Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et søskenbarn på atten har blitt innkalt til militæret. Jeg tenkte først ikke på at jenter ble innkalt og at det er forpliktende. Hun er en veldig stille og beskjeden person. Jeg er usikker på om hun takler militærlivet, men vet ikke hvordan det er lagt opp for kvinner. Foreldrene er også litt bekymret for hun vil klare seg. 

Står man helt fritt til å si nei ved innkalling? Finnes det noen form for siviltjeneste der også?

Endret av Pipaluk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun ville vokse enormt av å satse. Mange jenter klarer seg kjempefint.

Hun kan snakke med lege om hun vil slippe, men det er så mye ulik tjeneste at jeg ville heller ha oppmuntret henne.

Anonymkode: a09a2...457

• Liker 23
Skrevet

Dette bør jo hun selv velge. Vil hun så bør dere andre rundt henne støtte henne. 

Er gjerne de man ikke ser for seg i militæret som gjør det bra.

• Liker 6
Skrevet

Det kan vere at det er heilt rett for henne. La ikkje fordommane om kva ho kan og vil, styre. Om det viser seg at ho ikkje takler militærlivet, vert ho kanskje sendt til anna type teneste som kan passe betre. 

Elles vil militæret ha inn alle typer, og det er gjerne dei med helseproblem som vert strokne.

• Liker 12
Skrevet
kflu skrev (1 minutt siden):

Dette bør jo hun selv velge. Vil hun så bør dere andre rundt henne støtte henne. 

Er gjerne de man ikke ser for seg i militæret som gjør det bra.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det finnes Mentale sykdommer og personlighetsfortyrrelser som gjør at enkelte blir helt opphengt i 1 tema. Det kan være fuglekikking, puslespill, høyreekstremisme eller skrive den samme tråd om og om igjen på et forum, som for eks tråder om uføre på kg. 

Disse menneske har dårlig livskvalitet og er ikke i stan til å ha det bra slik som vanlige mennesker. De klarer heller ikke gi slipp, dette gnager og gnager på dem og de vil at det skal gnage på andre også. Det er litt som den kristne i familien som alltid skal snakke om jesus og som skal omvende deg. Den klarer ikke slappe av så lenge du er ateist. 

Anonymkode: 11c0a...543

Har de egentlig et reelt valg når det kommer til dette? Må de ha en grunn for å ikke velge militæret? Mange attenåringer vil søke seg til høyere utdanning til høsten og ikke gjøre noe annet før det. 

Skrevet
Fjaselina skrev (1 minutt siden):

Det kan vere at det er heilt rett for henne. La ikkje fordommane om kva ho kan og vil, styre. Om det viser seg at ho ikkje takler militærlivet, vert ho kanskje sendt til anna type teneste som kan passe betre. 

Elles vil militæret ha inn alle typer, og det er gjerne dei med helseproblem som vert strokne.

Er det tilfeldig hvem militæret innkaller til tjeneste? 

Skrevet

Er hun kalt inn til sesjon eller faktisk tjeneste?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje hun ville vokse enormt av å satse. Mange jenter klarer seg kjempefint.

Hun kan snakke med lege om hun vil slippe, men det er så mye ulik tjeneste at jeg ville heller ha oppmuntret henne.

Er tjenesten for kvinner like tøff som hos menn?

• Liker 2
Skrevet
Blålilla skrev (Akkurat nå):

Er hun kalt inn til sesjon eller faktisk tjeneste?

Først sesjon og så praktisk tjeneste.  

Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

Er tjenesten for kvinner like tøff som hos menn?

I utgangspunktet, ja. Men det er veldig ulik tjeneste, dette får hun høre mer om på sesjon, og hun kan lese seg opp på Forsvaret sine sider.

• Liker 4
Skrevet

Dattera mi har fått sesjonspapira i posten, det er vanligvis sesjon der ein kan sile litt. Men den koronaen... Så no er det berre basert på kva ein fyller inn i skjemaet, trur eg. Eg reknar med at diverse skader og dårleg syn kan gjere at ho ikkje blir plukka ut. Men det veit vi ikkje.

• Liker 2
Skrevet

Tenker kanskje det kan være bra for henne å komme inn. Hun vokser nok en del på det.

Anonymkode: 19284...e2c

• Liker 10
Skrevet

Koser meg litt når jeg ser kvinner klage på at de må i førstegangstjeneste. Endelig litt likestilling. Men det er ikke ille altså. Rekruttskolen er kjempe gøy.

Anonymkode: ca040...6fe

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker kanskje det kan være bra for henne å komme inn. Hun vokser nok en del på det.

Det tenker jeg også. Det kan gi selvtillit å ha dette som erfaring. 

Det  jeg lurte mest på er om man står fritt til å si nei hvis det ikke passer for en selv? Man MÅ vel ikke gjøre dette hvis man ikke har lyst eller?

• Liker 2
Skrevet

Er det tilfeldig hvem som blir innkalt? 

Skrevet

Høyrde ei fortvila ballettdanserjente som har sett ein plan for å bli proff, med mykje arbeid og trening. Ho vart innkalla og prøvde desperat å sleppe. For henne var det krise, for mangel på rett trening vil ødelegge både militæråret og året etter. Ho slapp ikkje, så vidt eg veit. Har du først kome på lista, og er ettertraktet pga god fysikk mm, kan det vere vanskeleg å kome ut av lista!

• Liker 2
Skrevet
Pipaluk skrev (6 minutter siden):

Det  jeg lurte mest på er om man står fritt til å si nei hvis det ikke passer for en selv? Man MÅ vel ikke gjøre dette hvis man ikke har lyst eller?

Det kommer nok an på hvor mange som er innkalt. Hadde en nevø som takket nei for noen år siden, og han angret som bare det. Han prøvde å få byttet med venner som ikke ville men det gikk ikke. 

• Liker 2
Skrevet
Pipaluk skrev (17 minutter siden):

Først sesjon og så praktisk tjeneste.  

Alle blir innkalt til sesjon- kun et fåtall til tjeneste.

På sesjon blir bla a motivasjon kartlagt, og om hun gir uttrykk for at hun ikke vil så slipper hun garantert.

Når det er sagt, høres det ut som en glimrende ide å gjennomføre førstegangstjenesten for at hun skal vokse på det.

• Liker 10
Skrevet
Pipaluk skrev (5 minutter siden):

Jo, man MÅ selv om man ikke har lyst. Det er en grunn til at det blir kalt vernePLIKT.

Når det er sagt, er det lettere å slippe nå enn noen gang, da forsvaret kaller inn færre soldater enn tidligere, men det er nok tilfeldig hvem de kaller inn av de tjenestedyktige.

Det hun må prøve på, er å bli tjenesteudyktig. Da kommer hun aldri til å høre fra forsvaret igjen. Ble det selv på sesjon i 2001, da jeg et par år før dette hadde vært hos psykolog. Så om hun noen gang har vært syk på noen måte, bruk det for alt det er verdt

Anonymkode: 5d095...dfd

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, Fjaselina said:

Høyrde ei fortvila ballettdanserjente som har sett ein plan for å bli proff, med mykje arbeid og trening. Ho vart innkalla og prøvde desperat å sleppe. For henne var det krise, for mangel på rett trening vil ødelegge både militæråret og året etter. Ho slapp ikkje, så vidt eg veit. Har du først kome på lista, og er ettertraktet pga god fysikk mm, kan det vere vanskeleg å kome ut av lista!

Sånn har det vært for gutta alltid. 

Anonymkode: ca040...6fe

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...