AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Jeg holder snart ikke ut😰Jeg tenker på dette daglig og det etser meg opp innvendig. Min godt voksne storesøster hakker ,kritiserer og ydmyker meg og det har hun gjort mer eller mindre hele livet mitt. Jeg tror faktisk ikke hun er helt klar over det selv heller, men det har blitt sånn at hun ubevisst legger skylden på meg for de problemer hun har med helsen sin og de andre problemene hun har i livet. Fra vi var små husker jeg at hun klorte meg med de lange neglene sine så jeg hadde lange sår på armene (hun har hatt lange negler siden hun gikk på barneskolen-veldig opptatt av utseende), ydmyket meg uten grunn så venninnene hennes lo av meg og hakket på meg fordi hun var lubben og jeg tynn. Jeg har i mange år ikke brydd meg, men når hun skilte seg for noen år siden raknet det for henne, og hun la skylden på meg. Ingen har det så ille som henne her i verden, og hvis folk ikke gjør det samme som henne ,tenker det samme og ser ut sånn som henne er hun raskt ute å dømme og slenge dritt. Vi er ganske forskjellig både av utseende og personlighet så da får jeg høre det ofte at jeg er så rar og vanskelig. Det som er det absurde er at det ikke går an å konfrontere henne med noe av det hun har sagt til meg, for hun sier alltid at hun ikke har sagt eller gjort noe, selv om hun 2 timer tidligere skjelte meg ut for et eller annet. I går skjelte hun meg plutselig ut etter noter, fordi jeg er langtidssykemeldt pga tidlig stadie av livmorkreft som er uvanlig å få i min alder(36 år). Det er ingenting som feiler meg, og jeg bare tapper statskassen for penger og er en lat hypokonder. Når hun er på jobb med sine plager, får jeg faen meg komme på jobb jeg også. Hvis jeg hadde vært en av hennes venninner hadde hun hatt stor forståelse og ikke sagt noe, men når det er meg er det bare å gjøre narr av meg. Har prøvd å kutte kontakten ,men hun kontakter meg ofte så hun resekterer ikke det at jeg ikke ønsker å se henne. Bor for tiden hos våre foreldre for å få litt pleie siden jeg er dårlig etter operasjon i livmor, og hun er stadig på besøk med sytingen sin. Anonymkode: 9eb13...814 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Først, trist å høre at du er syk. God bedring, håper du blir frisk igjen snart ❤ Hvis jeg var deg så ville jeg (etter du er frisk nok til å flytte for det selv) kuttet all kontakt med denne søsteren. Det hun gjør mot deg og har gjort mot deg er rett og slett ondskap, og hvis hun nå i godt voksen alder fremdeles er sånn så de det nok ikke håp for henne. Anonymkode: 1ff6d...69a 18
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Hvordan reagerer foreldrene dine på oppførselen hennes? Du har all rett til å kutte kontakten med henne. Blokker henne på telefon og fra sosiale medier, og unngå henne når du er hjemme hos foreldrene dine så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 1285e...b2d 15
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvordan reagerer foreldrene dine på oppførselen hennes? Du har all rett til å kutte kontakten med henne. Blokker henne på telefon og fra sosiale medier, og unngå henne når du er hjemme hos foreldrene dine så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: 1285e...b2d Mine foreldre har alltid sagt at hun har sterk og stri personlighet, og at hun har høye krav til alt og alle rundt henne. Det har vært ofte kjefting og diskusjoner opp gjennom årene, for hun er en dramaqueen de lux. Etter at hun ble voksen har de resignert og orker ikke å kverulere med henne. Når jeg og min søster er i munnhuggeri med hverandre, sier alltid min mor at vi skal gi oss. Jeg prøver å forklare at det er min søster som begyner å hakke på meg, men da sier min mor ingenting. Min mor er ubevisst litt redd henne tror jeg og bare jatter med. Både min kusine og en venninne av min mor har fortalt meg at de har sett opp gjennom årene at jeg har vært min søsters hakkekylling, men mine foreldre har lukket litt øynene for det. De har behandlet oss forskjellig uten å gjøre det bevisst. Da vi var tenåringer hadde min søster eget bad, som jeg måtte spørre henne om lov til å bruke. Hun sa alltid at hun var så stygg, derfor trengte hun eget bad sånn at hun kunne bruke lang tid på å ordne seg. Ja jeg vet det høres ut som om vi er tenåringer fremdeles og det er helt sprøtt. Ts Anonymkode: 9eb13...814 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 Jeg kjenner meg veldig igjen i situasjonen din. søsteren din kommer aldri til å forandre seg, så man må finne en løsning på egen hånd. En annen måte å håndtere det på, eller å trekke seg unna og holde kontakten på et minimum. Begge deler kan være like vanskelig, og like vondt. Jeg føler med deg! Anonymkode: 2c56f...3b3 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 Gjenkjennbart, min storesøster var også ei megge mot meg og mamma lot det gå da hun var så sterk i viljen. Ikke del så mye med henne, spør hun så sundet er privat. Sett grenser for all del. Legg på røret om hun kjefter og gnåler i tlf. Eller be henne holde kjeften sin.. Anonymkode: 1de42...7f9 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 Ts her. Begynner å lure på om hun har en diagnose/ personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 9eb13...814 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 For ei fitte. Om du kutter henne ut så blokker henne overalt. Du er ikke pålagt å ta imot meldinger og anrop fra henne. Forklar henne hvorfor du gjør det først, hvis du orker. Men bare hvis du vil, for du skylder henne ingen ting! God bedring ❤️ Anonymkode: f2e6a...8fd 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Oi. Det er sunt for deg å ta avstand fra henne, og ta vare på deg selv og din helse. Dette her er psykisk mishandling, og selv om hun nok ikke mener det/ser det selv tar det stor skade på de rundt henne. Hun bør nok bli utredet for eventuelle forstyrrelser i personlighet og atferd, men det er ikke ditt ansvar, og garantert ikke noe du får henne med på å gjøre. Det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å ivareta deg selv. Av og til klarer man ikke å gjøre mer for de nærmeste man har, selv om man vil. Anonymkode: 6fdea...1aa 9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Dette høres veldig ut som meg om min søster. Jeg lærte meg å slå tilbake når hun begynte. Nå er det hun som er ganske undertrykt i et ekteskap da, og misunnelig på meg som er singel. Jeg har også vært syk en stund og hun tror det er for oppmerksomhet eller noe, men jeg har aldri jobba for noe mer enn jeg har gjort for helsa mi. Noe vil man bare ikke skjønne tror jeg. Men håper du har bra folk rundt deg også så du slipper å høre for mye på henne. Og prøv å slå tilbake der det gjør vondt, hennes mislykka ekteskap f.eks. La henne høre det! Man kan ikke bare sitte å ta imot i all evig tid uten å gi tilbake med samme mynt! Anonymkode: 944cb...1e1 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 For det første, slutt å diskutere med henne, slutt å reagere når hun sier noe. Det er tydelig at hun sliter med noe, og du vil aldri klare å "vinne" en diskusjon med en slik person. Jeg ville reagert med totalt likegyldighet når hun begynner en tirade. "åh, sier du det? Hmm. *gjesp*. Joda, hører hva du sier. Vent litt, jeg holder på å pisse meg ut *går på badet*" Ikke mat trollet, rett og slett. Og når du flytter for deg selv igjen, unngå å ta kontakt med henne, og svar gjerne kjedelig når hun skriver til deg, og ta ikke telefonen om hun ringer. Anonymkode: 033e3...6e1 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 Din søster høres ut som en narcissist. Jeg min søster er likedan.. Jeg har brukt lang tid på å kutte henne ut og har nå endelig gjort det, resten av familien sliter, ingen tør å konfrontere henne og ingen tør å bryte kontakten.. Dumt det er slik 😑 Anonymkode: 0d076...e77 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Oi. Det er sunt for deg å ta avstand fra henne, og ta vare på deg selv og din helse. Dette her er psykisk mishandling, og selv om hun nok ikke mener det/ser det selv tar det stor skade på de rundt henne. Hun bør nok bli utredet for eventuelle forstyrrelser i personlighet og atferd, men det er ikke ditt ansvar, og garantert ikke noe du får henne med på å gjøre. Det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å ivareta deg selv. Av og til klarer man ikke å gjøre mer for de nærmeste man har, selv om man vil. Anonymkode: 6fdea...1aa Ts her. Hun innrømmer aldri noe og mener selv hun er helt normal. Anonymkode: 9eb13...814 1
Nymerïa Skrevet 7. februar 2021 #14 Skrevet 7. februar 2021 TS, jeg har et slikt menneske i omgivelsene og min erfaring er at det har null hensikt å gå inn i en krangel. Bare unngå personen så langt det lar seg gjøre. Når min person er på krigstien kan jeg få tekstmelding etter tekstmelding om hva for et bedritent menneske jeg er, jeg har begynt å slette dem uten å lese først. Å kutte alle kontakt tror jeg dessverre bare vil føre til mer drama, hun vil framstille seg selv som et offer og deg som den slemme personen som fryser henne ut. Ignorer henne, og når det ikke lar seg gjøre og hun kommer med nebbete kommentarer ser du forundret på henne og sier "Å? Synes du det?" Ikke bruk energien din på en slik person. Og husk at hennes meninger er nettopp det; hennes. De har ikke noe med deg å gjøre i det hele tatt. Jeg ønsker deg god bedring. Og hadde du vært min datter så hadde jeg respektert at du syntes søster var slitsom og ikke ønsket å ha noe særlig med henne å gjøre. 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 NymeriaRhoynar skrev (24 minutter siden): TS, jeg har et slikt menneske i omgivelsene og min erfaring er at det har null hensikt å gå inn i en krangel. Bare unngå personen så langt det lar seg gjøre. Når min person er på krigstien kan jeg få tekstmelding etter tekstmelding om hva for et bedritent menneske jeg er, jeg har begynt å slette dem uten å lese først. Å kutte alle kontakt tror jeg dessverre bare vil føre til mer drama, hun vil framstille seg selv som et offer og deg som den slemme personen som fryser henne ut. Ignorer henne, og når det ikke lar seg gjøre og hun kommer med nebbete kommentarer ser du forundret på henne og sier "Å? Synes du det?" Ikke bruk energien din på en slik person. Og husk at hennes meninger er nettopp det; hennes. De har ikke noe med deg å gjøre i det hele tatt. Jeg ønsker deg god bedring. Og hadde du vært min datter så hadde jeg respektert at du syntes søster var slitsom og ikke ønsket å ha noe særlig med henne å gjøre. Ts her. Jeg er så enig med deg. Det som er mest sårende er at hun baksnakker meg til mine foreldre, særlig min mor som står midt i mellom. Min mor er enig med min søster, og er også enig med meg i at min søster er fæl mot meg, så må nesten si at min mor er feig. Min søster har en litt manipulerende personlighet som får folk med seg mot den som skal kritiseres. Når jeg har hatt problemer av noe slag, har hun alltid bagatellisert det, sikkert fordi hun skal ha all oppmerksomheten selv. Når jeg har tatt med meg kjærester hjem, har hun hilst på de og vært hyggelig, og etterpå har hun gått til vår mor og hvisket og tisket negativt om kjæresten min. Hvis jeg tilfeldigvis har overhørt dette, har hun nektet for å ha sagt noe og begynt å le! Sånn oppførsel er jo ikke normalt! Anonymkode: 9eb13...814 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Enig med de andre, det der er ikke sunt for deg. Hun kan minne meg litt om min mor i enkelte ting. Selv gjorde jeg ett siste genuint forsøk på å nå inn til henne, og gitt klar beskjed om at det er det jeg nå forsøker, og om det fortsatt ikke går av noen lyspærer, så er vi ferdig. Jeg har ikke hatt kontakt med min mor på mange år. Hele hjemplassen tror selvsagt at jeg er et troll, for det er det hun forteller alle hun kjenner og hun får masse sympati. Men jeg bryr meg ikke, de må bare tro hva de vil. Anonymkode: 1a079...d0d 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 Snart er du frisk nok til å bo for deg selv. Da blokkerer du henne fra alt Anonymkode: 4279d...85d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snart er du frisk nok til å bo for deg selv. Da blokkerer du henne fra alt Anonymkode: 4279d...85d Bare så synd at hver gang jeg er hjemme på besøk hos min mor og far så kommer hun. Hun er der alltid! Ts Anonymkode: 9eb13...814 1
PM75 Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 Jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon og at det ikke finnes en enkel løsning. Du kan ikke endre hvordan hun er & hun er helt tydelig sykelig sjalu på deg! Men kan du klare å endre hvordan du reagerer? Jeg tror at dersom du klarer å bagatellisere, heve deg over og usynliggjøre, så er dette faktisk både det beste du kan gjøre for deg selv og den beste måten å ta igjen på. Hun vil jo ha en reaksjon fra deg.. En annen ting er hvordan dine foreldre oppfører seg. Det jeg synes du kan be om, er at din mor slutter å lytte når søsteren din prater negativt om deg. Din mor kan heller ikke endre din søster, men hun kan slutte å være delaktig i baksnakking. Håper alt går bra med deg etter operasjonen og at du er helt kreftfri! 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 PM75 skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon og at det ikke finnes en enkel løsning. Du kan ikke endre hvordan hun er & hun er helt tydelig sykelig sjalu på deg! Men kan du klare å endre hvordan du reagerer? Jeg tror at dersom du klarer å bagatellisere, heve deg over og usynliggjøre, så er dette faktisk både det beste du kan gjøre for deg selv og den beste måten å ta igjen på. Hun vil jo ha en reaksjon fra deg.. En annen ting er hvordan dine foreldre oppfører seg. Det jeg synes du kan be om, er at din mor slutter å lytte når søsteren din prater negativt om deg. Din mor kan heller ikke endre din søster, men hun kan slutte å være delaktig i baksnakking. Håper alt går bra med deg etter operasjonen og at du er helt kreftfri! Det eneste hun kan være misunnelig på er at jeg er tynnere enn henne. Hun ser bedre ut enn meg, er flink til å sminke og kle seg og så er hun friskere, selv om hun har dårlig rygg. Jeg er ikke noe flink å ignorere henne, jeg tenner ofte på alle plugger når hun kritiserer meg, og av og til når hun snakker normalt til meg eller prøver å være litt hyggelig, klarer jeg ikke alltid å svare hyggelig tilbake. Jeg har mye gammelt sinne som ligger og putrer under overflaten etter mange år med sjikanering og det at jeg ikke kan snakke med henne om forholdet vårt siden hun aldri innrømmer noe. I motsetning til henne er jeg klar over hvorfor jeg oppfører meg som jeg gjør, og beklager meg av og til hvis jeg føler jeg har svart henne litt kvasst. Ts Anonymkode: 9eb13...814 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå