Gå til innhold

Bordskikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bordskikk blitt helt ut, eller har jeg bare truffet på feil familie???

Har nemlig vært på ferie med en venninne og hennes familie. De har tre barn på 5 år, 7 år og 9 år. I en uke har vi spist alle måltid sammen, og jeg tror aldri jeg har sett verre flokk.

Det var fingrer i syltetøy skålen, det ble slikket på smørpakken og alle brukte o`boy skeia i glasset, så i o`boyboksa i gjen.

De tygde med åpen munn og snakket med maten fossende ut. Geipet og viste hverandre og oss voksne matinnholdet i munnen... Det var like mye brødsmuler oppi melkeglasset som på fatet.

Når det var middag, ble alt fra karbonader til koteletter til poteter spist med fingrene (eller kniven) og noe som var kjempegøy, det var å putte isbiter i middagen, slikke på isbiten og putte den i glasset igjen.

Det ble veltet minst tre glass pr dag, det ble knust 3 glass og to fat på en uke. Servietten ble ikke rørt, men duken ble brukt til å tørke av fingrene.

Denne gjengen er desidert den verste jeg har sett ved et matbord, og jeg sitter igjen med følelsen av at Tv3`s Nanny burde ha kommet til familien ;) Det ble sagt lite eller ingenting til barna om å spise pent, bare et og annet halvhjertet sukk om at de spiser som noen griser, menmen slik er vel alle unger......

At uhell kan skje, og at det smuler rundt barn osv er normalt, men dette kan da virkelig ikke være vanlig???

Videoannonse
Annonse
Gjest Porselen
Skrevet

Du har nok bare truffet på feil familie, de fleste jeg kjenner har iallfall god bordskikk. Men har møtt på enkelte unntak innimellom, unger som kaster seg over kakefatet eller godteskålen - men det er heldigvis unntak.

Det er foreldrene som er problemet, men det er ungene vi irriterer oss over dessverre.

Skrevet

Nei alle barn er ikke slik, for mine klarte fint å spise skikkelig når de var så gamle. Her er det foreldrene som er problemet, for de har rett og slett ikke lært de skikkelig opp.

Gjest Violetta
Skrevet

Slik har min datter aldri spist. Riktignok spiste hun ikke perfekt når hun var to, men hun lærte fort hva som gjelder og ikke.

Skjønner ikke slike foreldre at de gjør barna sine en bjørnetjeneste?

Skrevet
:kvalm: æsj,ble kvalm bare jeg leste dette!Overhodet ikke vanlig at barn er sånn nei,men det finnes tydeligvis.
Skrevet

Tror jeg hadde mistet matlysten om jeg satt på samme bord :forvirret:

Skrevet

Jeg tror absolutt dette må være et unntak. Jeg har i allefall aldri opplevd unger som oppfører seg slik. Tidligere i år hadde vi sambos nevø og niese på besøk, når vi var ute og spiste (flere ganger) hendte det på slutten at de lekte med maten (blandet sammen og slikt), som jeg tolket som et tegn på at de var mette og ville gå. Synes ikke det var så ille, selv om det kanskje ikke ser så pent ut.

Husker Mamma alltid var nøye på bordskikk. Vi måtte vente med å spise til alle hadde forsynt seg. Ikke albuene på bordet. Ikke spise med munnen åpen, ikke prate med mat i munnen, ikke leke med maten, ikke mose maten og helst ikke skjære alt i biter på forhånd heller, holde kniven og gaffelen ordentlig osv. Det var jo ikke alltid så gøy å huske på, men som voksen satte jeg veldig pris på det. Man trenger ikke se langt på restaurant før man ser voksne mennesker som nærmest spiser som griser. Jeg er glad jeg har bordskikk i allefall, og det er absolutt noe jeg skal lære videre til mine barn.

Skrevet

Syns det er godt at folk fortsatt setter pris på god bordskikk jeg, for det er noe av det jeg syns er viktig at barn lærer så tidlig som mulig - og som vi stadig jobber for i barnehagen. :)

Skrevet

Det der hørtes da skikkelig ille ut!! Her i huset har vi bordskikk inntil grensen for det pinlige til tider - Lille Frø på 2 år skal ikke bli noen "restaurant-skrekk"! :ler:

Men jeg ble litt overrasket da jeg passet min venninnnes gutt på 6 år her forleden. Vi satt og spiste lunsj, og jeg har ALDRI hørt noen smatte så høyt før! Både jeg og Mannen reagerte, men følte ikke at det var vår oppgave å rette på ham siden han bare skulle være hos oss den ene dagen...

Skrevet

Tror ikke jeg hadde klart å la være å si noe jeg i en sånn situasjon. :kvalm: Bordskikk er høyt prioritert her i huset!

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Venninnen min er en snill og god jente, men ikke så enkel å diskutere med. Hun syns feks at vi er rene nazipolitiet fordi vi vil at barna våre skal sitte skikkelig ved bordet og spise pent, bruke bestikk og serviett. Våre barn også smuler litt, og kan både søle, velte glass osv, men som jeg heldigvis ser her, så er bordskikk fremdeles prioritert blant foreldre ;)

Før vi dro, avtalte min mann og jeg at vi ikke skulle si noe om bordskikk, da det lett kan føre til uønskede diskusjoner. (vi visste jo på forhånd at barna ikke spiste så pent) Men en og annen gang glapp det vel en kommentar.

Å gå på restaurant med denne familien var en kjedlig historie..... Kelneren var både høflig og hygglig, men han var nok en smule stiv i masken da vi gikk. Det kom raskt til flere kelnere for å hjelpe til med å ta av duk, underduk og bytte ut stolputer pga brus søl og matklin.

Vel, vi har nå lært at vi ikke drar på ferie med denne familien mer, og som dere skjønner så er ikke lysten så stor til å invitere dem så ofte på middag heller. :tristbla:

Skrevet
Men jeg ble litt overrasket da jeg passet min venninnnes gutt på 6 år her forleden. Vi satt og spiste lunsj, og jeg har ALDRI hørt noen smatte så høyt før! Både jeg og Mannen reagerte, men følte ikke at det var vår oppgave å rette på ham siden han bare skulle være hos oss den ene dagen...

Da skulle du vært hos svigers på middag. Der er det smatting, mosing av mat, raping og diverse rundt middagsbordet. De kaster i seg maten (jeg tør aldri forsyne meg to ganger der, blir alltid sittende igjen alene). Innen den siste har forsynt seg er den første ferdig å spise, og så forlater de bordet straks de er ferdige. Det er et under at min samboer har bordskikk i det hele tatt.

Skrevet
Er bordskikk blitt helt ut, eller har jeg bare truffet på feil familie???

Har nemlig vært på ferie med en venninne og hennes familie. De har tre  barn på 5 år, 7 år og 9 år. I en uke har vi spist alle måltid sammen, og jeg tror aldri jeg har sett verre flokk.

Det var fingrer i syltetøy skålen, det ble slikket på smørpakken og alle brukte o`boy skeia i glasset, så i o`boyboksa i gjen.

De tygde med åpen munn og snakket med maten fossende ut. Geipet og viste hverandre og oss voksne matinnholdet i munnen... Det var like mye brødsmuler oppi melkeglasset som på fatet.

Når det var middag, ble alt fra karbonader til koteletter til poteter spist med fingrene (eller kniven) og noe som var kjempegøy, det var å putte isbiter i middagen, slikke på isbiten og putte den i glasset igjen.

Det ble veltet minst tre glass pr dag, det ble knust 3 glass og to fat på en uke. Servietten ble ikke rørt, men duken ble brukt til å tørke av fingrene.

Denne gjengen er desidert den verste jeg har sett ved et matbord, og jeg sitter igjen med følelsen av at Tv3`s Nanny burde ha kommet til familien ;) Det ble sagt lite eller ingenting til barna om å spise pent, bare et og annet halvhjertet sukk om at de spiser som noen griser, menmen slik er vel alle unger......

At uhell kan skje, og at det smuler rundt barn osv er normalt, men dette kan da virkelig ikke være vanlig???

Det er mange som har det slik. Ser alt fra treåringer og opp til 8 som hyler ved matbordet. en treåring øper rundt og mor etter med maten. Hun gjør det for å få i han mat.

barn i 1.klasse som sier æsj til det som blir servert osv. Furter og griner for de liker ikke osv....

Foreldrene gidder ikke ta tak i det, de skal ha fred ved matbordet.

Mine barn fikk sitte ved matbordet, si heller nei takk enn æsj....

Skrevet
Det der hørtes da skikkelig ille ut!! Her i huset har vi bordskikk inntil grensen for det pinlige til tider - Lille Frø på 2 år skal ikke bli noen "restaurant-skrekk"!  :ler:

Er smatting av barn et tegn på dårlig bordskikk????

Skrevet

Har inntrykk av at bordskikk ikke er så viktig lenger, ja.

Da jeg vokste opp var foreldrene mine nøye på at vi skulle sitte pent, ikke rope/grise/synge/slikke tallerkenen/gå fra bordet før alle var ferdig osv.

Hos svigerfamilien min er det en helt annen saga, litt som det som ble beskrevet lenger oppe. Har ikke tall på hvor mange ganger noen har sprutet mat over hele bordet som resultat av en latterkrampe (som regel etter en dååårlig vits), eller hvor mange ganger svigermor har harket opp et fiskebein på tallerkenen.

Jeg kommer til å være nøye med bordskikk med mine barn, det er helt sikkert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...