Gå til innhold

Er Bearnaise saus harry eller fancy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nydelig  er det rette ordet

Anonymkode: e27a3...18c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Torobernaise på en gjennomsnittlig gilde biff, for å kamuflere at kjøttet både er smakløst og småseigt, er harry. 

Hjemmelaget bernaise, med essens kokt på fersk estragon, til en passer marmorert entrecote med for eksempel pommes anna, er nydelig.

Og et skikkelig stykke indrefilet skal aldri ha noe annet enn litt olje, salt og pepper, noe annet er å ødelegge maten. 

Anonymkode: d3327...6ff

Skrevet

Jeg lager bearnaisen selv, det er egentlig veldig enkelt, og smaker helt anderledes enn toropose

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ingen av delene, det er en klassisk fransk saus. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men nå er jo overtallet av deltakere her på forumet godt over snittet harry også, så det blir kanskje litt feil å spørre her. 

Anonymkode: e28bc...183

Dette er definitivt ikke stedet for oss som er litt over snittet matinteresserte. 😔

Anonymkode: 865cc...469

Skrevet

For de som er matinteresserte kan jeg legge ved oppskrift fra Henriette Schønberg Erkens kokebok. 

Først har vi essensen: 1454FAA8-560F-450D-ADAD-FF7D172A8007.thumb.jpeg.eee2f9ef708b2684eef34d2e05560aee.jpeg

og så noen oppskrifter: 

8A56A2C7-86DD-4B27-91F2-3F4F729B8F1F.thumb.jpeg.072a6ac42d4c1fba8d8acd2dc78c532f.jpeg

Vil tro de her smaker bedre enn posesaus  ^^, 

Skrevet (endret)

Som andre her tenker jeg først og fremst på det som en klassisk fransk saus, så ingen av delene kanskje? 

Skjønner hvorfor du tenker det er harry da, det er jo veldig mye brukt på gatekjøkken o.l. Så i Norge har det kanskje fått det stempelet. Akkurat som jeg har inntrykk av at curry har litt harrystempel i England. Konsumeres noe av arbeiderklassen så mister det litt sin glans eller status, sånn fungerer det jo gjerne med alt fra mat til kunst og kultur og interiørtrender etc.

Når det er sagt så mener jeg ikke sausen er harry i seg selv, enhver klassisk fransk restaurant med respekt for seg selv bør ha biff med bearnaisesaus og pommes frites på menyen. Godt er det også :)

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
Skrevet

Det som er harry er når noen uttaler det «Bærné» uten S. Det er en fransk rett og skal uttales som på originalspråket. 

Ellers er det nydelig når det er laget skikkelig og fra grunnen av. 

Anonymkode: b465f...5fa

• Liker 1
Skrevet

En skikkelig bearnaisesaus er langt fra harry. De som dynker en god biff i toro bearnaise er harry. Men jeg setter pris på de restaurantene som ikke har hatt sausen på maten, men som serverer den i en skål på siden. 

Anonymkode: 2c741...72b

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og et skikkelig stykke indrefilet skal aldri ha noe annet enn litt olje, salt og pepper, noe annet er å ødelegge maten. 

Olje? Nei nei nei! Det ødelegger jo smaken helt! Det skal være SMØR eller noe annet animalsk fett som andefett, talg, smult.

Og jeg vil heller ikke ha pepper på. Bare smør og salt, takk. Gjerne tørr-saltet i kjøleskapet et døgn før.

Og helst et fetere stykke. Indrefilet er så smaksløst...

Anonymkode: 5d2c6...dbf

Skrevet

Og en skikkelig hjemmelaget béarnaisesaus er selvfølgelig ikke harry.

Skrevet
Peanut skrev (22 minutter siden):

For de som er matinteresserte kan jeg legge ved oppskrift fra Henriette Schønberg Erkens kokebok. 

Først har vi essensen: 1454FAA8-560F-450D-ADAD-FF7D172A8007.thumb.jpeg.eee2f9ef708b2684eef34d2e05560aee.jpeg

og så noen oppskrifter: 

8A56A2C7-86DD-4B27-91F2-3F4F729B8F1F.thumb.jpeg.072a6ac42d4c1fba8d8acd2dc78c532f.jpeg

Vil tro de her smaker bedre enn posesaus  ^^, 

😍 Takk for oppskrifter. De må jeg prøve!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Olje? Nei nei nei! Det ødelegger jo smaken helt! Det skal være SMØR eller noe annet animalsk fett som andefett, talg, smult.

Og jeg vil heller ikke ha pepper på. Bare smør og salt, takk. Gjerne tørr-saltet i kjøleskapet et døgn før.

Og jeg vil gjerne ha en skvis sitron og god olivenolje og flaksalt på min indrefilet ;) En enkel grønnsalat ved siden av.

Gjest Blondie65
Skrevet
Diamant skrev (9 timer siden):

Elsker bearnaise, hva hadde biff vært uten det? :)

Biff og bernaise er ikke godt i min verden. 

Selv om jeg ikke klassifiserer bernaisesaus som harry eller fancy synes jeg personlig det ikke er spesielt godt. Men det er jo en klassisk saus på lik linje med rødvinssaus, peppersaus eller holandaise. At bernaisesaus har vært servert som tilbehør til pytt i panne eller på gatekjøkken gjør det ikke til harrysaus. Den eneste sausen jeg vil klassifisere som harry er thousand island. 

Skrevet

Bensinstasjons-bearnes er blodharry! Men det ar langt langt langt unna bearnaisesaus. Det er majones med estragon og maursyre...

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tja, det er ikke akkurat gatekjøkkenstandard på bernaisesausen som blir servert på dyre restauranter. Skikkelig laget bearnaise er kjempegodt. 

Anonymkode: b4e1b...b68

Ja, det er stor forskjell på en ordentlig fransk bearnaise og Toro. 

Jeg syns det er godt til chips og biff. Men da må det være hjemmelaget. 

Anonymkode: cfe56...84b

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har reist mer i Italia enn i Frankrike. Enig i at smør eller andefett også er nydelig. Men det er også en skarp, ung, italiensk kvalitetsolje, i små mengder. 

Og skikkelig indrefilet (som jeg enda har til gode å smake i Norge) er nydelig, og kan spises med gaffel. 

Skrevet

Bearnaise er overhode ikke harry siden det er en klassisk fransk saus. Ingen mat er forsåvidt harry. Hvis noe er harry så er det å spise på gatekjøkken.

Anonymkode: 66dd4...fde

Skrevet

Jeg er ikke noe glad i bearnaise posesausen, men jeg vet ikke om jeg vil kalle den harry akkurat. Det er en saus...

Men hjemmelaget bearnaise! NAM!! Det skal vi ha i dag sammen med en deilig biff! 

Anonymkode: 17351...2eb

Skrevet

Det er jo ikke sausens feil at den har blitt mishandlet i så mange sammenhenger... Gatekjøkken-mat og gourmetrestaurant-mat er to forskjellige verdener som har svært lite med hverandre å gjøre, selv om enkelte retter og ingredienser kan ha til forveksling like navn. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...