningen så markant har gjort innhugg i lommeboka. Anonymkode: de864...44e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #20 Del Skrevet 6. februar 2021 Merker det her også. To poser med matvarer fra Coop ble 2000 kr her. Helt vilt. Når utvalget er så dårlig, så synes jeg det blir for dyrt! Ikke mye konkurranse igjen på dagligvarer. Anonymkode: 2d830...96a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå