Gå til innhold

Hvorfor har de ikke ordentlig gang i USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen har sikkert det, men de jeg har vært på besøk hos hadde ikke, man kommer bare rett inn i stua også legger de jakker etc på sofaen eller i senga. Må jo være fryktelig upraktisk å bo sånn, hva er greia? Hvor gjør de av sko, jakker og alt annet man ofte slenger fra seg i gangen?

Anonymkode: 78205...893

• Liker 10
Skrevet

Da jeg bodde i statene hadde jeg både jakke og sko i et skap på soverommet. Vi hadde et stativ vi kunne henge fra oss på dersom jakken var våt, men sjelden det ble brukt. 

Skrevet

Amerikanere går jo med SKO inne for helvete. De lever som dyr og huset deres er en grisebinge.

Anonymkode: d69d8...ca4

• Liker 29
Skrevet

Hvorfor går de med sko inne? Det er så ekkelt 

Anonymkode: f3aa1...8df

• Liker 7
Skrevet

Mangr gjør det i USA men ikke i alle stater. De nordligste/ved grensa til canada har jo ikke så ulikt klima som oss. Snø og slaps, kulde osv

Der er det nok flere som har entreer, hallways, halls, "yttergang, u name it. Kanskje ikke alle der da men.

Har sett flere diskusjoner om dette på nett, av folk i usa, og det er delte meninger der og. Men hadde vært interessant å se hva flesteparten i forskjellige stater sier.

Anonymkode: 8d4a2...886

• Liker 3
Skrevet

Norn har mudroom. Altså vaskerom som de bruker som gang. 

• Liker 5
Skrevet
Skogkløver skrev (33 minutter siden):

Da jeg bodde i statene hadde jeg både jakke og sko i et skap på soverommet. Vi hadde et stativ vi kunne henge fra oss på dersom jakken var våt, men sjelden det ble brukt. 

Hva gjør man når man har besøk? Hvis det kommer flere personer på besøk, legger de bare jakker, sko, lue, hansker osv. rundt omkring i møblene? Det må jo bli veldig rotete ...?

Skrevet

Det har jeg alltid lurt på også, når jeg ser filmer og dokumentarer fra USA. Trodde kanskje det var et filmfenomen, men nei. De har det sånn i dokumentarer fra virkelige folks hus og liv også. Åpner døra inn til huset og går nesten rett på sofaen eller spisebordet, liksom. For en merkelig lay-out eller planløsning!

Lurer på hva amerikanere i Norge tenker om oss som alltid har gang og entré i boligene våre? Noen som vet? Hva tenker de? Synes de "oi, dette var jo praktisk!" eller "Hva søren er dette for noe?"

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Amerikanere går jo med SKO inne for helvete. De lever som dyr og huset deres er en grisebinge.

Er vel nesten bare i nordiske landene som tar av seg skoene inne. 
Lever vel hverken som dyr og husene er ikke mer grisebinge bare fordi de ikke gjør som vi er vant med.

Anonymkode: c7bcc...e77

• Liker 3
Skrevet
ti10 skrev (3 minutter siden):

Hva gjør man når man har besøk? Hvis det kommer flere personer på besøk, legger de bare jakker, sko, lue, hansker osv. rundt omkring i møblene? Det må jo bli veldig rotete ...?

Når de har fester og slikt, og ikke yttergang, så pleier de jo lenge ytterklærne på senga til verten 😂

• Liker 4
Skrevet

Det har vel for mange en forbindelse til den gamle varianten "vindfang". Noen steder bodde man utsatt til, og man behøvde et ekstra rom etter inngangsdøren for å "fange vinden", eller den kalde luften, uten at den ble spredd til resten av huset i like stor grad. De stedene dette ikke var nødvendig så ble det heller ikke bygd, for å spare penger. Derfor er det vanlig noen steder, og uvanlig andre steder.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når de har fester og slikt, og ikke yttergang, så pleier de jo lenge ytterklærne på senga til verten 😂

Spesielt når tenåringene har hjemme alene-fester, og når festen er over, finner de alltid et eller annet par under alle klærne ;) 

Har sett de scenene en del ganger, men det må jo være upraktisk hvis de gjør det i virkeligheten, må de gå gjennom hele huset til soverommene da? Eller er alltid soverommene i amerikanske hus nær inngangen? 

Hjelp, oppdaget plutselig at her er det mye jeg ikke vet og mange ting jeg ikke har tenkt over tidligere. Får håpe noen som er informert melder seg og opplyser oss som er uvitende om amerikanske oppbevaringsrutiner for gjestenes klær ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ærlig talt. 

Anonymkode: ce5a3...a3a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Amerikanske hus har ofte flere innganger, i tillegg til døra som går rett inn i stua. F.eks fra baksiden av huset, eller dør fra garasjen til huset. Der har de ofte mudroom hvor de henger fra seg jakker og sko, mens den andre inngangsdøra er for gjester 

Endret av Hollie
  • Liker 3
Skrevet

Min eksmann er halvt amerikansk, og hans familie (og også andre vi besøkte) hadde en ganske stor hall, som til og med inneholdt garderobe (!). Nå er dette velstående mennesker, men tror ikke forskjellene er så enormt store. De med dårlig plass har selvsagt ikke noen stor gang, det har de heller ikke her i Norge.

Anonymkode: 368f7...118

Annonse
Skrevet

De har ikke gang i Australia heller.

Anonymkode: cd6b6...b7e

• Liker 2
Skrevet

Vi gikk på visning på et hus som var til salgs da vi var på ferie i Florida, og det var ingen gang, man kom bare rett inn i stua, men man tar jo ikke av seg skoene og i Florida er det jo så varmt at man tar jo ikke på seg jakke når man skal ut heller, så det er jo ikke behov for gang eller garderobeskap nær utgangen.

Anonymkode: 34283...cd1

• Liker 6
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Noen har sikkert det, men de jeg har vært på besøk hos hadde ikke, man kommer bare rett inn i stua også legger de jakker etc på sofaen eller i senga. Må jo være fryktelig upraktisk å bo sånn, hva er greia? Hvor gjør de av sko, jakker og alt annet man ofte slenger fra seg i gangen?

Anonymkode: 78205...893

Jeg kun erfaring fra New England-statene (nord øst) og har aldri tenkt på det. Dvs, det har vært ganske likt som her. Men det varierer sikkert der også.

Skrevet
ti10 skrev (9 timer siden):

Det var nok skrevet litt uklart, men vi hadde altså stativet (en slags stumtjener) ved inngangsdøren. Den ble brukt til gjester. Sko gikk vi strt sett med inne. 

De fleste av vennene mine bodde i eneboliger med to innganger. Enten gjennom garasje eller vaskerom. Der var det gjerne oppheng og plass til sko også. 

Skrevet

De fleste steder bruker de jo ikke jakke og luer og votter.

Anonymkode: f26e1...ed0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...