AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #81 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Lege kan du i alle fall bli, de andre yrkene vet jeg ikke. Å ikke ha avtjent førstegangstjeneste ekskluderer ikke fra så mange yrker, men der to søkere står likt kan det at man har fullført verneplikten telle positivt. Det viser at man er i stand til å fungere i et system som er større enn en selv. Noen typer tjeneste gir dessuten erfaringer som kan være svært relevante for enkelte jobber. Og det er sjelden dårlig for en CV om man kan vise til at man har vært i velrenommerte avdelinger som Garden, spesialstyrker, grensevakten osv. Før i tida fantes det nok enkelte sjefer med militær bakgrunn som foretrakk jobbsøkere bare fordi de hadde tilbragt et år i kongens klær, men jeg tror det er mer sjeldent nå. Anonymkode: 423a1...05f 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #82 Skrevet 6. februar 2021 Mulig at du har fått svar (orker ikke å lese alle sidene) men svarer likevel. Tror alle jentene får sesjonpapirene, men de siler ut de som ikke kan gr helse el motivasjon (i første omgang). Datteren min ønsket ikke å var ikke særlig motivert under intervju. Hun slapp (heldigvis for henne), men de sa at hun kan bli innkalt senere. Dette stemte for henne. Hun går medisinstudiet og var i sitt 4. år, når de sendte papirer på nytt og skrev at de var klar over at hun tok en akademisk utdanning og kunne bli kalt inn senere. Hun hadde i mellom tiden fått en forverring i Pollen allergi hun hadde fra tidligere og sa at det ble kanskje litt vanskelig, svaret fra dem var at hun kunne likevel bli kalt inn, men kanskje ikke trengte å ta en utendørs "jobb" for militæret. Saniteten kanskje. Vet ikke. Det hører med at hennes beste venninne fra barneskolen begynte også på medisin, og fikk samme brev henne og. Denne gangen er hun mer motivert, ser på det som en unik erfaring i hennes yrke (hvis hun får jobbe som lege). Så, om man slipper unna første gangen betyr ikke at man slipper unna for alltid. Anonymkode: ded6d...619 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #83 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun slapp (heldigvis for henne), men de sa at hun kan bli innkalt senere. Dette stemte for henne. Hun går medisinstudiet og var i sitt 4. år, når de sendte papirer på nytt og skrev at de var klar over at hun tok en akademisk utdanning og kunne bli kalt inn senere. Hun hadde i mellom tiden fått en forverring i Pollen allergi hun hadde fra tidligere og sa at det ble kanskje litt vanskelig, svaret fra dem var at hun kunne likevel bli kalt inn, men kanskje ikke trengte å ta en utendørs "jobb" for militæret. Saniteten kanskje. Vet ikke. Det hører med at hennes beste venninne fra barneskolen begynte også på medisin, og fikk samme brev henne og. Denne gangen er hun mer motivert, ser på det som en unik erfaring i hennes yrke (hvis hun får jobbe som lege). Så, om man slipper unna første gangen betyr ikke at man slipper unna for alltid. Om man er tjenestedyktig, men ikke har vært inne til førstegangstjeneste og deretter tar medisin, tannlege, sykepleier, psykologi eller veterinær er man nesten garantert å bli kalt inn. Nesten uansett hvor lite motivert man er. Dette er yrkesgrupper forsvaret trenger mange av i saniteten, og det er mye gunstigere for dem å ta inn en ferdig utdannet lege som vernepliktig enn å leie henne inn til "markedspris". Pollenallergi diskvalifiserer ofte ikke dersom man ikke trenger være i felt, og de fleste leger i forsvaret arbeider på militære sykehus og hjelpeplasser, ikke ute "I lyngen". En lege trenger jo heller ikke drasse rundt på masse utstyr slik en del andre må, materiellet fraktes med bil eller terrengkjøretøy. Anonymkode: 423a1...05f 4
Kjetil E Skrevet 6. februar 2021 #84 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mulig at du har fått svar (orker ikke å lese alle sidene) men svarer likevel. Tror alle jentene får sesjonpapirene, men de siler ut de som ikke kan gr helse el motivasjon (i første omgang). Datteren min ønsket ikke å var ikke særlig motivert under intervju. Hun slapp (heldigvis for henne), men de sa at hun kan bli innkalt senere. Dette stemte for henne. Hun går medisinstudiet og var i sitt 4. år, når de sendte papirer på nytt og skrev at de var klar over at hun tok en akademisk utdanning og kunne bli kalt inn senere. Hun hadde i mellom tiden fått en forverring i Pollen allergi hun hadde fra tidligere og sa at det ble kanskje litt vanskelig, svaret fra dem var at hun kunne likevel bli kalt inn, men kanskje ikke trengte å ta en utendørs "jobb" for militæret. Saniteten kanskje. Vet ikke. Det hører med at hennes beste venninne fra barneskolen begynte også på medisin, og fikk samme brev henne og. Denne gangen er hun mer motivert, ser på det som en unik erfaring i hennes yrke (hvis hun får jobbe som lege). Så, om man slipper unna første gangen betyr ikke at man slipper unna for alltid. Anonymkode: ded6d...619 Som lege kan hun vel bli innkalt som vernepliktig akademisk befal som det vel heter. Men har man jo ikke en vanlig militærtjeneste men jobber faktisk som det man har utdannelse som. I hennes tilfelle isåfall lege. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #85 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 44 år? Altså hele oppveksten til barna da? Høres jo helt vanvittig ut. Blir alle som utfører førstegangstjeneste sendt i Heimevernet etter endt tjeneste? Må man ta ut ferie eller permisjon for å gjennomføre slike øvelser? Kan tenke meg at det ikke er så populært hos arbeidsgivere at folk er borte 10 dager hvert år i Heimevernet? Anonymkode: 5d095...dfd Må ikke ta it ferie, men du får enten fri med lønn fra arbeidsgiver eller fri uten lønn. I det tilfellet får du en kompensasjon fra Heimevernet. Arbeidsgiver blir ikke sur- det er helt vanlig at HV-Soldater er på øvelse 5-10 dager i året. Og øvelsene varsles god tid i forveien. Hva mener du med hele oppveksten til barna? Det er jo bare noen dager i året. Anonymkode: 04ec0...e6d 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #86 Skrevet 6. februar 2021 I dag er det så få plasser, at forsvaret kan velge og vrake blant førstegangspliktige. Er ganske sikker på at om en ytrer (på sesjon) at en ikke ønsker tjeneste, så funker det. Som sagt, forsvaret har LANGT flere tjenestepliktige, enn de har plass til. Og de ønsker de mest motiverte og skikkede. Alternativ B er å bare bombe på evnetester. Anonymkode: cb78f...887 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #87 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alternativ B er å bare bombe på evnetester. Det er en fordel at de som skal tilbringe førstegangstjenesten med å vaske de andres klær ikke er de smarteste. Anonymkode: 423a1...05f 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #88 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nettopp. Forsikring vil man ofte kunne tegne, men om man kommer med et krav om utbetaling pga sykdom eller skade vil forsikringsselskapet be om hele sykehistorien, inkl. det man erklærte på sesjon. Det vil ikke bare gjelde psykiske lidelser; om man løy på seg ryggvondt som 17-åring for å slippe militærtjeneste, tegner uføreforsikring som 30-åring og så får en reell ryggskade som 40-åring vil selskapet kunne prøve seg med å si at skaden oppstod lenge før du tegnet forsikringen, slik at den ikke dekkes. Anonymkode: 423a1...05f Men gjelder det kun om sykdom/skade oppstår innenfor det området man var syk før forsikring ble tegnet? Jeg var faktisk svært reelt psykisk syk på den tiden. Mine psykiske problemer ødela blant andre hele tiden min på VGS, og er grunnen til at jeg jobber i et ufaglært lavtlønnsyrke i dag. Så, nei, jeg burde ikke gjennomført militærtjeneste... Anonymkode: 5d095...dfd 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #89 Skrevet 6. februar 2021 22 minutter siden, Kjetil E said: Som lege kan hun vel bli innkalt som vernepliktig akademisk befal som det vel heter. Men har man jo ikke en vanlig militærtjeneste men jobber faktisk som det man har utdannelse som. I hennes tilfelle isåfall lege. Kjenner faktisk flere som har endt opp med det. Anonymkode: db998...d0e 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #90 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 44 år? Altså hele oppveksten til barna da? Høres jo helt vanvittig ut. Blir alle som utfører førstegangstjeneste sendt i Heimevernet etter endt tjeneste? Må man ta ut ferie eller permisjon for å gjennomføre slike øvelser? Kan tenke meg at det ikke er så populært hos arbeidsgivere at folk er borte 10 dager hvert år i Heimevernet? Anonymkode: 5d095...dfd Har en svigerinne (som er alenemor til et barn) som er på øvelser med Heimevernet hvert år, hun synes det er helt topp. Blir som et avbrekk i skauen med venner, borte fra hverdagens kjas og mas. Arbeidgiver har ikke noe valg. Anonymkode: 31ece...6be 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #91 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men gjelder det kun om sykdom/skade oppstår innenfor det området man var syk før forsikring ble tegnet? Jeg var faktisk svært reelt psykisk syk på den tiden. Mine psykiske problemer ødela blant andre hele tiden min på VGS, og er grunnen til at jeg jobber i et ufaglært lavtlønnsyrke i dag. Så, nei, jeg burde ikke gjennomført militærtjeneste... Anonymkode: 5d095...dfd Det blir noe annet. Da er du jo faktisk syk, og de begrensningene i forsikringen vil komme uansett. Her er det snakk om å lyve på seg sykdom for å slippe militærtjeneste. Anonymkode: 31ece...6be 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #92 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mulig at du har fått svar (orker ikke å lese alle sidene) men svarer likevel. Tror alle jentene får sesjonpapirene, men de siler ut de som ikke kan gr helse el motivasjon (i første omgang). Datteren min ønsket ikke å var ikke særlig motivert under intervju. Hun slapp (heldigvis for henne), men de sa at hun kan bli innkalt senere. Dette stemte for henne. Hun går medisinstudiet og var i sitt 4. år, når de sendte papirer på nytt og skrev at de var klar over at hun tok en akademisk utdanning og kunne bli kalt inn senere. Hun hadde i mellom tiden fått en forverring i Pollen allergi hun hadde fra tidligere og sa at det ble kanskje litt vanskelig, svaret fra dem var at hun kunne likevel bli kalt inn, men kanskje ikke trengte å ta en utendørs "jobb" for militæret. Saniteten kanskje. Vet ikke. Det hører med at hennes beste venninne fra barneskolen begynte også på medisin, og fikk samme brev henne og. Denne gangen er hun mer motivert, ser på det som en unik erfaring i hennes yrke (hvis hun får jobbe som lege). Så, om man slipper unna første gangen betyr ikke at man slipper unna for alltid. Anonymkode: ded6d...619 Mannen min måtte ta militærtjenesten som lege (fikk først utsatt førstegangstjeneste pga studier), akademisk vernepliktig befal. Det var skikkelig kjedelig, ifølge ham. Han var stasjonert på et øde sted, og omtrent alle andre var 19 år, så de hadde ingen ting til felles. Faglig var det svært kjedelig/han lærte fint lite. Mens alle andre på kullet hans kom seg videre karrieremessig, satt han og kjedet seg på et kontor og la kabal (ja, faktisk). Tror faktisk det hadde vært bedre å gjennomføre vanlig førstegangstjeneste sammen med jevnaldrende. Har inntrykk av at det for ham på mange måter var et «tapt» år. Anonymkode: 31ece...6be 2
Kittykat Skrevet 6. februar 2021 #93 Skrevet 6. februar 2021 (endret) Vi har 3 barn (en datter og to sønner) og når de 2 eldste fikk brev fra militæret, så var det bare spørsmål hvor de skulle fylle ut hvor lang tid de brukte på å løpe så og så langt, om de ville inn i militæret osv. Begge de svarte nei og med det og svarene på spørsmålene, så slapp de militæret. Sistemann slipper dette uten videre mas pga at han har add. Endret 6. februar 2021 av Kittykat 2
herzeleid Skrevet 7. februar 2021 #94 Skrevet 7. februar 2021 Forsvaret har antagelig såpass mange egnede og motiverte kandidater at om en virkelig ikke vil blir en ikke kalt inn. Så vidt jeg vet er siviltjenesten avviklet og dermed bør det holde å si at en av samvittighetsgrunner ikke ønsker å tjenestegjøre. Pipaluk skrev (15 timer siden): Er tjenesten for kvinner like tøff som hos menn? Ja, i den forstand at soldater i en enhet stort sett vil ha en like tøff tjeneste. Med det sagt ser en at det er veldig få jenter i de mest krevende avdelingene, og det er nok en viss seleksjon som fører til at jentene generelt har en mindre krevende tjeneste enn guttene, samtidig som det nok ikke er så stor forskjell mellom hvor krevende tjenesten er for gutter og jenter i samme avdeling. 2
Whistler Skrevet 7. februar 2021 #95 Skrevet 7. februar 2021 kflu skrev (23 timer siden): Dette bør jo hun selv velge. Vil hun så bør dere andre rundt henne støtte henne. ............. Verneplikt er unntatt valgfrihet. Hun kan IKKE velge selv. Pipaluk skrev (22 timer siden): Er det tilfeldig hvem som blir innkalt? Nei. Blålilla skrev (22 timer siden): Alle blir innkalt til sesjon- kun et fåtall til tjeneste. ..................... Alle må gjennomføre sesjon del 1 som er elektronisk. Sesjon del 2 blir de som velges ut basert på del 1 innkallt til. Pipaluk skrev (21 timer siden): Jeg tenker at det kan innebære at hvis du selv har lyst og sagt ja så gjennomfører du det. Hvis du ikke er motivert så gir du plikten til noen andre. Jeg er ikke motivert for vikeplikt, så heretter gir jeg den til deg! 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #96 Skrevet 7. februar 2021 Når legen spør om hun er motivert, så bør hun svare nei. Det gjorde jeg og ble sendt rett hjem med en vag medisinsk grunn som begrunnelse. Anonymkode: 2abc1...042 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #97 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er en fordel at de som skal tilbringe førstegangstjenesten med å vaske de andres klær ikke er de smarteste. Anonymkode: 423a1...05f Da jeg avtjente førstegangstjeneste (i to forskjellige leire) var det sivilt personell som hadde ansvaret for det. Anonymkode: abc61...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #98 Skrevet 15. februar 2021 Jenter har ingenting i militæret å gjøre. Anonymkode: f47a8...3fa
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #99 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 17.25): I dag er det så få plasser, at forsvaret kan velge og vrake blant førstegangspliktige. Er ganske sikker på at om en ytrer (på sesjon) at en ikke ønsker tjeneste, så funker det. Som sagt, forsvaret har LANGT flere tjenestepliktige, enn de har plass til. Og de ønsker de mest motiverte og skikkede. Alternativ B er å bare bombe på evnetester. Anonymkode: cb78f...887 Ei venninne av meg har ytret tydelig ønske om å slippe militæret. Svarte entydig i skjemaet. Og på sesjon. Ble likevel innkalt fra april til april. Etter klaging klarte hun å endre det fra januar til januar. Men mister likevel to år på noe hun virkelig ikke vil. Jenta er 6er elev og vil studere. Men siden hun ble tatt inn før søknaden til studier behandles så kan hun ikke søke utsettelse på det grunnlaget. Er en håpløs situasjon for henne. Anonymkode: 49a8c...71f 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #100 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ei venninne av meg har ytret tydelig ønske om å slippe militæret. Svarte entydig i skjemaet. Og på sesjon. Ble likevel innkalt fra april til april. Etter klaging klarte hun å endre det fra januar til januar. Men mister likevel to år på noe hun virkelig ikke vil. Jenta er 6er elev og vil studere. Men siden hun ble tatt inn før søknaden til studier behandles så kan hun ikke søke utsettelse på det grunnlaget. Er en håpløs situasjon for henne. Du bruker "håpløs" på en merkelig måte. Man har ubetinget rett på permisjon fra studier (og beholde studieplassen) dersom man blir kalt inn til miltærtjeneste. Med tjeneste fra januar-januar kan man ta 1. semester på studiet, så 12 mnd i Forsvaret, og deretter fortsette med studiekullet under i 2. termin. Mens hun er i Forsvaret dekkes studielån, husleie, renter på lån og nødvendige utgifter til bolig (forsikring, avgifter, internett...). Det eneste problemet er dersom studiestedet fullstendig endrer studieplanen mens hun er borte. Om militærtjenesten tillater det kan hun ofte ta fag og eksamener mens hun er inne til tjeneste. Det er som regel en del tid til disp kvelder og helger, og det er ikke uvanlig å kunne ta ett semester i løpet av 12 mnd tjeneste dersom man er motivert. "Håpløst" ville det vært dersom hun ble sendt ut i krig med minimale sjanser til å åverleve. Å bli 6-12 mnd forsinket med studiene er ingen håpløs situasjon. Anonymkode: 423a1...05f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå