Gå til innhold

Gråter jeg for lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kjære pappa døde for 2 uker siden av kreft. Var 83 år gammel.

Jeg gråt masse i timene før han døde(skjønte at slutten nærmet seg), jeg gråt litt da han var død, og gråt i bisettelsen forrige uke. Tenker jeg blir være mere lei meg over å ha mistet en flott pappa.......er jeg i fornektelse? Har jeg grått meg ferdig? Kan det komme en reaksjon senere??

 

Anonymkode: 8beaf...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer ❤️ 

Det er ingenting som er unormalt. Det kan komme reaksjoner når som helst. Det kan gå opp og ned. Da jeg mistet et familiemedlem i sommer, så reagerte jeg ikke så mye men da var jeg i sjokk og var det ganske lenge. Så gikk det over til fornektelse og jeg var mye sur. Sur for at den personen kunne dø då tidlig og så brått. Den fornektelsen har jeg enda og det har gått 6 måneder, men likevel føler jeg at det værste er nå. For jeg har innsett jeg aldri vil se hun igjen. Likevel føler jeg en trang til å sjekke alle rom når jeg er i leiligheten der hun bodde. For å lete etter henne. Poenget er bare at du kan oppleve å få mange ulike reaksjoner til ulik tid og det kan ta tid. 

Det er litt som bølger. Plutselig får du et slag i trynet også, føler du deg bedre litt. Også kommer en ny bølge, men de blir oftere svakere og svakere. Det er ihvertfall min erfaring. Jeg kan ikke si noe om hvordan du kommer til å reagere, men det er fortsatt ganske ferskt for deg. Det kan komme en sterkere reaksjon når som helst, men for all del ikke stress, det er ikke sikkert du får en sterk reaksjon heller. Og det er ikke farlig. Alle reagerer ulikt på sorg og ingenting er unormalt ❤️ 

Anonymkode: ed2ef...7d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og håper det er normalt. Jeg mistet søsteren min i juni 2019 og det var ekstremt uventet og sjokkerende. Gikk rett i sjokk og har bare grått 4 ganger. Sist var i august samme år, og har ikke grått over noe som helst siden. Tror jeg har stengt ute evnen. Du burde følge https://instagram.com/refugeingrief?igshid=98riqatbulpn  . Jeg har fått mye hjelp derfra og fra hennes bok.

Trist å høre om faren din!

Anonymkode: 34f91...28e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok til å gråte mer, tapet er jo fremdeles ferskt. Og ingenting er feil. 

Kondolerer ❤️ 

Anonymkode: d1b0a...c94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2021 den 23.34):

Min kjære pappa døde for 2 uker siden av kreft. Var 83 år gammel.

Jeg gråt masse i timene før han døde(skjønte at slutten nærmet seg), jeg gråt litt da han var død, og gråt i bisettelsen forrige uke. Tenker jeg blir være mere lei meg over å ha mistet en flott pappa.......er jeg i fornektelse? Har jeg grått meg ferdig? Kan det komme en reaksjon senere??

 

Anonymkode: 8beaf...2a7

Sorg kjem i tusen nyansar, som det heiter i denne nydelege programserien som du finn på NRK Radio: Sorgens kapittel

For meg, som også er i sorg, var det veldig godt å høyra desse flotte menneska dela sine opplevingar, og eg vil sterkt anbefala deg å høyra. Ingen si sorg er lik og ingenting er unormalt. 

Anonymkode: 9a260...de3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at uansett hva, vær så snill, ikke tenk at reaksjonen din er unormal.

Jeg mistet bestemoren min til kreft for to måneder siden, hun var 83 år gammel. Ikke det samme som å miste en forelder, men poenget mitt er uansett; vi er mange i familien, og reaksjonene har vært veldig varierende fra person til person. Broren min, for eksempel, klarte nesten ikke komme seg gjennom begravelsen fordi han gråt så mye. Jeg måtte fysisk holde oppe en sønderknust 30-åring. Jeg, derimot, gråt litt under den ene talen, men ikke noe mer.

I ettertid så har vi også hatt ulike reaksjoner. Jeg gråt veldig den natten jeg fikk beskjed om at hun var gått bort, men i ettertid har jeg ikke hatt noen særlige episoder hvor sorgen har vært altoppslukende. Broren min tar det veldig annerledes, eksempelvis. Kanskje om noen uker, så tar han det fint, og jeg er ute av stand til å fungere.

Sorg treffer mennesker ulikt. Ingen reaksjon er unormal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AlmaSofie

Jeg mistet mannen min for noen år siden. Gråt i sykeperioden, mens jeg skrev talen til begravelsen og under begravelsen. 
Etter det tror jeg ikke jeg har grått. Har har bølger med intens sorgfølelse, det er fremdeles hendelser som bringer fram såre minner - det vil nok komme og gå lenge enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å lese at du har mistet pappaen din.❤️Klem til deg❤️  Sorg opptrer forskjellig fra person til person. Det finnes ikke noe fasit om hvor mye en skal sørge eller gråte.

Jeg sørger og gråter fortsatt over at mormoren og farmoren min døde selv om det er flere år siden. Savner dem så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2021 den 23.34):

Min kjære pappa døde for 2 uker siden av kreft. Var 83 år gammel.

Jeg gråt masse i timene før han døde(skjønte at slutten nærmet seg), jeg gråt litt da han var død, og gråt i bisettelsen forrige uke. Tenker jeg blir være mere lei meg over å ha mistet en flott pappa.......er jeg i fornektelse? Har jeg grått meg ferdig? Kan det komme en reaksjon senere??

 

Anonymkode: 8beaf...2a7

Har grått to ganger i mitt liv! Etter min bror døde og etter min kone forlot meg etter mange års ekteskap. Da gikk jeg for meg selv og bare gråt. Det var to ufattelige store tap som rystet meg. Tristhet, sorg og nedstemthet følte jeg lenge... Flere år etterpå. Så ikke ligg så mye i dette med gråt, du har jo følelser selv om du ikke viser de hele tiden. Alle respekterer de som "gråter" for den minste ting, ingen ser din "gråt" som er inne i sjelen som bare ligger der og verker over tid og er en del av sorgprosessen.

Anonymkode: 34cce...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...