Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig lei at andre damer spør meg om utdannelse da jeg kun har VGS. Jeg fikk bra karakterer på VGS og ønsker å ta nett utdanning.

Jeg har penger til å betale for kurs så jeg trenger ikke støtte fra lånekassen.

Noen som har linker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bruk tid på tullekurs fra diverse private aktører av varierende kvalitet. Sjekk studietilbud på ordinære universiteter/høgskoler, mange tilbud desentralisert/fleksibilisert utdanning. 

• Liker 6
Skrevet
Marianne-Lykke skrev (13 minutter siden):

Jeg er veldig lei at andre damer spør meg om utdannelse da jeg kun har VGS. Jeg fikk bra karakterer på VGS og ønsker å ta nett utdanning.

Jeg har penger til å betale for kurs så jeg trenger ikke støtte fra lånekassen.

Noen som har linker?

Sjekk opp i utdanningstilbud til ditt universitet, høgskole, eller fagbrev i hva enn du kunne tenke deg fra ulike fagskoler. Vær varsom med dyre kurs som ikke fører til noe. 

Anonymkode: ce6dd...63e

Skrevet

Hvilke type kurs vil føre til garantert jobb?

Jeg vil studere kun for å få jobb

Skrevet
Just now, Marianne-Lykke said:

Hvilke type kurs vil føre til garantert jobb?

Jeg vil studere kun for å få jobb

Hva med en bachelor-grad? 

Jeg vil tro det meste innen IT vil gi deg jobb, men anbefaler å ta en grad i nor.

Anonymkode: 946df...d31

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva med en bachelor-grad? 

Jeg vil tro det meste innen IT vil gi deg jobb, men anbefaler å ta en grad i nor.

Anonymkode: 946df...d31

Det skal jeg sjekke ut. Tusen takk 🙂

Skrevet

Sjekk noroff.no og andre privatskoler? Det florerer av kurs og utdanninger på 1-2 år.

Skrevet

Sjekk nettbasert årsenhet i bedriftsøkonomi ved UiT. Den kan du bygge på videre til en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, både ved UiT og andre universitet etter søknad, men det blir nok vanskelig å ta hele graden nettbasert.

Anonymkode: 934d4...7bb

• Liker 1
Skrevet

Det finnes en haug av gratis nettstudier som fører til både bachelor- og mastergrader i Sverige. Jeg ville sett der, da Sverige ligger milevis foran Norge når det gjelder tilbud på studier. De fleste universiteter og høyskoler i Sverige tilbyr nettstudier, så det er mye å ta av. :) 

Det er da ingen vits å søke seg på norske privatskoler når man kan få utdanningen gratis i f.eks Sverige. ;) 

• Liker 4
Skrevet (endret)

På nettsidene til skolen kan du se om de er NOKUT godkjent (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen). NKI har for eksempel flere studieretninger som gjøres via nett og skolen er NOKUT godkjent. 

Endret av Knoot
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker nettstudier da jeg er avhengig av full inntekt fra jobb pga barn og huslån. Har lenge vurdert Noroff, men syns det er så kjipt å måtte betale nesten 100 000 i  skolepenger. Er Noroff ansert som en bra skole? Er  jo genialt om en heller kan studere gratis ved svenske skoler. 

Anonymkode: abc96...451

Skrevet
SPOCA skrev (4 timer siden):

Det finnes en haug av gratis nettstudier som fører til både bachelor- og mastergrader i Sverige. Jeg ville sett der, da Sverige ligger milevis foran Norge når det gjelder tilbud på studier. De fleste universiteter og høyskoler i Sverige tilbyr nettstudier, så det er mye å ta av. :) 

Det er da ingen vits å søke seg på norske privatskoler når man kan få utdanningen gratis i f.eks Sverige. ;) 

Har du link? Det hørtes jo veldig interessant ut!

Anonymkode: a8345...25d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 22.05):

Har du link? Det hørtes jo veldig interessant ut!

Anonymkode: a8345...25d

Antagning.se. Det svenske svaret på Samordna opptak.

De har inntak 3 ganger per år. Søk så på distans og f.eks uten oppmøte. 😊

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet

Det aller meste er jo digitalt i disse dager, jeg går master og har ikke møtt verken faglærere eller medelever. Så det er vel bare å søke hva du måtte ønske av høyere utdanning. Min opplevelse er også at studiestedet strekker seg langt for å tilpasse timeplanen for at alle skal ha mulighet til å delta, vi har f.eks. ettermiddagsforelesninger på Zoom fordi noen av studentene sitter i Canada.

Anonymkode: 94b6b...9b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det aller meste er jo digitalt i disse dager, jeg går master og har ikke møtt verken faglærere eller medelever. Så det er vel bare å søke hva du måtte ønske av høyere utdanning. Min opplevelse er også at studiestedet strekker seg langt for å tilpasse timeplanen for at alle skal ha mulighet til å delta, vi har f.eks. ettermiddagsforelesninger på Zoom fordi noen av studentene sitter i Canada.

Anonymkode: 94b6b...9b8

Hvilket studie?

Anonymkode: c66bf...b60

• Liker 1
Skrevet
SPOCA skrev (På 9.2.2021 den 17.24):

Utdanningen er da gratis i Norge også! Og hvordan kan du påstå ar Sverige ligger «milevis» foran Norge når det gjelder studietilbud? Det stemmer da vitterlig ikke. Hilsen universitetsansatt  

Anonymkode: 1ae2b...a33

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Utdanningen er da gratis i Norge også! Og hvordan kan du påstå ar Sverige ligger «milevis» foran Norge når det gjelder studietilbud? Det stemmer da vitterlig ikke. Hilsen universitetsansatt  

Nå er det snakk om utdanning på nett. Hvis du har tips så må du komme med de, da. :)

Anonymkode: 9155c...c83

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi snakker om nettstudier i denne tråden (jeg regner ikke med studier som har måttet gå via nett pga COVID-19, her snakker man om studier som i utgangspunktet alltid går via nett).

Det er helt korrekt at mye av den høyere utdanningen i Norge er gratis, men vi snakker altså om nettstudier. Og akkurat på dette punktet ligger Sverige milevis foran Norge. De har tusenvis av både programmer og emner som er gratis.

Norge har også en god del nettstudier, men majoriteten av disse må tas gjennom private institusjoner hvor man betaler ganske mye i skolepenger. Når det er sagt: jeg har tatt nettstudier gjennom høyskoler og universitet i Norge også, men begrensningen er stor.

Det er bare å gå på antagning.se, som er Sveriges svar på Samordna opptak. I Sverige har de opptak intet mindre enn tre opptak per år: vår, sommer og høst. I likhet med i Norge har de det største opptaket til høsten. 

Og i Sverige betaler man ikke engang semesteravgift (men akkurat det er ikke et vippende punkt for mitt vedkommende). 

Ikke misforstå: jeg har tatt både bachelor- og mastergrad(er) i Norge, og er svært glad i norsk utdanning. Men, Norge ligger langt etter når det gjelder nettstudier. Samtlige universitet og høyskoler i Sverige tilbyr dette, og de har gjerne nettstudier som både går deltid og heltid. 

Bare for å illustrere mitt poeng:

Samordna opptak har nå 74 studier av ymse slag som er nettstudier, eller nettstudier og samlingsbaserte i kombinasjon (35 bachelorgradstudier). Det er 99 studier som er samlingsbaserte (61 bachelorstudier).

Så har vi altså Sverige og antagning.se. 

Våren 2021 tilbyr de 1710 nettstudier uten noen som helst treff (distans utan sammankomst). Alle nettstudier inkl. samlinger er 3075. 112 av disse er såkalte programmer, altså rene utdanninger - bachelor, master, magister m.m.

Sommeren 2021 tilbyr de 364 nettstudier, hvorav 284 av dem er uten samlinger.

Høsten 2021 tilbyr de 3245 nettstudier, hvorav 1830 av disse er helt uten samlinger. 454 er program (bachelor/master osv), resten er emner. Emnene går fra 5 studiepoeng til 30-45 stp som man kan bygge grad med. Høsten 2021 er dog foreløpig, høsten som var mener jeg de endte med over 5000 nettstudier, hvorav rundt 2800 av dem var distans utan sammenkomst (om jeg husker riktig).

Og dette er bare foreløpige tall, som regel oppdateres dette med betydelig flere studier når søknadsperioden åpner. 

Når jeg skriver at Sverige ligger milevis foran Norge på nettstudier er ikke det bare noe jeg sier, det er noe jeg selv har erfart. Norge har mye bra for seg, men er det noe de kan lære av så er det virkelig nettstudier. Gratis som alle kan ta, uansett hvor man skulle befinne seg.

Så vet jeg at mange høyskoler og universitet tilbyr en del nettstudier via lokalt opptak, men det er allikevel ikke veldig mange studier det er snakk om, dog noen høyskoler og universitet er flinkere enn andre. Jeg tar selv nettstudier via Høgskulen i Volda i år, og relativt fornøyd med dette.

Jeg måtte forøvrig ta et emne innen matematikk høsten 2020 i Sverige for å kunne fullføre min grad i Norge, da man i Norge ikke tilbyr et emne jeg kunne ta via nett. Heldigvis er norsk og svensk utdanning likestilt, slik at jeg får dette tilpasset inn i min grad. Det er jo veldig synd at det skal være sånn, for jeg mener at nettstudier kan hjelpe mange som kanskje må jobbe fulltid ved siden av studiene, eller som rett og slett ikke ønsker å møte fysisk (det er en del av oss også).

Endret av SPOCA
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
SPOCA skrev (På 10.2.2021 den 0.06):

Antagning.se. Det svenske svaret på Samordna opptak.

De har inntak 3 ganger per år. Søk så på distans og f.eks uten oppmøte. 😊

Er det ikke slik at du må avlegge eksamener ved svenske høgskoler/universitet på svensk eller engelsk? Jeg har hørt fra andre at du ikke får besvare oppgaver på f.eks norsk

• Liker 1
Skrevet (endret)
SagaP skrev (4 minutter siden):

Er det ikke slik at du må avlegge eksamener ved svenske høgskoler/universitet på svensk eller engelsk? Jeg har hørt fra andre at du ikke får besvare oppgaver på f.eks norsk

Ja og nei. Da jeg studerte matematikk i høst gjorde jeg dette på norsk. Jeg tar et annet masterstudie hvor de foretrekker at jeg skriver på engelsk.

Det er opp til faglærer/emnelærer. Noen vil at man skal skrive på engelsk, men de fleste krever ikke det. 

Jeg kjenner ei som har tatt flere emner/studier i Sverige på ulike universitet og høyskoler, og hun har alltid skrevet på norsk.

Det beste er å høre med faglærer evt. studieveileder i starten av studiet slik at det ikke blir et problem.

Endret av SPOCA
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...