Gå til innhold

Når man ønsker å anmelde lovbrudd, men ikke kan. Noen i samme situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært utsatt for gjentatte kriminelle handlinger, og ønsker å anmelde. Jeg har jurist på saken som ikke er i tvil om hva jeg har vært utsatt for. Likevel er jeg anbefalt å ikke anmelde. Jeg har bevis, men det er et stort hinder i saken som gjør at den ikke kan etterforskes, og det forstår jeg. Jeg synes likevel at det er sårt at jeg ikke får stått opp for meg selv. Det føles ut som jeg ikke har gjort det jeg kan. Det føles uoppgjort.

Noen som har vært i en situasjon der dere har blitt anbefalt å ikke anmelde?

Anonymkode: 50064...26a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil det få noen negative konsekvenser for deg om du anmelder? Selv om det ikke fører til noe etterforskning og saken henlegges? 

En anmeldelse vil kunne ha en forebyggende effekt. Eller være til hjelp om det er andre som utsettes for det samme. 

Skrevet
stan skrev (3 timer siden):

Vil det få noen negative konsekvenser for deg om du anmelder? Selv om det ikke fører til noe etterforskning og saken henlegges? 

En anmeldelse vil kunne ha en forebyggende effekt. Eller være til hjelp om det er andre som utsettes for det samme. 

Jeg vil ikke komme noe vei. Saken vil bli henlagt uten avhør fordi alle lovbruddene er begått i utlandet. Derfor kan ikke Norge gjøre noe. Jeg har fått bekreftelse av politi på at saken heller ikke kan oversendes til det aktuelle landet.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg vil ikke komme noe vei. Saken vil bli henlagt uten avhør fordi alle lovbruddene er begått i utlandet. Derfor kan ikke Norge gjøre noe. Jeg har fått bekreftelse av politi på at saken heller ikke kan oversendes til det aktuelle landet.

ts

Da blir det vanskeligere. Går det an å anmelde i det aktuelle landet? Det er vel ulovlig også der? 

• Liker 1
Skrevet
stan skrev (22 minutter siden):

Da blir det vanskeligere. Går det an å anmelde i det aktuelle landet? Det er vel ulovlig også der? 

Hvordan ville det fungert? Måtte man reist til det aktuelle landet, eller kan man legge inn anmeldelse og følge saken elektronisk?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan ville det fungert? Måtte man reist til det aktuelle landet, eller kan man legge inn anmeldelse og følge saken elektronisk?

ts

Det vet jeg ikke. Kontakt en advokat eller politiet direkte. Dette er sikkert avhengig av landets lover. 

Skrevet

I de fleste tilfeller så må du reise dit, og følge de praktiske stegene i saken derfra. 

Anonymkode: 28d76...67d

Skrevet
stan skrev (13 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Kontakt en advokat eller politiet direkte. Dette er sikkert avhengig av landets lover. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I de fleste tilfeller så må du reise dit, og følge de praktiske stegene i saken derfra. 

Anonymkode: 28d76...67d

Jeg kan evt kontakte politiet eller den norske ambassaden i det gjeldende landet for å høre.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

ts

Jeg antar det kommer an på hvilket land det er, men vil tro at du må dit i de flest tilfeller

Anonymkode: a1714...cde

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg antar det kommer an på hvilket land det er, men vil tro at du må dit i de flest tilfeller

Anonymkode: a1714...cde

Det er så langt unna at jeg ikke vil ha muligheten til å reise dit. I tillegg har vi jo korona..

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan evt kontakte politiet eller den norske ambassaden i det gjeldende landet for å høre.

ts

Ja, noe slikt. 

Kanskje du kjenner noen som kan språket som kan hjelpe? 

Skrevet

Har du blitt utsatt for kjærlighetssvindel og sendt penger til utlandet? Utpressing? 

Anonymkode: e8431...c32

Skrevet

Jeg forstår jo dessverre godt at politiet i Norge ikke kan hjelpe deg her, de har jo ingen jurisdiksjon i andre land. Her må du som du er inne på kontakte politi i landet det skjedde eller norsk ambassade i det aktuelle landet. Om dette landet har ambassade i Norge kan du jo forsøke å kontakte dem eventuelt. Eller advokat i landet det skjedde. 

Anonymkode: 535db...7dd

Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg tror jeg omsider har fått kontakt med riktige personer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...