Påkrevd Skrevet 6. februar 2021 #21 Skrevet 6. februar 2021 «Bearnaise» får du servert på gatekjøkken, fra en 10-liters plastbøtte kjøpt på storcash. Bearnaise, derimot, er nydelig. 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #22 Skrevet 6. februar 2021 Småharry og veldig godt Anonymkode: 78ed6...e7d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #23 Skrevet 6. februar 2021 Haha! Mange sterke meninger om noe som "bare er en saus"! Ja, jeg har smakt hjemmelaget , og det smaker det samme, kanskje mindre oljete, så for meg er det ikke stor forskjell. Ikke noen spesiell saus akkurat, smaker ikke dyr mat. Kan ikke huske å sett det på finere steder i Norge, men kan hende Maaemo har en kul vri på det 😅 TS. Anonymkode: f7725...05e 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #24 Skrevet 6. februar 2021 Dere disser en fransk saus? Herregud, dere har ikke peiling Anonymkode: 1198e...ff9 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #25 Skrevet 6. februar 2021 Haha!! Du kan ikke sammenligne bearnaise som du får i beger som smaker smør/evt Toro pose med en ordentlig hjemmelaget! Hjemmelaget er ikke harry, og krever ofte endel for å få til perfekt. Anonymkode: 2d340...e2c 2
Gjest Malika Skrevet 6. februar 2021 #26 Skrevet 6. februar 2021 Biff med bearnaise og pommes frites er jo en fransk klassiker! Langt i fra harry. Man lager selvsagt både pommes frites og bearnaise selv, da blir det best.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #27 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere disser en fransk saus? Herregud, dere har ikke peiling Anonymkode: 1198e...ff9 Dette er KG, du kan ikke forvente at de sitter på noe særlig kunnskap som ikke består av bloggere og reality tv 😂 Anonymkode: 2c9ec...5d0 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #28 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er KG, du kan ikke forvente at de sitter på noe særlig kunnskap som ikke består av bloggere og reality tv 😂 Anonymkode: 2c9ec...5d0 De tror gatekjøkkenet fant opp bearnaise. 🤣 Anonymkode: 479b2...6d4 9
Meadow Skrevet 6. februar 2021 #29 Skrevet 6. februar 2021 Bearnaise er nydelig. Spist det mange ganger i Frankrike, og må jo gå ut i fra at den er rimelig autentisk der, men jeg kan like alt fra hjemmelaget til Toro også. Jeg tror det har en sammenheng med at jeg generelt liker estragon. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #30 Skrevet 6. februar 2021 Påkrevd skrev (50 minutter siden): «Bearnaise» får du servert på gatekjøkken, fra en 10-liters plastbøtte kjøpt på storcash. Bearnaise, derimot, er nydelig. Amen, selv om de 10literne ikke finnes lenger på SC Anonymkode: faee1...04a 1
FrankDrebin Skrevet 6. februar 2021 #31 Skrevet 6. februar 2021 Jeg har aldri sett på det som "harry" eller fancy. Jeg liker det godt, men det finnes naturligvis både god og dårlig Bearnaise. 1
Jerry Lee Skrevet 6. februar 2021 #32 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere disser en fransk saus? Herregud, dere har ikke peiling Anonymkode: 1198e...ff9 Disser ingenting. Liker det bare ikke....og DET har jeg god peiling på. 😉 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #33 Skrevet 6. februar 2021 Sier som flere her: Béarnaise, altså saus fra den franske regionen Béarn, er en av de klassiske sausene fra det franske kjøkken. Den er så motsatt av harry som man kan få kommet: Sitat one of the five mother sauces in the French haute cuisine repertoire https://en.wikipedia.org/wiki/Béarnaise_sauce Og altså, hverken mat, mote, interiør etc er enten "harry" eller "fancy". Folk må slutte å være så utrolig polariserende og unyanserte. Nei, man får ikke béarnaise på steder som feks Noma eller Maeemo, dvs nytt nordisk kjøkken. Men på type franske Bib Gourmand-restauranter vil man ofte finne biff og béarnaise med pommes frites på à la carte-menyen. Jeg har også ofte sett det i København - brødrene Prices restauranter, som jo er veldig fransk-inspirerte, har den blant annet fast i repetoaret. Og det er en typisk saus å lage for franskskolerte Gordon Ramsay: https://www.thetimes.co.uk/article/steak-with-bearnaise-sauce-gp8wx85xpjh Anonymkode: 6f5e6...6ea 9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #34 Skrevet 6. februar 2021 Jeg vil vel ikke akkurat kalle en saus for "harry", men for meg kommer bernaise langt ned på lista over saus. Tror faktisk ikke jeg har spist det på tjue år 😄 Jeg hadde helt sikkert syntes det var helt ok om jeg hadde blitt servert det, og at jeg ikke lager det selv/ velger det når jeg spiser ute kommer nok av at jeg etter hvert fikk øynene opp for hvor mange andre gode sauser det finnes. Har sikkert også en sammenheng med at jeg lett assosierer det med pommes frites og løvbiff, noe jeg spiste enorme mengder av i ungdomsårene 😊 Anonymkode: bc607...b66 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #35 Skrevet 6. februar 2021 Stock i Bjørvika har fantastiske sauser, deriblant bearnaise. Den blir ikke dårligere av at gatekjøkken serverer dårlige kopier. (Og husk å uttale s’en.) Anonymkode: 926b3...c54 3
Sinte-my Skrevet 6. februar 2021 #36 Skrevet 6. februar 2021 Det er enorm forskjell på bearnaise laget på et gatekjøkken fra en diger industriboks, og en skikkelig saus laget uten pose. Men endel mer jobb å lage den selv uten pose. Og der er hele forskjellen. Kall meg gjerne snobb, men jeg i alle fall merker forskjellen. Og sistnevnte er ikke harry. Og sin saus til sin rett. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #37 Skrevet 6. februar 2021 Her jeg bor uttaler de bearnaise for «bærnne». Akkurat det er blodharry. 😅 Anonymkode: 479b2...6d4 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #38 Skrevet 6. februar 2021 Hva mener du om peppersaus og rødvinssaus? Får det også i toroposer 🙈 Anonymkode: e03b9...c56 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #39 Skrevet 6. februar 2021 Det er en saus! Er vel ingen mat som er harry! Anonymkode: e0514...7b4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #40 Skrevet 6. februar 2021 Jeg elsker sausen. Det er retten, ikke sausen som kan være harry. Men det spiller ingen rolle om det er harry om det er godt. Ting blir jo populært og alminnelig fordi det treffer mange. En rett de fleste elsker under vårt tak, og favoritten til ene barnet: løvbiff med pommes frittes + bearnaise. Jeg elsker iskald bearnaise som dipp til kalde ovnsbakte poteter. Mmmmm Ikke sausen som er harry som sagt, men hva den spises med Anonymkode: 5f0d9...89c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå