jaeols Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #41 Skrevet 10. februar 2021 PetterKanin skrev (1 time siden): Selvsagt er det greit at noen tjener seg rike på bekostning av vanlige arbeidere, målet for de fleste næringsdrivende er jo å tjene penger Det er du alene om å mene. Det sier alt om deg, du er ikke opptatt av rettferdighet. Du ser at arbeidere blir hundset med og du bifaller det. Skremmende holdninger. 1
Vera Skrevet 10. februar 2021 #42 Skrevet 10. februar 2021 Drizzt skrev (38 minutter siden): Ja, jeg synes at det er greit at folk tjener penger. På bekostning av arbeidere? Jobber de gratis eller får de lønn? Det er slik næringslivet opererer - enten går du i pluss, eller går du konkurs. Går bedriften i pluss, er det arbeidsplasser, kanskje flere. Går bedriften i minus, er det bare arbeidsledige igjen. Siden du formulerer spørsmålet på denne misvisende måten, la meg bruke samme mynt: Så du synes det er greit at bedrifter taper penger og må sparke folk? Så du synes det er greit at vi får flere arbeidsledige i Norge og at arbeidsgiver taper penger? Det er god Rødt politikk. Alle skal tjene penger..men syns du ikke det skurrer litt når folk tjener seg søkkrike på sosial dumping..? 8
PetterKanin Skrevet 10. februar 2021 #43 Skrevet 10. februar 2021 jaeols skrev (10 minutter siden): Det er du alene om å mene. Det sier alt om deg, du er ikke opptatt av rettferdighet. Du ser at arbeidere blir hundset med og du bifaller det. Skremmende holdninger. Jeg er selvsagt langt fra alene om ikke å ha et kommunistisk tankegods, selv om urovekkende mange har det. 2
PetterKanin Skrevet 10. februar 2021 #44 Skrevet 10. februar 2021 Vera skrev (7 minutter siden): Alle skal tjene penger..men syns du ikke det skurrer litt når folk tjener seg søkkrike på sosial dumping..? Det er forskjell på sosial dumping og "på andres bekostning". Det første kan ikke eksistere uten det andre, mens det andre fint kan eksistere uten det første. 3
jaeols Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #45 Skrevet 10. februar 2021 PetterKanin skrev (20 minutter siden): Det er forskjell på sosial dumping og "på andres bekostning". Det første kan ikke eksistere uten det andre, mens det andre fint kan eksistere uten det første. Du støtter at de rike skal bli rikere på bekostning av de andre i Norge. Jeg går inn for å flå de rike, nå bør de få svi. 2
PetterKanin Skrevet 10. februar 2021 #46 Skrevet 10. februar 2021 jaeols skrev (9 minutter siden): Du støtter at de rike skal bli rikere på bekostning av de andre i Norge. Jeg går inn for å flå de rike, nå bør de få svi. Ikke særlig smart, men helt legitimt. 2
NorthernLight Skrevet 10. februar 2021 #47 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Syns det er flott at FRP mister velgere. Man ser jo hvordan de har holdt på i regjering og etterpå. Endret 10. februar 2021 av NorthernLight 2
OlsenHansen Skrevet 10. februar 2021 #48 Skrevet 10. februar 2021 jaeols skrev (På 9.2.2021 den 12.43): At Rødt vokser er jo bare bra. De vil kaste regjeringen vi har nå. Og de vil flå de rike. Det kan jeg like. Når de Røde sier "flå de rike" så mener de faktisk alle som har grei økonomi. Sannsynligvis også deg. Og så pleier partitoppene å grabbe til seg rikdommen de stjeler fra "de rike". 5
Morten1 Skrevet 10. februar 2021 #49 Skrevet 10. februar 2021 15 minutter siden, jaeols said: Du støtter at de rike skal bli rikere på bekostning av de andre i Norge. Jeg går inn for å flå de rike, nå bør de få svi. Men mener du at de som stiller opp med kapital, tar all risiko og jobber hardere for å bygge opp bedriften skal tjener mindre en arbeiderne som jobber for fast lønn fra 8-16 og har 0 risiko? 3
Anonymburker Skrevet 10. februar 2021 #51 Skrevet 10. februar 2021 jaeols skrev (På 6.2.2021 den 9.27): Det er utrolig gledelig at velgere flykter fra Frp. Nå er de nede på 6,4%. Det er gledelig, og nå får de igjen får sitt hardkjør mot pensjonister og uføre. Og de skuffer når det gjelder innvandring. Sa ja til kvoteflyktninger, og da forsvant mange velgere. De er ikke til å stole på. Håper de kommer under sperregrensen. For å bruke FRP-sjargong; de er på samme nivå som en sterk-øl på polet! 2
Drizzt Skrevet 10. februar 2021 #52 Skrevet 10. februar 2021 Vera skrev (59 minutter siden): Alle skal tjene penger..men syns du ikke det skurrer litt når folk tjener seg søkkrike på sosial dumping..? Så, de som skaper arbeidsplasser og tar all risiko med investering, utvikling og drift, skal også tjene penger. De som jobber effektivt og ikke sløser penger, skal jammen få betalt for det. Også de som tjener penger ved å bruke hjernen sin. Jeg synes ikke at det skurrer når folk tjener mye penger på å gjøre noe smart. Når du skriver sosial dumping - mener du arbeidsgivere som ansetter kun utenlandsk arbeidskraft for å presse ned lønningene eller mener du arbeidsgivere som er nødt til å ansette utenlandsk arbeidskraft fordi nordmenn ikke vil jobbe dette? For eksempel landsbruk og fiskeri hvor nordmenn er sjeldne fugler og noen MÅ gjøre jobben. Jeg synes ikke det er negativt at arbeidsgiver ansetter motiverte arbeidstakere som bidrar til at bedriften tjener penger. Hvis de er utenlandske, OK. Nei, jeg synes ikke at bøndene skal betale 80kr timen til jordbærplukkerne. Men kan ikke si at bøndene har tjent seg søkkrike heller. Så her må du presisere litt konkret dette med hvem som har tjent seg søkkrik på sosial dumping i Norge. Man kan iallefall ikke tjene seg søkkrik i Norge ved å gi høy lønn til arbeidstakerne og bli flådd med avgifter og skatter hele tiden samtidig. Det er en svær, svær sone mellom de to ekstreme endene og bl.a. Rødt dritter i den. Ett av mine problemer med partier som Rødt, siden du er fan av dem, er at de hater folk som tjener mye penger, men de vil ta pengene og bruke dem et annet sted. Så hvorfor skal noen slite for å tjene penger og etablere en bedrift som tjener godt bare for å gi bort pengene til folk som ikke gidder gjøre noe ting? Ønsket om å skape verdier forsvinner. Hvem skal skape verdiene da? Byråkratene som sitter i sine kommunale eller statlige kontorer? Akademikerne? Hvem skaper arbeidsplassene? Sånt er ikke nytt, slik fungerte kommunismen i Øst-blokken. De ''rike'', dvs de som hadde litt over gjennomsnittet av verdier ble fratatt alt og pengene skulle i teorien gå til de fattige og de trengende. De endte opp i partitoppenes egne lommer. Jeg kjenner arvinger fra rike familier i Øst-Europa hvor familien tapte alt, spesielt er det snakk om store bønder med mye land og mange dyr, hvor familien hadde jobbet seg oppover gjennom mange år og utvidet formuen sin med smart investering og mye slit. De tapte alt da dyrene og landet gikk til staten. Alle skulle være like fattige bortsett fra partitoppene som hadde alt. Det er slike vibes jeg får med partier som Rødt. Dette kan jeg ikke støtte. 5
Elaine Marley Skrevet 10. februar 2021 #53 Skrevet 10. februar 2021 Tråden er ryddet for hatefullt innlegg, brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Elaine Marley, mod.
jaeols Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #54 Skrevet 12. februar 2021 Frp har ikke gjort noe for pensjonister og uføre. Det har vært hets hele veien. De har plukket fra uføre alt de hadde. Det er skammelig slik Frp har oppført seg mot svake grupper. Og de har ikke fått begrenset innvandringen. Det er vel det verste her. 3
Gugglo Skrevet 12. februar 2021 #55 Skrevet 12. februar 2021 Drizzt skrev (På 10.2.2021 den 21.43): Så, de som skaper arbeidsplasser og tar all risiko med investering, utvikling og drift, skal også tjene penger. Hva er det for risiko de tar, Drizzt? Er det det at de kan miste sine barn om de ikke lykkes? Er det det at de kan få dødsstraff om de ikke lykkes? Eller er det, åh grusomme skjebne, det at de må ta en vanlig jobb som en vanlig arbeider om de ikke lykkes? Det høres jo helt forferdelig ut i så fall! 1
Drizzt Skrevet 12. februar 2021 #56 Skrevet 12. februar 2021 Gugglo skrev (57 minutter siden): Hva er det for risiko de tar, Drizzt? Er det det at de kan miste sine barn om de ikke lykkes? Er det det at de kan få dødsstraff om de ikke lykkes? Eller er det, åh grusomme skjebne, det at de må ta en vanlig jobb som en vanlig arbeider om de ikke lykkes? Det høres jo helt forferdelig ut i så fall! Først og fremst økonomisk risiko. De som har investert ALT i bedriften sin og står i ferd med å miste huset til banken hvis de ikke tjener penger i tillegg til å måtte sparke folk og legge ned, sitte med masse utstyr som de må selge billig. For eksempel. Hvorfor tenker folk kun på de 10 rikeste i landet som ikke går personlig konkurs hvis 1 hotell eller 1 shoppingsenter stenger og ikke på alle de andre som har satset ALT for å utvikle bedriften sin? Hvor skal alle jobbe som ''vanlige arbeidere'' når det ikke er andre arbeidsplasser enn akademikere og kommunale ansatte igjen? 6
Gugglo Skrevet 12. februar 2021 #57 Skrevet 12. februar 2021 Drizzt skrev (50 minutter siden): Først og fremst økonomisk risiko. Så risikoen de tar er altså at hvis de mislykkes så må de ta en vanlig jobb. Det er den store risikoen. 2
Drizzt Skrevet 12. februar 2021 #58 Skrevet 12. februar 2021 Gugglo skrev (1 time siden): Så risikoen de tar er altså at hvis de mislykkes så må de ta en vanlig jobb. Det er den store risikoen. Det er mer enn bare å ta en vanlig jobb. Du leser ikke. De tar på seg først og fremst økonomisk risiko. Mange panter hus og tar opp lån til pipa. For det andre - hvis de private ''rikingene'' som skaper jobber slutter å skape dem, blir det mange arbeidsledige og enda færre jobber også for ''rikingene'' som går konkurs å søke og få. Eller mener du at alle kan jobbe i det offentlige eller være akademikere? 4
PetterKanin Skrevet 12. februar 2021 #59 Skrevet 12. februar 2021 Gugglo skrev (2 timer siden): Så risikoen de tar er altså at hvis de mislykkes så må de ta en vanlig jobb. Det er den store risikoen. Nei. 3
Gugglo Skrevet 12. februar 2021 #60 Skrevet 12. februar 2021 Drizzt skrev (1 time siden): Det er mer enn bare å ta en vanlig jobb. Hva er det for jobb de må ta hvis bedriften de har investert i går konkurs? Hva er det med den jobben de da må ta som er uvanlig? Hvorfor kan de ikke ta en vanlig jobb etter det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå