AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Det må vel finnes et eller annet konsensus i fagmiljøet? Når er hjernen deres utviklet nok? Anonymkode: ec7cf...eb4
stan Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Hvorfor ikke bare lære dem om sex? Sex blir jo først flaut å snakke om i puberteten. Vi har fortalt om hvordan man lager barn fra barna var svært små. Litt hjulpet av at vi har hatt dyr og vært mye på gård, så er det ganske naturlig. Kaniner særlig 🙂 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Blomster plukker man jo fra deres første sommer og bier er det jo lurt å lære å være forsiktig med så tidlig som mulig så de ikke blir stukket. Anonymkode: 475d0...176 14
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 Fra de begynner å forstå språk. Anonymkode: 42813...f01 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fra de begynner å forstå språk. Anonymkode: 42813...f01 Så fra ca. 8 mnd? Har du pedagogisk faglitteratur som underbygger dette? Anonymkode: ec7cf...eb4 1
Bareser Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 Fra når de selv begynner å spørre om det, tenker jeg. Men det er ikke farlig å snakke med barn om sex, uansett alder. Gjerne fra de er bitte små, om man selv føler det er riktig. Sex og reproduksjon er naturlig, man skader ikke barnet ved å snakke om det. MEN man snakker selvsagt om det på en aldersadekvat måte, og tilpasser språk og tema. Og i trygge omgivelser. Anbefaler også å bruke «fagord» fra start. Penis, vagina, samleie, sperm, egg osv. Ikke «blomster og bier». Barn er bokstavelige, og forstår ikke abstrakt språk slik voksne gjør. Man ender bare opp med å forvirre dem mer. Bare vær ærlig. Som lærer og gravid får jeg tusen spørsmål om dette daglig, og blir stadig overrasket over hva barna har blitt fortalt hjemme. Alt fra storker, at man blir gravid ved å kysse, at barnet kommer ut av rumpa og så videre! 😅 Jeg er alltid ærlig når de spør, selv om det kan kjennes litt «flaut» både for dem og meg noen ganger, men ser at de setter veldig pris på å få ærlige svar, og jo mer vi snakker om det jo mer naturlig blir det. 10
Arkana Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 Når de selv spør og der det ellers er naturlig å snakke om. Vi har tilpasset informasjonen etter alderen, men aldri tenkt at de er for små til å vite hva sex er. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 Det lurer eg også på! Eg har servert ei historie om ein spesiell type frø og egg, som den nysgjerrige fireåringen godtok. Tenker eg ventar med detaljane til dei lærer det i skole/barnehage. Anonymkode: 53cc2...556
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 Så snart de spør en versjon av "hvordan blir barn til?". Man forklarer naturligvis ut i fra alder, men så riktig som man klarer. Man bør bruke korrekte ord f.eks på anatomi og fortelle hvordan det faktisk skjer. Og svare på de spørsmålene som blir stilt. Tenker det er viktig å forklare at dette er en voksen aktivitet som er noe som er fint og koselig. Og det er en fin anledning til å fortelle om kropp, grenser, at det ikke er lov for voksne å ta på deg osv. Anonymkode: 2ab40...d54 2
Sinsiew Skrevet 6. februar 2021 #10 Skrevet 6. februar 2021 Vi begynte med det da vi så parring på en gård når vesla var litt over året. Og så snakket vi om det da jeg ble gravid og hun lurte fælt på hvordan det havnet en baby inni meg. Så snakket vi om fødsel da lillesøster plutselig ikke var i magen lengre, etter at jeg fikk voldsomt vondt i magen og vi måtte dra på sykehuset for å få henne ut. Bruker vanlige ord. Ikke ord som forvirrer mer enn de oppklarer. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #11 Skrevet 6. februar 2021 Man må heller tenke modenhet istedenfor alder. Barn utvikles ulikt. Så det er ingen bestemt alder man bør lære barna om sex og hvordan barn blir til. La det komme naturlig, og snakk åpent om denne type ting hjemme hos dere. Anonymkode: d2ac2...502
atropos Skrevet 6. februar 2021 #12 Skrevet 6. februar 2021 Mine barn har begynt å spørre rundt tre-fire års alder, så har starta med forsiktig innføring da, og avansert etter hvert som de har spurt. 7,5 åringen fikk full innsikt nå i vinter, og vi så newtonserien sammen slik så han virkelig fikk innføring. Om det er pedagogisk korrekt vet jeg ikke, men det har føltes rett. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #13 Skrevet 6. februar 2021 Vi kjøpte den «hvordan lager man en baby» av Anna Fiske, da han var rundt 3. Anonymkode: 94a78...92b 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #14 Skrevet 6. februar 2021 Man kan begynne tidlig, særlig lære dem om grenser. Å snakke om hvordan barn blir til, kan man gjøre tidlig, og så lenge man gjør det tilpasset alderen og ikke minst barnevennlig. Å snakke om nytelse trenger man ikke feks. Anonymkode: dfe2f...82b 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #15 Skrevet 7. februar 2021 Tidlig! Også for å forebygge overgrep. Barna trenger å vite om grenser, hva er greit og ikke greit. Anonymkode: a58b0...25b 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #16 Skrevet 7. februar 2021 Små drypp jevnt når anledningen byr seg. Helst før de blir store og flaue. Det er basiskunnskap å vite hvordan mennesker formerer seg. Mine barn har full kontroll på det praktiske med egg, sædcelle, kroppsåpninger, hvem bestemmer hvem som får ta hvor, at noen få voksne er slemme til barn og vil ta på private områder osv. Så venter vi litt med lyst og seksualitet, men nærmer oss det også. Anonymkode: f7602...915 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 Min søster ble gravid når min sønn var 4 år, da ble han så nysgjerrig på hvordan babyer kom inn i magen, han spurte meg flere ganger men jeg klarte ikke å si det slik det var og fortalte heller bare masse svada 😅 men så spurte han mi hei søster når han var på overnatting hos henne og fikk en ærlig forklaring. Det første han sa når han kom hjem var at jeg bare løy 😅😅 også sa han og at det måtte eg ikke være flau å snakke om for det hadde tante sagt 👍 han tok det helt fint, nå er han strax 10 år, og det hender han spør om ting som har med kropp og sex å gjøre, jeg er ennå litt skamfull over å snakke om slikt med min 10 åring men svarer likevel så godt Og ærlig jeg kan, synes han tar disse tingene svært fint jeg, her er det mer meg som er problemet.. Anonymkode: 04857...b3c 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 Er gravid, og minstemann er 5 år. Han spurte litt spørsmål om hvordan babyen kom seg inn osv, så da var det like greit å fortelle det som det er, at mammaene har egg og pappaene har sædceller osv .. Vi så faktisk på «in the womb» også 😅 Og snakket om at han var den sædcellen av flere millioner som vant, så han føler seg ganske kul om dagen haha! Ift egen kropp så har vi snakket om det fra enda tidligere alder. Han vet at han bestemmer over kroppen sin 💙 Anonymkode: df63b...5b9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 Når de spør spm knyttet til dette tema. Anonymkode: 0d9d2...c90 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 Har aldri snakket om blomster og bier, men snakket mye om reproduksjon. Det begynte ganske tidlig da jeg kjøpte en bok om kroppen vår til min sønn. Der var det et kapittel om hvordan barn blir til. Det var han veldig nysgjerrig på. Sikkert fra 3-4-års alderen. Også har praten utviklet seg naturlig med alderen. Nå er han 14 og jeg har i hvert fall ikke problemer med å snakke med han om noe. Han er ikke så flau for å snakke med meg om ting heller. Men kan ikke dra den alt for langt, så klart! Da blir det for mye, for han. 😆 Anonymkode: b1afb...e97 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå