AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Jeg ammer selv en baby og har tenkt å fortsette med amming til han ikke vil mer (men setter en grense for meg selv hvis han ikke gir tegn til å ville stoppe feks innen 18 mnd). Men jeg leser ofte innlegg fra Some hvor mødre er fortvilte fordi deres babyer på 12+ måneder ikke vil amme lengre og vil ha tips til hvordan de kan få babyene til å amme lengre fordi de selv ikke er klar for å slutte å amme. Ofte er rådene at de skal tilby pupp helt til babyen tar imot. Nå har jeg ingenting imot de som ammer lenge, men forstår ikke hvorfor det er nødvendig å prøve å pushe barnet til å amme lengre når han/hun ikke viser interesse. Også når man begrunner det med at moren ikke er klar for å slutte å amme. Er det vanlig å kjenne en såpass sorg over at ammingen avsluttes at man prøver å forlenge den lengst mulig? Anonymkode: df033...c69
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Min mistet totalt interessen da jeg ble gravid. Kunne ikke tvunget i henne om jeg så hadde ønsket. Det er nostalgisk når det er slutt - men slik er det jo med mye som går i faser. Anonymkode: 2024b...051
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Det anbefales å amme til barnet er 2 år. Kanskje derfor? Anonymkode: b7191...f29 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #4 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det anbefales å amme til barnet er 2 år. Kanskje derfor? Anonymkode: b7191...f29 Det anbefales å amme til barnet er 1 år. Anonymkode: b5ce1...ce4 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #5 Skrevet 7. februar 2021 Det er nok ikke vanlig å føle det slik, ingen i min omgangskrets har pushet på slik. Men jeg har sett det samme, og må innrømme jeg tenker "hva er vitsen". Vi snakker tom barn på nærmere 2 år som skal "pushes" til å ammes. Men for all del, barna tar jo ikke skade av det. Men jeg synes jo det er merkelig at amming betyr så mye for enkelte mødre. Man kan absolutt gi trygghet, hygge og kos til barnet uten at de sutter på puppen. Og hva er vel bedre enn å da slutte når det er på barnets initiativ? Anonymkode: 224e1...8de 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #6 Skrevet 7. februar 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det anbefales å amme til barnet er 1 år. Anonymkode: b5ce1...ce4 WHO anbefaler amming til 2 år, 1 år er et slags minimum. Man kan gjerne amme lengre enn det også. Anonymkode: 0161d...249 2
Gjest Albbas Skrevet 7. februar 2021 #7 Skrevet 7. februar 2021 Det er ikke veldig vanlig å "insistere" på å amme utover 12 mnd hvis barnet ikke vil. Men for noen er det viktig, og da kan det for eksempel være fordi de vil følge WHO sine anbefalinger, helse (kanskje har barnet dårlig immunforsvar), melkeproteinintoleranse (barn under 3 år med slik intoleranse bør få melkeerstatning på resept hvis de ikke ammes). Morsmelk er jo ekstremt sunt, og for noen er det viktig at barnet fortsetter å få det. Nå under pandemien er det også viktig for noen å amme for å beskytte barnet.
Anjatapinjata Skrevet 7. februar 2021 #8 Skrevet 7. februar 2021 Sønnen min er halvannet år nå og endelig begynner han å bli lei pupp😅 så nå ser jeg endelig slutten på amming og endelig få ha puppene mine for meg selv. Fått et litt merkelig syn på puppene mine pga amming. Samboeren kan ikke kose med de feks. Får helt angst og vondt av det. 😩 Skal sies at jeg har vært heldig med amming hele veien, og en drømmebaby å amme så koste meg veldig med det det første året. Nå er jeg klar for å ha kroppen for meg selv igjen 😅😊
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #9 Skrevet 7. februar 2021 Jeg var ganske amming lenge, deilig å slutte. 🙈 Det var kos med liten baby, men ikke med stor baby som klorte og beit. Sluttet ved ca 9 med da baby kun tullet og fjaset og ikke diet skikkelig lenger. Da spiste hun masse utenom så var null problem å slutte. Målet var å amme til ihvertfall 6 mnd. Syntes absolutt jeg var flink som holdt ut så lenge og skjønner ikke de som vil amme lenger. Men hver sin smak Anonymkode: d0f6a...7b6 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #10 Skrevet 7. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg var ganske amming lenge, deilig å slutte. 🙈 Det var kos med liten baby, men ikke med stor baby som klorte og beit. Sluttet ved ca 9 med da baby kun tullet og fjaset og ikke diet skikkelig lenger. Da spiste hun masse utenom så var null problem å slutte. Målet var å amme til ihvertfall 6 mnd. Syntes absolutt jeg var flink som holdt ut så lenge og skjønner ikke de som vil amme lenger. Men hver sin smak Anonymkode: d0f6a...7b6 *ganske lei Anonymkode: d0f6a...7b6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #11 Skrevet 7. februar 2021 Med eldste så ville han ikke ha mer ved 15 mnd. Han ble rett og slett sinna om han fikk tilbudet 😂 Dro ned genseren min igjen. Alt for travel og glad i annen mat. Jeg fortsatte en stund å tilby, for å se om det kunne være en fase, men nei. Det hadde han ingen interesse av. Så da syntes jeg det var en grei tid å bare avslutte hele greiene. Melken forsvant jo også. Yngste kunne sikkert fortsatt langt inn i solnedgangen om hun fikk lov, men her måtte jeg si stopp fordi hun våknet veldig ofte på natt og gikk dårlig opp i vekt. Hun var lite begeistret for fast føde. Da vi sluttet med ammingen derimot begynte hun plutselig å sove hele natten og ble kjempeglad i mat. Gikk endelig godt opp i vekt og vi fikk en mer fornøyd unge da var hun 16 mnd. Anonymkode: 846ad...529
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #12 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det anbefales å amme til barnet er 2 år. Kanskje derfor? Anonymkode: b7191...f29 Ikke i vår del av verden med skikkelig kosthold og ernæring. Verdens helseorganisasjon snakker om hele verden, ikke de vestlige, utviklede landene når de snakker om to år. 2+ år er anbefalt i fattige deler av verden, f.eks. Afrika, der de sliter med å få i barnet nok næring fordi de ikke har råd til skikkelig mat. Derfor amming så lenge som mulig, så barnet skal få i seg nok. Anonymkode: d1e5c...b3b 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #13 Skrevet 7. februar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke i vår del av verden med skikkelig kosthold og ernæring. Verdens helseorganisasjon snakker om hele verden, ikke de vestlige, utviklede landene når de snakker om to år. 2+ år er anbefalt i fattige deler av verden, f.eks. Afrika, der de sliter med å få i barnet nok næring fordi de ikke har råd til skikkelig mat. Derfor amming så lenge som mulig, så barnet skal få i seg nok. Anonymkode: d1e5c...b3b To år gjelder hele verden ja - INKLUDERT vesten. Melka er ikke mindre næringsrik for nordmenn... Det er kjempesunt uansett! Men amming er ikke like avgjørende for barn som vokser opp med stor tilgang på fast føde. Men ser du på ernæringsmessige forhold ved melka, og antistoffene, er det like anbefalt for en europeer og en afrikaner. Anonymkode: fc22f...319 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå