AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Er dette utsagnet korrekt? F. eks. hvis jeg skal koble en 4K Blu-ray spiller til TVen (også 4K), men bruker en HDMI kabel jeg har hatt liggende i skuffen i X antall år (så jeg aner ikke hva båndbredden på kabelen er), så støtter kabelen 4K så lenge jeg får bilde på TVen? For hvis ikke ville jeg fått svart skjerm? Anonymkode: 40ef9...03e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Du vil mest sannsynlig få bilde med en gammel HDMI kabel, men det kan oppstå feil i bildet og det kan hende at oppløsningen blir justert ned til 1080p. Det er forskjell på HDMI kabler og for 4K HDR 60 FPS er det nødvendig med Premium High Speed Cable. Anonymkode: d7bc0...364 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du vil mest sannsynlig få bilde med en gammel HDMI kabel, men det kan oppstå feil i bildet og det kan hende at oppløsningen blir justert ned til 1080p. Det er forskjell på HDMI kabler og for 4K HDR 60 FPS er det nødvendig med Premium High Speed Cable. Anonymkode: d7bc0...364 Støtter denne, måtte ha ny HDMI for å ta i bruk 2k 144hz skjerm til pcen min. Ellers så kjørte skjermen bare i 60hz. Så holder ikke med gamle kabel . Anonymkode: 3cf99...c09
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 Støtter de andre. Gammel kabel skalerte ned bildet hos meg. Ny kabel ment for høyere oppløsning løste problemet. Anonymkode: 7faa6...db6
likestilling Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Er dette utsagnet korrekt? F. eks. hvis jeg skal koble en 4K Blu-ray spiller til TVen (også 4K), men bruker en HDMI kabel jeg har hatt liggende i skuffen i X antall år (så jeg aner ikke hva båndbredden på kabelen er), så støtter kabelen 4K så lenge jeg får bilde på TVen? For hvis ikke ville jeg fått svart skjerm? Anonymkode: 40ef9...03e Ja, det er riktig om du får bilde på den oppløsningen du vil ha. De fleste kabler klarer 4k 60 hz men mange sliter om du skal ha HDR I tillegg. Hvis du f.eks. har en LG OLED med 120 hz blir det dobbel båndbredde igjen og gudforby om du har en 8k-skjerm. Greia er at da vil du ikke få bilde, så utsagnet stemmer, men er litt unøyaktig nå som vi har fått høye oppløsninger. Til alt under 4k 60hz skal det veldig mye til at kabel er for dårlig, da må du gjerne under HDMI 1.4 som er 10 år gammelt. Kortversjon er at ja; får du bilde så er det ikke forskjell, men det er gitt at du får bilde med den oppløsningen du vil ha. Alt om "bedre kvalitet" er tøys med mindre det er snakk om noe som er åpenbart "ødelagt" som f.eks. at halve bildet er borte, men da er det ikke snakk om en nyanseforskjell. 1
Durinur Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Det er en del forvirring rundt det med HDMI-kabler. Det er ganske veletablert at dyre kabler ikke er bedre enn billige HDMI-kabler, men det mange glemmer er at det er ulike versjoner av HDMI. Skal du ha 4K bør du ha minst HDMI 2.0. Om du er en av de som har 8K-oppløsning må du derimot over på HDMI 2.1. En HDMI-kabel du har hatt i ti år i skuffen kan fort være eldre enn 2.0, og ikke nødvendigvis være kompatibel med avspilleren din. Men om du får bilde med den er det jo ikke noe problem. En inkompatibel kabel vil ikke fungere i det hele tatt. 1
likestilling Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Durinur skrev (23 timer siden): Det er en del forvirring rundt det med HDMI-kabler. Det er ganske veletablert at dyre kabler ikke er bedre enn billige HDMI-kabler, men det mange glemmer er at det er ulike versjoner av HDMI. Skal du ha 4K bør du ha minst HDMI 2.0. Om du er en av de som har 8K-oppløsning må du derimot over på HDMI 2.1. En HDMI-kabel du har hatt i ti år i skuffen kan fort være eldre enn 2.0, og ikke nødvendigvis være kompatibel med avspilleren din. Men om du får bilde med den er det jo ikke noe problem. En inkompatibel kabel vil ikke fungere i det hele tatt. Jeg må bare pirke litt her, for HDMI-kabler er "like", det er de delene som sender signalet på utstyret som er forskjellige og har forskjellige protokoller. HDMI-versjonene øker hastigheten på det som overføres, og ikke alle kabler klarer å holde følge. At en kabel selges som f.eks. "HDMI 2.0" betyr bare at den er testet til å klare hastigheten den er sertifisert for. En HDMI kabel som ble laget for 10 år siden kan fungere helt fint på 8k i dag dersom det var god nok kvalitet, skjerming etc. Spesielt på korte strekk (1-2m) skal det mye til før en kabel ikke klarer 4k uansett hvor gammel den er. Det er egentlig ingenting som heter "HDMI 2.1-kabel". Kabelen er bare HDMI, det er senderen og mottakeren som er 2.1. Hvis kabelen er testet og fungerer som den skal til det man skal klare med 2.1 kan den selges som "HDMI 2.1" så dette er egentlig veldig mye markedsføring. Alle HDMI-kabler er kompatible (og like fysisk, bortsett fra "kvalitet"). Til alle som måtte lure; prøv de du har før du betaler mye for en ny kabel. Hvis den virker så virker den, og det er det stor mulighet for at den gjør. Det er først når du kommer opp på UHD-kilder at det kan bli problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå