AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Mange spør meg om jeg kan samisk eller har samiske aner, fordi jeg er fra Nordland og snakker nordlandsk. Jeg spotter slike lett, og merker deres hat mot samer.. Hvorfor eksisterer det fremdeles fordommer mot samefolket, og hva har de gjort for å fortjene dritt?? I morgen skal vi sannelig feire dem, og i dag har jeg kost meg med samisk mat i barnehagen🥳 Anonymkode: 0df83...cf5 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Kanskje de spør siden de vil feire Anonymkode: ac3d8...be0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Du mener at ikke alle nordlendinger er samer?? Anonymkode: e7b0b...d06
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Jeg er en lav finnmarking med høye kinnbein. Samtlige jeg kjenner sørpå har spurt eller antatt jeg har sameblod i årene mine. Men akk nei, ikke et spor av samegener her. Anonymkode: b78fd...fa2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Må legge til at middagen i morgen blir Bidos 😍 Anonymkode: b78fd...fa2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 Nei, og jeg vet det er litt utenfor tema, men jeg er trønder og blir ofte omtalt som "fra Nordnorge eller nordlending" 😄 Du, som er fra Nordnorge spiser dere ikke mye fisk? Trondheim er den fineste byen i Nordnorge, du som nordlending bosatt i dør savner vel Trøndelag ? Hmmm , Nordnorge er flott og vakker men Trøndelag er altså IKKE i Nordnorge Anonymkode: a4b7a...114
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Folk kan da ikke være så dumme?? Jeg har blitt beskyldt for å ha asiatisk blod i meg, trodde det var for at jeg var "litt" samisk. Men så viste det seg at jeg ikke var det heller. Bare en trønder som er utflytta nordlending. Smale øyne og høye kinnben. Man kan faktisk "bare" være vanlig norsk også. Alt trenger ikke å ha en forklaring. Anonymkode: 54bc3...eec
MyMichelle Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Nei. Jeg blir ikke tatt for å være same selv om jeg er det. Når jeg har fortalt det til venner og bekjente på østlandet blir jeg ikke godtatt fordi jeg ikke kan svare «Ja» på deres spørsmål om jeg kommer fra reindriftsfamilie, har kofte, kan samisk, eller har «sko med hår på». På ditt spørsmål om hvorfor det finnes fordommer, tror jeg et svar er media og turistnæringen. På hvorfor vi fortjener dritt, vet jeg ikke. Endret 8. februar 2021 av MyMichelle La til siste delen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Tror ikke det er så mye hat mot samer, men mest bare uvitenhet... Jeg ble spurt mange ganger om jeg var same da jeg gikk på folkehøyskole i en annen del av landet, fordi jeg bodde i Finnmark og hadde høye kinnben... De hadde åpenbart aldri sett en same. Når jeg sa jeg var fra Alta spurte de om det var nord eller sør for Mo i Rana. På barneskolen skulle vi brevveksle med en annen klasse i Frankrike, og de hadde tydeligvis fått undervisning i hvordan livet var i Finnmark. De trodde vi bodde i telt og hadde isbjørner utenfor, og de ble veldig overrasket når vi skrev at vi hadde både strøm og TV. Anonymkode: 046c1...40b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå