Gå til innhold

Bor i tomannsbolig, tåler ikke lyder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i en tomannsbolig, og har vært så 'heldig' å få en gutt på 20 i naboleiligheten. Jeg hører aldri stemmer eller annet fra han, men problemet er at han spiller musikk hver eneste dag, i flere timer. Musikken er overhode ikke høy, det er faktisk veldig lavt, men denne bassen går meg på nervene likevel. Syns det er vanskelig å klage, jeg innser at det er jeg som er overfølsom, og antagelig ikke passer til denne boformen. Mannen min reagerer overhode ikke på lyden. 

Vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg blir stresset av dette. Den unge mannen oppfører seg eksemplarisk, aldri fest eller annet bråk, og jeg syns jo han må få spille musikk i eget hjem. Iallfall når det er såpass lavt.

Redd jeg må flytte, fra et hus jeg egentlig stortrives i. Mange kvelder går jeg tidlig til kvelds, for jeg hører ikke lyden fra soverommet, som ligger i motsatt ende.

Anonymkode: 53c7c...da1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min umiddelbare tanke er at hvis man er så ømfintlig på andres lyder , så burde man bo i enebolig uten umiddelbare naboer. 

Men så spørs det vel når gutten spiller musikk, sent på kvelden? Midt på dagen? 

Anonymkode: 227d3...5ef

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min umiddelbare tanke er at hvis man er så ømfintlig på andres lyder , så burde man bo i enebolig uten umiddelbare naboer. 

Men så spørs det vel når gutten spiller musikk, sent på kvelden? Midt på dagen? 

Anonymkode: 227d3...5ef

Ja er egentlig enig med deg, jeg burde nok bodd i enebolig. Er både dag og kveld, men vet ikke hvor lenge utover kvelden, ettersom jeg legger meg tidlig for å slippe unna musikken. (Hører det ikke fra soverommet). Det er VELDIG lavt.

TS

Skrevet

Kan du spille litt musikk selv, ha på TV eller radio mer? Eller sånn typ white noise-maskin, eller bølgesus eller meditasjonsmusikk 😛 

Jeg er ikke overfølsom på lyd, men noen ganger så henger jeg meg bare opp i det når jeg for eksempel hører de vage lydene av bass og fest fra en eller annen naboleilighet. Har man først hengt seg opp i en lyd, så er det vanskelig å ikke la seg irritere. Da setter jeg på TV eller musikk selv, for det er mer behagelig og mindre slitsomt for hodet og hjernen å høre lyd hvor man får med seg alt enn å bare høre bakgrunnsstøy og bass.

Mulig du ikke ønsker å være omringet av lyd absolutt hele dagen, men når det holder på å klikke helt for deg så kan det være hjelpsomt å sette på en annen lyd selv.

Du kan også skaffe deg et noise cancelling headset å høre lydbøker på etc. 

Anonymkode: 96811...779

• Liker 4
Skrevet

Det kan være noe i konstruksjonen som gjør at bassen bærer godt igjennom. 

Ring på, gi ham en pose sjokolade. Snakk med ham, det kan hende han kan endre plassering av høytaler eller at gan endrer innstilling på bassen uten at det ødelegger opplevelsen for ham. 

Han vet nok ikke at bassen bærer så godt. 

Anonymkode: 5f019...082

• Liker 8
Skrevet

Har litt samme problem. Høre ingenting fra naboene bortsett fra en fjern, vag lyd fra TV til naboen under om kvelden. Det er nesten verre med denne vage lyden enn ungene som løp over hodet på meg der jeg bodde før!! Lyden er så lav, at andre ikke reagerer, men jeg kan rett og slått få den i hodet til slutt, uansett om den er der eller ikke. Føler det er litt ille å ta dette opp med naboen, men tenker at vi skal bo som naboer i mange år, så jeg må nok banke på til slutt....

Anonymkode: f9a65...709

• Liker 1
Skrevet

Hvis bassen plager deg så mye, så bør du snakke med naboen din og fortelle han at bassen høres hos dere. Kanskje han ikke er klar over det. Hvis dere eier kan dere lydisolere boligen. 

• Liker 2
Skrevet

Mmmm....

her ville jeg spurt først om han har høyttalerne rett på gulvet, og om det er mulig å teste demping.

Si det ikke er høyt, men basselyden er hørbar slik at du plages.

Plages du stort av andre lyder også? 

Hvis ikke er det nok bassen altså. 

Anonymkode: bf4e6...3af

• Liker 2
Skrevet

1. Flyt til enebolig

2. Flyt til skogen

Jeg hadde en sånn nabo før som reagerte på alle mulige lyder. Anbefalte ham å flytte til enebolig siden han ikke tålte lyder fra andre. Det gjorde han og vi fikk mye hyggeligere naboer etter ham.

Anonymkode: a30c5...183

• Liker 2
Skrevet

Beste er å snakke med han å forklare situasjonen din. Er ikke lett for jeg leier i kjellerleilighet hos et par som har 2 små barn. Så jeg hører lyder og tramping, løping hele dagen og til kvelden. Blir av og til lei da jeg liker å ha det rolig rundt meg. Men skal ikke bo her evig heldigvis.

Anonymkode: 6ea77...f84

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bor i en tomannsbolig, og har vært så 'heldig' å få en gutt på 20 i naboleiligheten. Jeg hører aldri stemmer eller annet fra han, men problemet er at han spiller musikk hver eneste dag, i flere timer. Musikken er overhode ikke høy, det er faktisk veldig lavt, men denne bassen går meg på nervene likevel. Syns det er vanskelig å klage, jeg innser at det er jeg som er overfølsom, og antagelig ikke passer til denne boformen. Mannen min reagerer overhode ikke på lyden. 

Vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg blir stresset av dette. Den unge mannen oppfører seg eksemplarisk, aldri fest eller annet bråk, og jeg syns jo han må få spille musikk i eget hjem. Iallfall når det er såpass lavt.

Redd jeg må flytte, fra et hus jeg egentlig stortrives i. Mange kvelder går jeg tidlig til kvelds, for jeg hører ikke lyden fra soverommet, som ligger i motsatt ende.

Støydempende headsett 

Anonymkode: 36de2...c39

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

1. Flyt til enebolig

2. Flyt til skogen

Jeg hadde en sånn nabo før som reagerte på alle mulige lyder. Anbefalte ham å flytte til enebolig siden han ikke tålte lyder fra andre. Det gjorde han og vi fikk mye hyggeligere naboer etter ham.

Anonymkode: a30c5...183

Jeg har bodd i ulike tomannsboliger og kun en gang har jeg hatt en nabo som hørtes, de som bodde der før og etter han hørte jeg aldri. Men, nå bor vi i enebolig og hører naboen to hus bortforbi bedre enn noen annen nabo noen gang. 

Anonymkode: dda9c...d9c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er langt mer plagsomt med folk som ikke tåler lyder, enn folk som bråker litt.

Altså så lenge bråket er til en normal tid 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 5
Skrevet

Basslyder kan man gjøre mye for å minimere.

Du kan tilby deg å kjøpe diverse hjelpemidler for dette.

- Spikes som høytaleren kan stå på.

- Prøve å flytte litt på høyttaleren. Bare å vinkle den annerledes kan ha mye å si.

- Demp basstyrken, behold vanlig lyd.

- Ha en avtale om at du kan si ifra de dagene eller kveldene du virkelig ikke orker å høre denne bassen.

- bare snakk sammen. :)

Anonymkode: 16e16...6aa

• Liker 4
Skrevet

Jeg tåler heller ikke lyd, men det er pga min kroniske sykdom.

Vi bodde vegg i vegg med en bråkete familie. Jeg satt mye med noise cancelling headset, og det hjalp for meg :) Nå har vi flyttet til enebolig, og var bevisst på å finne et rolig felt. Det hjelper mye, og kan anbefales på sikt. Men noise cancelling er fint for der og da.

Anonymkode: 60b08...e3a

Skrevet

Jeg skjønner hvordan du har det. Jeg hadde en nabo som spilte musikk fra kl. 12 til kl. 23 nesten hver eneste dag i et par år. Jeg tror ikke det var så høyt, men den svake, konstante bassen holdt på å ødelegge meg. Ingen andre som var innom her syntes det var plagsomt. Jeg følte jeg fikk et helt nytt liv da han flytta. (Jeg visste ikke helt hva slags ansiktsutrykk jeg skulle sette opp da han fortalte meg at grunnen til at han flytta var all støyen fra gata nedenfor 🙈. Den har aldri plaga meg, så folk reagerer tydeligvis forskjellig på samme type lyd.)

Jeg hadde ofte lyst til å snakke med naboen min og få til en slags avtale om at han kunne spille musikk på gitte tidspunkt. Jeg syntes kanskje det verste var å aldri vite når jeg kunne regne med at det var stille - hvis jeg hadde visst at han skrudde av kl. 20, eller at han ikke skulle spille musikk kl. 18-20 f.eks., så tror jeg det hadde vært lettere å holde ut lydene. 

Jeg turte aldri å si noe til min, men du kan jo prøve å snakke pent med din, hvis du tør. Jeg ville ha tatt hensyn til naboene mine hvis jeg visste at noe jeg gjorde plaga dem, så lenge de ikke kom med urimelige krav. Naboleiligheten min er utleieleilighet nå, det har bodd mange forskjellige folk der, og jeg har ikke hørt sånne basslyder fra noen av dem, selv om jeg har hørt at de spiller musikk når jeg legger øret til veggen. Så jeg tror kanskje høyttalerne til han første som bodde der var problemet - det kan jo være naboen din har noe tilsvarende. 

Anbefaler også å prøve å drukne lydene med andre lyder. Du trenger ikke white noise-maskin, det finnes mobilapper (White Noise, Sleep Bug, RelaxMelodies m.m.).  Jeg hadde ofte denne youtubevideoen lavt på i bakgrunnen (på headset) når jeg jobba med noe på PC-en, den hjalp veldig på dagtid i alle fall. 

Finnes også mange lignende videoer med regn, snøstorm, toglyder osv. for variasjon. 

Anonymkode: a3d0a...e18

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Naboleiligheten min er utleieleilighet nå, det har bodd mange forskjellige folk der, og jeg har ikke hørt sånne basslyder fra noen av dem, selv om jeg har hørt at de spiller musikk når jeg legger øret til veggen.

Hvorfor legger du øret til veggen? Det er en syk ting å gjøre.

Anonymkode: 73c9a...61f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor legger du øret til veggen? Det er en syk ting å gjøre.

Anonymkode: 73c9a...61f

Har "angst" for å få en ny bassnabo. Jeg hører fortsatt av og til svake brummelyder (som regel fra biler som står parkert på gata nedenfor, eller ei vaskemaskin), og da må jeg bare sjekke at det ikke er de nye naboene de kommer fra. Det skjer sånn to-tre ganger i året, jeg står ikke og lytter på dem. Bor i godt isolert nybygg, så jeg kan ikke høre om de prater el.l. - jeg spionerer ikke på dem. 

Skrevet

Vi bodde i rekkehus men blir alltid masse lyder og irritasjonsmoment fra naboer. Vi ga opp og flyttet til enebolig. Masse naboer, men er et villastrøk så merker 0- ingenting. Nytt liv. Virkelig

Anonymkode: 85977...570

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...