AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #121 Skrevet 30. desember 2021 I dag skulle jeg ønske at jeg hadde blitt innkalt. Jeg hadde ikke tatt en eneste ordre, så det hadde nok ikke vært noe morsomt for hverken dem eller meg. Men akkurat det høres litt lokkende ut når jeg tenker på det. Men de ville ikke ha meg. De fant vel ut på sesjon at vi ville vært en dårlig match. Sikkert like greit. Anonymkode: deeac...84b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #122 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 13.05): Øvelser er viktige for å vedlikeholde ferdighetene og for å lære nye ting. Verneplikten i Norge er 18 mnd, men de fleste har bare 12 mnd i førstegangstjeneste og har dermed 6 mnd igjen de plikter å være disponible. Om man er inne 10 dager i året (som er det vanlige) skal man inn 18 ganger før man har fullført tjenesten. Man er vernepliktig frem til man blir 44; med mindre man får utdanning til spesialist eller befal, da varer verneplikten tii man blir 55. Samfunnet har stor nytte av at man har en beredsskapsstyrke som er tilgjengelig i hele landet, og som kan kalles inn på svært kort varsel. HV-folk er trent i å klare seg utendørs på egen hånd over tid (har egne telt, mat, strømforsyning,biler...) og kan raskt settes inn når det er naturkatastrofer og andre kriser. Under raset i Gjerdrum, 22. juli, ved flom, orkan og snøras er HV nesten alltid til stede for å sikre skadested, bistå med evakuering eller å ta vare på folk som har mistet hus og hjem. Det er også vanlig at HV deltar ved søk etter savnede personer. Det siste året har de også avlastet politiet med grensekontroll langs svenskegrensen og på Gardermoen. Som du aner er jeg i Heimevernet selv, og jeg har mistet noen arrangementer med ungene - på samme måten som mannen min har mistet det når han har hatt vakt på jobb. Anonymkode: 423a1...05f Takk for nyttig info! Nå forstår jeg det med 12 mnd tjeneste vs 18 mnd plikt👍 Anonymkode: e0d56...41b 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #123 Skrevet 31. desember 2021 Pipaluk skrev (På 6.2.2021 den 9.00): Et søskenbarn på atten har blitt innkalt til militæret. Jeg tenkte først ikke på at jenter ble innkalt og at det er forpliktende. Hun er en veldig stille og beskjeden person. Jeg er usikker på om hun takler militærlivet, men vet ikke hvordan det er lagt opp for kvinner. Foreldrene er også litt bekymret for hun vil klare seg. Står man helt fritt til å si nei ved innkalling? Finnes det noen form for siviltjeneste der også? Tenker dere skal støtte henne om det er dette hun vil. Å være veldig stille og beskjeden har ikke noe med at man ikke klarer militæret. Dette er noe hun kommer til å vokse enormt på! Og det å være stille er en god egenskap i militæret når man er ute og må klappe igjen nebbet 😉 Tenker det er en del ekstroverte som kan slite der 😉 heier på henne jeg. Go girl! Anonymkode: 41fac...f99 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #124 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 16.2.2021 den 14.34): Disse europeiske landene har verneplikt: Danmark Estland Finland Hellas Kypros Litauen Sveits Sverige Tyrkia Ukraina Russland Østerrike Hvilke av disse landene er det du ikke liker å sammenligne oss med? Den store fordelen med verneplikt er at det er demokratiserende. Den norske forsvaret er representative for befolkningen som helhet, og vil ikke enkelt ende opp som et redskap for en spesiell gruppe av befolkningen. Da kan man i ytterste konsekvens ende opp med et militærvesen som representerer en "krigerkaste". Anonymkode: 423a1...05f Opprørssoldater. (Eller motstandsbevegelsen, som man kalte det i Norge under WW2) Anonymkode: e0d56...41b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #125 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Opprørssoldater. (Eller motstandsbevegelsen, som man kalte det i Norge under WW2) Anonymkode: e0d56...41b Hva at det du prøvde å formidle her? Anonymkode: 423a1...05f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #126 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva at det du prøvde å formidle her? Anonymkode: 423a1...05f *var det Anonymkode: 423a1...05f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #127 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva at det du prøvde å formidle her? Anonymkode: 423a1...05f At vedkommende har fått overspenning i kretskortet mellom ørene og er ute av funksjon? Service og reparasjon av kretskortet er nytteløst. Alt må skiftes. Anonymkode: 2eb73...e4a
Pipaluk Skrevet 31. desember 2021 Forfatter #128 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenker dere skal støtte henne om det er dette hun vil. Å være veldig stille og beskjeden har ikke noe med at man ikke klarer militæret. Dette er noe hun kommer til å vokse enormt på! Og det å være stille er en god egenskap i militæret når man er ute og må klappe igjen nebbet 😉 Tenker det er en del ekstroverte som kan slite der 😉 heier på henne jeg. Go girl! Anonymkode: 41fac...f99 Hei hun ville opprinnelig ikke dette. I tillegg er det en del personlige ting som kan gjøre militærtjeneste vanskelig. Har ikke lyst til å utlevere folks problemer på KG så modererte meg kraftig:) var egentlig mest interessert i hva som skulle til for å slippe. Forsto at det ikke var så enkelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå