Gå til innhold

Til dere overvektige og ellers alle som strever med vekta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først en disclaimer: Jeg vet veldig godt at jeg kommer til å bli utsatt for en masse hat på grunn av denne tråden, og det er helt greit, så lenge hatet er saklig. Uansett er målet mitt ikke å være kontroversiell eller nedlatende, selv om folk sikkert oppfatter det sånn. Men bare kjør på, haters! Uansett, aller mest håper jeg på å få konstruktive og innsiktsfulle innlegg og betraktninger.

Jeg har lest en del i dette forumet nå (derav min disclaimer om at jeg vet at jeg kommer til å bli utsatt for hat og usakligheter), og jeg må si at jeg synes at fokuset her er fullstendig ute på viddene:

Det handler om sukker og om hvordan få sin "fix", enten det gjelder substitutter, eller om å "unne seg", som de kaller det, og som da altså handler om å spise en tilmålt mengde, f.eks. på lørdager.

Men hvorfor i all verden det??? De det gjelder har åpenbart skjønt (om enn bare ubevisst i noen tilfeller) hva problemet er, og da er det jo logisk nok selve problemet som må bort.

Jeg vokste opp på 70-tallet, og da var ikke sukker eller søtstoffer en spesielt fremtredende del av samfunnet.

Og derfor er jeg heller ikke opptatt av sukker nå. Jeg kjøper aldri godteri (kunne virkelig aldri falle meg inn), men jeg spiser kake nå og da - sist i en minnestund etter en begravelse for noen måneder siden.

Så: Denne litt omstendelige introduksjonen til tross: Er dere ikke enige i at mye av utfordringen med fedmeproblematikk kunne blitt løst dersom man frigjorde seg fra denne hangen til søtsmak?

Anonymkode: d7465...e55

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda.
Men det er jo så godt.

Anonymkode: 3ef98...ede

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dere ikke enige i at mye av utfordringen med fedmeproblematikk kunne blitt løst dersom man frigjorde seg fra denne hangen til søtsmak?

Nei.

Anonymkode: 242c1...5f3

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så: Denne litt omstendelige introduksjonen til tross: Er dere ikke enige i at mye av utfordringen med fedmeproblematikk kunne blitt løst dersom man frigjorde seg fra denne hangen til søtsmak?

Nei.

Det finnes mange grunner til overvekt.

Anonymkode: 8a7f0...c4b

• Liker 16
Skrevet

Jeg misunner de som har viljestyrken. 
men det er mye mer enn sukker som har mye kalorier. Kutte godteri er ikke nok til å holde meg normalvektig

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke egentlig, for det handler ikke om det. Det handler om kalorier. Det handler om at man vasser i et liv med mat tilgjengelig overalt. Og man liker å spise. Noen ganger spiser man for mye. Det gjorde man aldri før. 

Anonymkode: 88c72...ab1

• Liker 7
Skrevet

Tror du lørdagsgodt er problemet ved all overvekt?

Spiser nesten aldri godteri, men er overvektig. Spiser for store porsjoner.

Anonymkode: ada02...942

• Liker 12
Skrevet
Tone83 skrev (Akkurat nå):

Jeg misunner de som har viljestyrken. 
men det er mye mer enn sukker som har mye kalorier. Kutte godteri er ikke nok til å holde meg normalvektig

TS her. Selvfølgelig er det mye annet enn sukker som har mange kalorier. Men hvorfor ikke bare kutte sukker, ettersom det ikke bidrar med noe bra? Så du er spot on her.

Skrevet

Jeg har en spiseforstyrrelse, det er ikke så enkelt å bare slutte å ha en spiseforstyrrelse. 

Alle narkomane kan ikke bare bestemme seg for å slutte. Noen klarer det, men ikke alle.

Og folk reagerer også forskjellig. Du er tydeligvis ikke predisponert til å bli helt gal av sukker. Jeg blir det, det er som en rus. Hjernen skrur seg av og jeg bare NYTER tiden jeg har sjokolade i munnen. Sjokoladen fungerer som en trøst. Min bestevenn og elsker på samme tid.

Anonymkode: 742cf...b48

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Selvfølgelig er det mye annet enn sukker som har mange kalorier. Men hvorfor ikke bare kutte sukker, ettersom det ikke bidrar med noe bra? Så du er spot on her.

hvordan hjelper det å fjerne noe som ikke er roten til problemet?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke egentlig, for det handler ikke om det. Det handler om kalorier. Det handler om at man vasser i et liv med mat tilgjengelig overalt. Og man liker å spise. Noen ganger spiser man for mye. Det gjorde man aldri før. 

Nei, det handler ikke om kalorier. Det handler om å spise dårlig mat. Spis kjøtt, fisk, grønnsaker, nøtter, frø, kjerner, frukt, bær - og ikke merkelige produkter fra store fabrikker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det handler ikke om kalorier. Det handler om å spise dårlig mat. Spis kjøtt, fisk, grønnsaker, nøtter, frø, kjerner, frukt, bær - og ikke merkelige produkter fra store fabrikker.

Herav kalorier. 

• Liker 3
Skrevet

vås. Du vet ikke hva du snakker om. Man blir ikke slank av å spise nøtter, bare fordi om de er "rene". De har fremdeles flere kalorier enn sjokolade.

• Liker 16
Skrevet

Det er en god grunn til at matindustrien ofte bruker kombinasjonen fett, sukker og salt. Det trigger enkelte områder i hjernen og kan ligne avhengighet. Har man først fått det i seg så er det vanskelig å slutte, og en avvenning kan ta noen (tunge) uker samt at det ligget et kulturelt press i div anledninger og høytider. Egetansvar er spesielt vanskelig med det store utvalget i den vestlige verden, og slik sett skulle jeg av og til ønske at tilgjengelighet og sortiment var mye mindre til tider, men det er jo ikke profitabelt for industrien. 

Anonymkode: bc00f...969

• Liker 7
Skrevet

Jeg er undervektig og spiser sjokolade daglig. Overvekt handler ikke bare om sukker. 

Anonymkode: e8e7e...734

• Liker 8
Skrevet

Takk, TS.

Dette har jeg aldri tenkt på før selv. Og nå er alle mine problemer løst.

Anonymkode: 8425e...74c

• Liker 17
Skrevet

Vi mennesker er lagd for å like søthet. 

Morsmelk er utrolig søtt. Det er kvalmende søtt. 

Sukkervann sies å gjøre babyer rolige, og dette er veldig omstridt om dagen, men begge mine nyfødte fikk dette på sykehuset i forbindelse med behandling og det funket. De ble litt sånn salige.

Anonymkode: dc207...52d

Skrevet

Jeg er undervektig og spiser sjokolade daglig. Overvekt handler ikke bare om sukker. 

Anonymkode: e8e7e...734

enig. Jeg spiste vesentlig mer sjokolade da jeg var tynn, enn jeg gjør som overvektig.

• Liker 2
Skrevet

Njæææ... 

For noen kanskje, ja. Men å frigjøre seg fra det er jo ikke bare enkelt da. Du fikk det kanskje til, men det er ikke lett for alle. Vi er jo omringet av fristelser hele tiden. Det er ikke "bare" å frigjøre seg. Og la oss være ærlige - veldig mange av de som greier å "frigjøre seg" gjør det bare for en periode. Noe skjer og plutselig er de "på kjøret" igjen og greier ikke frigjøre seg en gang til. Jeg kjenner så mange som har vært sukkerfri en periode, men så gitt deg opp etter flere år. Kjenner faktisk ingen personlig som har holdt det ut i årevis. 

For min egen del har jeg ikke lyst til å "frigjøre" meg fra søtt. Jeg skulle ønske jeg kunne frigjøre meg fra det mandag - fredag, men helt ærlig, jeg ØNSKER å fortsette å nyte en deilig hjemmebakt brownie, eller ferske boller, eller eplekake på høsten, eller en iskald melkesjokolade. Mmm... 

Så for meg er det bedre å finne en gylden middelvei. Sukker/søtt er uansett ikke synderen for alle. For min del er det for store og for hyppige porsjoner av mat som har gjort meg overvektig. 

Skrevet

Sukker og fett er veldig avhengighetsskapende, og det er ikke bare å kutte ut på flekken. De fleste overvektige har også spiseforstyrrelser i bunn, noe som gjør det enda verre å gå ned i vekt. 

Maken er så drittlei folk som tror de bare kan si "kutt ut sukker, og tren mer" også er alle verdens problemer løst. Kom deg ned fra din høye hest. Snakk om narsissistiske tankegang  "jEg hAr lØsNiNgEn hØr pÅ mEeEeEg"

Anonymkode: b5c0d...f35

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...