AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Ja jeg bare lurer, for på jobb blir vi behandlet helt likt som alle andre , stilt helt like krav, jobber med pasienter og det har vært kjente smitteutbrudd.. ikke får vi tatt vaksine heller.. Sjefen sa at det var vist at gravide ikke var mer utsatte enn andre.. syns dette er noe rart. Eneste jeg finner er et studie gjort i Norge basert på 17 gravide - men det kan jo umulig generaliseres til populasjonen når det er et så lite studie. Har forøvrig venner i andre land og der er gravide regnet som risikogruppe . Jeg bare lurer på hva dere tenker? Det er mye snakk om barselomsorg mtp føding alene og sånn, men hva med smittevern og slikt når gravid. Vi er jo regnet som risikogruppe mtp influensa så hvorfor ikke covid. Ser for meg at det er store genetiske variasjoner mtp covid og at man nesten ikke kan vite hvordan det arter seg før man får det. Og som mor har man en beskyttelsestrang overfor barnet sitt + at dette barnet også har sine rettigheter(?). skulle gravide bli intensiv-syke så er det vel også i tillegg mange behandlinger og medisiner man ikke kan bruke på gravide.. veldig rart. Rart at dette ikke er mer formalisert av myndighetene Anonymkode: f682c...868 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Gravide er ikke på risikolisten Anonymkode: 27b16...834 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja jeg bare lurer, for på jobb blir vi behandlet helt likt som alle andre , stilt helt like krav, jobber med pasienter og det har vært kjente smitteutbrudd.. ikke får vi tatt vaksine heller.. Sjefen sa at det var vist at gravide ikke var mer utsatte enn andre.. syns dette er noe rart. Eneste jeg finner er et studie gjort i Norge basert på 17 gravide - men det kan jo umulig generaliseres til populasjonen når det er et så lite studie. Har forøvrig venner i andre land og der er gravide regnet som risikogruppe . Jeg bare lurer på hva dere tenker? Det er mye snakk om barselomsorg mtp føding alene og sånn, men hva med smittevern og slikt når gravid. Vi er jo regnet som risikogruppe mtp influensa så hvorfor ikke covid. Ser for meg at det er store genetiske variasjoner mtp covid og at man nesten ikke kan vite hvordan det arter seg før man får det. Og som mor har man en beskyttelsestrang overfor barnet sitt + at dette barnet også har sine rettigheter(?). skulle gravide bli intensiv-syke så er det vel også i tillegg mange behandlinger og medisiner man ikke kan bruke på gravide.. veldig rart. Rart at dette ikke er mer formalisert av myndighetene Anonymkode: f682c...868 Gravide er jo stort sett unge friske kvinner. Anonymkode: 963d0...fac 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gravide er ikke på risikolisten Anonymkode: 27b16...834 Hvordan kan det ha seg når man er regnet som risikogruppe på influensa ? og andre land med langt mer data på konsekvenser for gravide kvinner med covid har klassifisert det som risiko? Anonymkode: f682c...868 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 Ikke i Norge, men i enkelte land blir gravide regnet i risikogruppe ja. Anonymkode: 08f6b...269 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 Jeg har søkt svangerskapspenger på bakgrunn av usikkerhet rundt covid-19 og graviditet, det var jordmor sitt forslag. Hun sa hun hadde sendt inn mange søknader på grunn av det. Jeg har ikke mulighet til hjemmekontor og har veldig mye stress, endringer og mange nærkontakter på jobb. 🤷 Anonymkode: 38456...9af 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan kan det ha seg når man er regnet som risikogruppe på influensa ? og andre land med langt mer data på konsekvenser for gravide kvinner med covid har klassifisert det som risiko? Anonymkode: f682c...868 Det vet jeg ikke. Men i Norge er ikke graviditet regnet som risiko og da må vi bare forholde oss til det Anonymkode: 27b16...834 1
Blekkulfina Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 Gravide har økt risiko for alvorlig sykdom ved covid-19, så det er rart de ikke regnes til risikogruppen her i Norge. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/noe-okt-risiko-for-gravide/72939419/amp 11
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har søkt svangerskapspenger på bakgrunn av usikkerhet rundt covid-19 og graviditet, det var jordmor sitt forslag. Hun sa hun hadde sendt inn mange søknader på grunn av det. Jeg har ikke mulighet til hjemmekontor og har veldig mye stress, endringer og mange nærkontakter på jobb. 🤷 Anonymkode: 38456...9af Legge til - jeg har søkt prosentvis, ikke 100%. Orker ikke være bare hjemme, men ved å jobbe redusert er det mye lettere å tilrettelegge på jobb. Anonymkode: 38456...9af
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #10 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Legge til - jeg har søkt prosentvis, ikke 100%. Orker ikke være bare hjemme, men ved å jobbe redusert er det mye lettere å tilrettelegge på jobb. Anonymkode: 38456...9af Ja høres lurt ut. Tenker å ta det samme opp med legen på neste svangerskapskontroll. Føler meg som en dårlig mor og ville aldri tilgitt meg selv dersom jeg fikk covid og d potensielt hadde gjort skade på baby og/ eller meg selv. Føles som sjansespill... og hadde det bare vært meg som betalte prisen hadde det vært en ting , men her er det snakk om en baby som ikke kan bestemme over noe som helst. Anonymkode: f682c...868 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #11 Skrevet 6. februar 2021 I Danmark beordres gravide til hjemmekontor/ut av arbeid fra uke 28 på bakgrunn av risiko. Lungekapasiteten er jo ikke som når man ikke er gravid selv om man er frisk i utgangspunktet. Graviditet er en belastning for kroppen, og gravide har lettere for å utvikle superinfeksjoner etter en vanlig forkjølelse/influensa. Problemet er at veldig mange gravide jobber i barnehage, helse og lignende. Hvor mye arbeidskraft hadde forsvunnet om de skulle blitt skjermet på bakgrunn av føre-var prinsipp? Anonymkode: d5c1c...454 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #12 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I Danmark beordres gravide til hjemmekontor/ut av arbeid fra uke 28 på bakgrunn av risiko. Lungekapasiteten er jo ikke som når man ikke er gravid selv om man er frisk i utgangspunktet. Graviditet er en belastning for kroppen, og gravide har lettere for å utvikle superinfeksjoner etter en vanlig forkjølelse/influensa. Problemet er at veldig mange gravide jobber i barnehage, helse og lignende. Hvor mye arbeidskraft hadde forsvunnet om de skulle blitt skjermet på bakgrunn av føre-var prinsipp? Anonymkode: d5c1c...454 Ja det er det jeg mistenker ! At dette handler om profitt og effektivitet på bekostning av helse og sikkerhet for mor og barn - og det skal vi faktisk ikke finne oss i ! Det å få svangerskapspenger og sm er en ting men retningslinjer rundt dette bør formaliseres . Ikke like lett for alle og forhandlingsmakten til gravide er ulik fra person til person og situasjon til situasjon .. skal henvende meg til helsemyndigheter mtp disse spørsmålene og anbefaler dere andre å gjøre det samme Anonymkode: f682c...868 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #13 Skrevet 6. februar 2021 Da får dere jaggu holde dere hjemme fra butikken, shoppingsentre, cafeer, farte rundt på besøk osv. men det «tør» dere vel. Anonymkode: 963d0...fac 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #14 Skrevet 6. februar 2021 Blekkulfina skrev (59 minutter siden): Gravide har økt risiko for alvorlig sykdom ved covid-19, så det er rart de ikke regnes til risikogruppen her i Norge. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/noe-okt-risiko-for-gravide/72939419/amp Det har jeg også hørt. Spes som høygravid, da lungene får mindre oksygen og covid-19 er en luftveissykdom. Sier seg igrunnen selv. Ei høygravid kvinne her i Norge fikk store pustevansker da hun ble smittet. Anonymkode: b9355...997 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #15 Skrevet 6. februar 2021 I Norge blir vi ikke ansett som det, men hvis du får corona i 3 trimester, når lungene dine fra før er klemt flate pga en stor baby har tatt plass.. så sier det seg selv at du vil slite kraftig. Det er tungt å puste selv med friske lunger i 3 trimester. Hvis lungene i tillegg blir betente og fylt med væske?? Huff. To risikofaktorer for alvorlig forløp av covid-19 er hjerteproblemer og diabetes. En andel gravide utvikler svangerskapsdiabetes og i tillegg øker blodvolumet i kroppen 30-40%, som gjør at hjertet pumper mye hardere enn hos en ikke-gravid kvinne. Jeg syns det er merkelig at Norge ikke anser dette som risikofaktor. Anonymkode: b39f7...46d 7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #16 Skrevet 6. februar 2021 Blekkulfina skrev (1 time siden): Gravide har økt risiko for alvorlig sykdom ved covid-19, så det er rart de ikke regnes til risikogruppen her i Norge. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/noe-okt-risiko-for-gravide/72939419/amp Fortsatt under 1% sjans å bli alvorlig syk, så selv om man er i høyere risiko så er det liten sjans for alvorlig forløp Anonymkode: cd670...14b 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #17 Skrevet 6. februar 2021 gravide damer ser jo ganske feite ut, så det vil jeg tro. overvektige er jo på risiko gruppen, Anonymkode: 1ff3d...e05
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #18 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): gravide damer ser jo ganske feite ut, så det vil jeg tro. overvektige er jo på risiko gruppen, Anonymkode: 1ff3d...e05 Ser ganske feite ut? Ja det ligger jo et menneske på nærmere 4 kg inni der. De er jo ikke feite. Eller for å være konkret: Barnet: ca. 3,5 kilo Fostervann: ca. 0,8 kilo Bryster: ca. 0,4 kilo Væske i vevet: ca. 1,2 kilo Morkake: ca. 0,6 kilo Livmor: ca. 1,0 kilo Blodvolum: ca. 1,2 kilo Fettreserver: ca. 3,5 kilo Anonymkode: b39f7...46d 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #19 Skrevet 6. februar 2021 29_j skrev (5 minutter siden): Iom at covid-19 rammer lungene, vil jeg tro at spes høygravide er i risikogruppen ja. Mindre oksygentilførsel og det blir mindre volum i lungene. Ville absolutt ikke fått det som gravid. Det har jeg tenkt på flere ganger. Ja så var det dette med å få det formalisert da.. Hjelper jo ikke når myndighetene ikke spiller på lag på noe som egentlig er selvsagt Og hva vet man om senskader på foster? Ingenting antar jeg Anonymkode: f682c...868
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #20 Skrevet 6. februar 2021 29_j skrev (1 minutt siden): Dette er jo nytt for alle. Så det vil nok forskes på fremover. Gravide skal jo heller ikke ta vaksinen i graviditeten, så ekstra påpasselig bør en vel være. Men lurer kanskje på om gravide i seg selv er litt mer beskyttet og immunforsvaret er sterkere da? Jeg har aldri verken hatt spysyka eller forkjølelse i mine graviditeter. Selvom resten av fam lå langflate. Man får dårlige immunforsvar som gravid, dette for å ikke støte ut baby Anonymkode: cd670...14b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå