Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ting gikk veldig fort med meg og samboer. Vi klaffet totalt på første møte, ble kjærester etter to uker og flyttet sammen rett etterpå.

Jeg husker hvordan alle tvilte på oss, sa det var galskap å flytte sammen så tidlig og at vi ville angre den dagen forelskelsen hadde lagt seg. 

Men nå sitter jeg her åtte år senere og vi venter vårt første barn. Det har føltes rett mellom oss fra første stund og vi ble fort komfortable med hverandre.

Hvorfor er folk egentlig så skeptiske til at man flytter sammen tidlig? 

Anonymkode: ec0c6...2c5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere hadde flaks :) Det tar for de fleste lenger tid å bli godt kjent, utvikle følelser, finne ut om dette er en relasjon å satse på. Kanskje har man brent seg før, så man er mer forsiktig med å kaste seg inn i noe. 

Anonymkode: f2b04...47d

• Liker 6
Skrevet

Det gjør ingenting om det er et godt forhold som det virker å være for dere. I visse tilfeller, som i giftige forhold, tar det gjerne litt tid å avdekke de røde flaggene. Derfor er det kanskje anbefalt at man venter en god stund slik at man ikke blir stuck med en skadelig person. 

• Liker 8
Skrevet

Ulempen med tidlig samboerskap er vel at man ikke kjenner hverandre så godt, noe som øker sjansen for brudd. Men det er ikke verre enn å flytte fra hverandre igjen 👍🏻
La folk leve som de vil, så kan man heller se på sitt eget liv enn å dømme andre 🤗

Anonymkode: eeafc...4ff

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er begrenset hvor godt man kan kjenne noen etter kort tid. Og flytting er mye arbeid og stress, så det ville vært dumt å måtte gjøre det to ganger etter hverandre fordi kjæresten viste seg å ha for mange negative/inkompatible sider.

Sier ikke at du tok feil valg. Man bestemmer selv. Her flyttet vi sammen etter ti måneder og jeg har ikke angret et sekund. Men ikke alle er like heldige med sitt valg av partner.

• Liker 1
Skrevet

Folk må gjerne flytte sammen etter tre minutters bekjentskap. Når de er barnløse, vel og merke. Er det barn involvert, så er det så egoistisk og tankeløst at jeg har ikke ord. 

• Liker 12
Skrevet

Skjønner ikke jeg heller hvorfor det sees på som negativt. Vi forlovet oss etter 4 mnd. Giftet oss omtrent like raskt etter. Rakk å bo sammen kun 2 uker før vi var gift. Vært gift i over 10 år nå.

Anonymkode: 57c74...f3d

• Liker 2
Skrevet

Det handler om å bli kjent og utvikle et eventuellt godt og robust kjærsteforhold, som siden vil og bør tåle en regnværsdag eller to. For de kommer garantert etter man har flyttet sammen og blitt samboere. Det er både kjipt og slitsomt å måtte flytte fra hverandre etter kort tid, fordi de ikke egentlig kjente hverandre godt nok. 

Anonymkode: fda4b...18d

• Liker 4
Skrevet

Kjæresten kjøpte leilighet 3 mnd etter vi hadde møttes, og vi flyttet inn samtidig💓Offisielt forhold i 2 mnd... Det er 1 år siden nå, og det har gått over all forventning! 

Anonymkode: 2dc07...fd2

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor?

Årsakene til det er i hovedsak at man ikke kjenner hverandre noe særlig, og er midt i forelskelsen fasen hvor alt er fryd. Enn ser som regel kun de positive sidene til partneren, og det i en veldig lys vinkel. Enn har ikke rukket å se de negative sidene med partner enda, da man gjerne ikke legger merke til det før det har gått 3 til 6 mnd.  Og personlighetsmessig vet du ikke om alle personlige trekk hos partneren din før det har gått en stund. 

Noen ganger går det bra. Andre ganger går det på trynet like fort. 

• Liker 5
Skrevet

Sikkert ikke bare dumt det. Som nyforelsket er man temmelig innstilt på å tilpasse seg hverandre. 

Galt kan det gå å flytte sammen selv om man har vært sammen lenge. 

• Liker 1
Skrevet

Så det vil si at det er et veldig lite prosenttall det faktisk går bra med hvor det går dårlig med de aller, aller fleste? Føler meg veldig heldig isåfall. Ikke at jeg unner at det går dårlig med andre, men det motbeviser alle som sa oss imot den gangen vi valgte å flytte sammen.

Ts

Anonymkode: ec0c6...2c5

Skrevet

På grunn av ytre omstendigheter så flyttet min kjæreste inn til meg etter en mnd.
Valgene bare falt fra oss plutselig, men det gikk bra.
Vi har nå vært gift i 6 år! Så av og til funker det, men er nok ikke vanlig regner jeg med.

Anonymkode: 17ca0...9e7

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde bare kjent min mann I 2 uker da han flyttet inn. Han var midt i et samlivsbrudd og spurte om han kunne sove på sofaen min til han fant seg leilighet. Vi ble sammen dagen etter han flyttet inn. Egentlig så er det litt rart at vi nå sitter her sammen og har vært gift i 3 år. Vi er veldig lik, men samtidig  veldig ulik. 

En uke etter vi ble sammen gikk det opp for meg at han er muslim (jeg er ateist). Men siden vi har hatt en åpen kommunikasjon og kan snakke om absolutt alt så har vi nå et veldig godt samliv. Vi har hatt diskusjoner og uenigheter, men aldri kranglet. 

Det er helt klart en større risiko for at ting ikke fungerer og at ulikhetene er for store. Men det kan også fungere. 

Anonymkode: f7c49...c0f

Skrevet

Bare vent å se. 2 år er grensen for å se om dere passer ilag. 

Anonymkode: e3adc...561

• Liker 1
Skrevet

Gjorde det med samboer, flyttet sammen tidlig. 

Jeg trodde jeg kjente han og forsto han. Litt over 1 år ut i samboerskapet så finner jeg ut mange nye ting om han. Følelsene for han er så sterke at jeg tåler de dårlige sidene. Men om jeg hadde vist om disse tingene fra starten av så ville jeg ikke bodd med han. 

Anonymkode: fdaee...583

• Liker 2
Skrevet

Samme her. 20 år siden. Har nå tre barn. Vært gift i 15 år.

Anonymkode: ea4c7...ca7

Skrevet

Ble kjærester etter å ha kjent hverandre i 3 uker, ble gravide etter knappe 2 mnd. Flyttet sammen etter 3 mnd.

Det er 10 år, og 2 barn siden. Still going strong!

Jeg mener det er mer enn "flaks"..

Anonymkode: 1c334...72f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ble kjærester etter å ha kjent hverandre i 3 uker, ble gravide etter knappe 2 mnd. Flyttet sammen etter 3 mnd.

Det er 10 år, og 2 barn siden. Still going strong!

Jeg mener det er mer enn "flaks"..

Anonymkode: 1c334...72f

Dere har jo jobbet for forholdet gjennom mange år, så det er jo mer enn flaks

Anonymkode: fdaee...583

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare vent å se. 2 år er grensen for å se om dere passer ilag. 

Anonymkode: e3adc...561

Mitt problem med denne regelen er at alle kan ha et "solskinnsforhold" når de ikke bor sammen, og ikke må takle hverdagsutfordringene sammen.

Det er først når man har hverdagene sammen at man ser om man passer sammen i hverdagen.

Du kan ha vært sammen med kjæresten din i 10 år før dere flyttet sammen, og likevel ikke visst om dere passer til å bo sammen før dere har bodd sammen.  Derfor vil jeg si at det er et personlig valg om man vil få denne erfaringen heller tidligere enn senere.

Anonymkode: 777db...caa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...