AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Har noen bekjente, vi er ikke omgangsvenner en gang, men barna kjemmer hverandre. Får med jevne mellomrom meldinger av moren om spørsmål om å låne utstyr til ungen. Jeg må presisere at dem ikke har dårlig råd, de er i full jobb begge voksne, og har feks nylig kjøpt seg 2 nye biler og pusser opp hytta si. Men jeg synes moren er utrolig frekk.... Hadde aldri sendt meldinger til folk med disse spørsmålene. Her følger noen eksempler over ting hun vil låne til ungen: dress, pensko, joggesko, gummistøvler, overgangssko, snowracer, slalomutstyr. Dette er ting unga mine bruker selv, og jeg mener st man må kunne skaffe seg slike ting selv, eventuelt låne fra utlånssentralen. Hadde d feks vært en nabo eller familie som hadde spurt om å låne disse tingene fordi de feks hadde glemt igjen på hytta el så hadde jeg sagt ja. Men dette er gjentagende fra denne moren, og hun sier at hun feks ikke gidder å bruke 1000kr på et overgangssko. Jeg syns hun er frekk. Anonymkode: f1d75...7eb 3
Mona123 Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Bare si nei. Du synes ikke det er hyggelig å låne bort, så hvorfor gidder du? 17
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Dette er skikkelig frekt ja, hadde aldri falt meg inn å spørre om slikt. Her har jeg lånt bort f.eks vintersko til en venninnes datter siden det var helt på slutten av vintersesongen og dermed lite vits for henne å kjøpe nye og vi likevel hadde et par liggende. Sånt synes jeg er ok når man er nære. Anonymkode: 79ea5...76e 8
Summeer Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 Det kommer helt an på. Har man glemt støvlene eller dressen i barnehagen over helgen og ikke har alternativer, så er det helt greit å bruke utvidet nettverk for å skaffe seg. Pensko er noe jeg så og si aldri har til mine barn, det brukes max en gang også er de fravokst. Da er det bedre å låne den ene gangen man skal i konfirmasjon og faktisk må bytte til innesko i selskapet. Jeg har mye sportsutstyr i boden, og med tvillinger så har jeg dobbelt i minstens størrelse. Der blir jeg ofte spurt, og har sagt fra til lærerene om at de må si fra i de tilfellene noen i klassen trenger å låne, så har vi ofte noe som kan brukes. Men overgangsssko er noe man enten kjøper, eller ikke. Ikke noe man låner, den korte sesongen er de som regel i daglig bruk av den som har kjøpt det. 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Hos oss så har vi fått spørsmål flere ganger om lån av datterens bunad når deres barn skal konfirmeres. Dette er mennesker som har jobb, hus, etpar biler osv. Altså mer enn jeg har som leier. Jeg synes det er frekt og har begynt å si nei. Skulle vurdert det om det var noen som hadde det vanskelig, men gidder ikke å låne bort mer til folk som har mer enn nok fra før og ikke vil bruke egne penger på bunad. Anonymkode: d43fe...8de 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Det er frekt. Jeg får fnatt av slike folk. Anonymkode: 2c40b...ce9 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hos oss så har vi fått spørsmål flere ganger om lån av datterens bunad når deres barn skal konfirmeres. Dette er mennesker som har jobb, hus, etpar biler osv. Altså mer enn jeg har som leier. Jeg synes det er frekt og har begynt å si nei. Skulle vurdert det om det var noen som hadde det vanskelig, men gidder ikke å låne bort mer til folk som har mer enn nok fra før og ikke vil bruke egne penger på bunad. Anonymkode: d43fe...8de Du kan leie den ut til en sum per døgn og kreve at de renser den etterpå. Du er fortsatt hjelpsom og på tilbudssiden men sørger for at det blir en vinn/vinn-situasjon ved at du/bunadens eier får noe ut av det. Anonymkode: c1cfd...6d1 9
Hannah80 Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Jeg har en veldig stor samling med bøker. Har vært lesehest hele livet, og har brukt mye penger på bøker i årenes løp. Er alltid folk som spør om å låne. Og har flere ganger fått tilbake bøker med flekker og krøllete sider. Noen ganger fikk jeg aldri bøkene tilbake. Låner ikke bort lengre. Det finnes jo faktisk bibliotek:) 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Si nei, for det var jeg for feig til å gjøre. Jeg "lånte" bort dyre innbundne bøker til ei venninne som tente 500 000 mer enn meg. Dvs hun tok 5 bøker fra bokhyllen uten å spørre, da hun var besøk og sendte melding etterpå at hun hadde lånt de. Hun lånte de videre til en kompis og de kom aldri tilbake til meg. Hun tilbød seg aldri å kjøpe nye... Lånte også ei vintage skinnjakke av meg og la den igjen på et utested. Fikk aldri en erstatning for den heller... Folk kan faen meg kjøpe sjøl! Anonymkode: 7e24f...ba6 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Si nei, for det var jeg for feig til å gjøre. Jeg "lånte" bort dyre innbundne bøker til ei venninne som tente 500 000 mer enn meg. Dvs hun tok 5 bøker fra bokhyllen uten å spørre, da hun var besøk og sendte melding etterpå at hun hadde lånt de. Hun lånte de videre til en kompis og de kom aldri tilbake til meg. Hun tilbød seg aldri å kjøpe nye... Lånte også ei vintage skinnjakke av meg og la den igjen på et utested. Fikk aldri en erstatning for den heller... Folk kan faen meg kjøpe sjøl! Anonymkode: 7e24f...ba6 Har inntrykk av at det er de som tjener mest som låner mest - og ikke er så nøye på å levere tilbake, eller bryr seg om i hvilken tilstand de leverer tilbake. Er kanskje en grunn til at enkelte har mer enn andre. De bruker jo ikke egne penger på ting. Anonymkode: d43fe...8de 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Det er frekt ja. Bare å svare "nei desverre" Anonymkode: 5719a...724 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 En skikkelig uting å spørre om å låne utstyr som overgangssko og ting man bør kjøpe selv syntes jeg. Å låne bunad eller dress, pentøy og sportsutstyr kan være innafor å spørre om, men da bør man tilby en sum så man heller leier enn låner. Da mener jeg så klart ikke folk som ikke har mulighet til å skaffe ting selv, eller betale, til dem låner jeg gjerne bort. En ting jeg er vanvittig lei av er folk som har like god råd som meg selv som i tide og utide spør om å låne strømmetjenestene mine. Etter covid-19 så tok jeg opp en del abonnementer for jeg har mye fritid nå. Alle som spør gidder jo ikke betale for tjenesten selv for de skal jo bare se EN kamp eller EN episode av noe. Nå har jeg blitt så lei at jeg har begynt å si at jeg ikke har tjenesten lenger. Ganske irriterende at jeg må sitte å lyve om sånt til nære venner, fordi de ikke forstår at de ikke alltid kan låne ting fra andre. Vil du ha noe så kjøp det selv, eller tilby deg å gi en liten sum for det du låner. Anonymkode: 27aa2...2f0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Jeg synes også det er frekt å spørre om å låne alt mulig hele tiden, særlig når man aldri tilbyr noe tilbake. Og det kommer også heeelt an på hvor close man er med vedkommende. Jeg har en venninne som skulle låne leiligheten min en helg i Oslo, og da jeg kom hjem stinket jakken min røyk (jeg røyker ikke, hun hadde lånt den på byen uten å spørre). Og hun lånte også støvletter og en bukse. Så det synes jeg var litt spesiell oppførsel.. Anonymkode: 6060d...9a0 1
Fru Uperfekt Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 9.10): Har noen bekjente, vi er ikke omgangsvenner en gang, men barna kjemmer hverandre. Får med jevne mellomrom meldinger av moren om spørsmål om å låne utstyr til ungen. Jeg må presisere at dem ikke har dårlig råd, de er i full jobb begge voksne, og har feks nylig kjøpt seg 2 nye biler og pusser opp hytta si. Men jeg synes moren er utrolig frekk.... Hadde aldri sendt meldinger til folk med disse spørsmålene. Her følger noen eksempler over ting hun vil låne til ungen: dress, pensko, joggesko, gummistøvler, overgangssko, snowracer, slalomutstyr. Dette er ting unga mine bruker selv, og jeg mener st man må kunne skaffe seg slike ting selv, eventuelt låne fra utlånssentralen. Hadde d feks vært en nabo eller familie som hadde spurt om å låne disse tingene fordi de feks hadde glemt igjen på hytta el så hadde jeg sagt ja. Men dette er gjentagende fra denne moren, og hun sier at hun feks ikke gidder å bruke 1000kr på et overgangssko. Jeg syns hun er frekk. Anonymkode: f1d75...7eb Dette er ikke normalt. De er bare for kjipe og gnetne av seg.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Tenker ikke det er frekt å spørre om utstyr ol , men overgangsko bør man kjøpe Anonymkode: 67a06...813
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 Vi har noen i vennekretsen som låner mine ting. Gjerne de kostbare tingene mine, men de har et helt annet syn på hvordan man tar vare på ting. Så da ble det fort slutt på å låne bort. Syns det er frekt! Anonymkode: 62587...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 9.10): Har noen bekjente, vi er ikke omgangsvenner en gang, men barna kjemmer hverandre. Får med jevne mellomrom meldinger av moren om spørsmål om å låne utstyr til ungen. Jeg må presisere at dem ikke har dårlig råd, de er i full jobb begge voksne, og har feks nylig kjøpt seg 2 nye biler og pusser opp hytta si. Men jeg synes moren er utrolig frekk.... Hadde aldri sendt meldinger til folk med disse spørsmålene. Her følger noen eksempler over ting hun vil låne til ungen: dress, pensko, joggesko, gummistøvler, overgangssko, snowracer, slalomutstyr. Dette er ting unga mine bruker selv, og jeg mener st man må kunne skaffe seg slike ting selv, eventuelt låne fra utlånssentralen. Hadde d feks vært en nabo eller familie som hadde spurt om å låne disse tingene fordi de feks hadde glemt igjen på hytta el så hadde jeg sagt ja. Men dette er gjentagende fra denne moren, og hun sier at hun feks ikke gidder å bruke 1000kr på et overgangssko. Jeg syns hun er frekk. Anonymkode: f1d75...7eb Man låner da ikke bort sko. Si nei takk, de er i bruk. Alt det der får du si at du bruker selv, men at det er billig å få kjøpe på finn om det er sånn at hun har dårlig råd. Se medlidenhet på henne og spør om alt går bra økonomisk. La det skinne igjennom at dere tror de er fattige eller har gamblet vekk pengene. Det vil de ikke at noen skal tro og slutter å spørre. Anonymkode: e45c5...75a 1
WhiteSwan Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 Det er jo bedre å låne enn å kjøpe ting man vet at man ikke kommer til å bruke så ofte. Du kan jo spørre dem når det er noe du trenger å låne. Jeg kan godt låne bort ting men da forventer jeg at de blir levert tilbake i samme stand som de var i. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Det er helt greit å låne bort ting en gang i blant, som f.eks. hvis noen ikke rekker å kjøpe skøyter til skøytedagen på skolen osv. Men å basere seg på å låne alt mulig på fast basis som det virker som disse gjør, det er bare frekt. Jeg hadde begynt å si nei hver gang. Anonymkode: 0a44a...94b 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 Jeg synes det er veldig frekt å spørre om å få låne dress, sko etc fra de man selv ikke er nær venn med!! Nær familie må det kunne gå an å spørre. Selv har jeg spurt om å låne turutstyr fra en av barnets venner, det var en gang vi ikke hadde muligheten til å låne hos utstyrssentralen, ellers mener jeg virkelig at man må låne derfra. Snowracer og slalåmutstyr må man låne hos utstyrssentralen/BUA, mener jeg! Sko etc er det barns foreldre som må stå for. Hun er spesielt frekk når hun påstår at hun ikke "gidder" å bruke penger på det, særlig siden de begge har jobber. Sko er det spesielt viktig å legge en del penger i, hvis ikke risikerer man å få vondt i føttene. Jeg hadde bare sagt nei til dem fremover. Henvis til utstyrssentral/senteret. Anonymkode: 74357...c90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå