Gjest Gjest_Kalle_* Skrevet 17. august 2005 #1 Skrevet 17. august 2005 Har begynt på skole 130 km og ca 1 1/2 time fra der jeg bor med egen bil. Blir dyrt å pendle og det er ikke så praktisk når det blir vinter. Skal derfor ha en hybel. Har fått tilbud om internat til 1500 kr/mnd med strøm. Men hvordan fungerer egenlig et internat? På dette stedet er det eget rom og ellers er alt felles. Dusj, bad og kjøkken. Kan ikke det bli litt "intimt"? Ellers så ligger prisene på egen hybel på ca 2-2500, og litt høyere... Usikker om det er med strøm. Bør vel også være delvis møblert.
Spirito Skrevet 18. august 2005 #2 Skrevet 18. august 2005 Det kommer helt an på hvor mange du deler med! Deler du med en eller to er dere såpass få at man merker hvem som ikke vasker opp/rapper andres mat/ikke vasker dass. Er man fler er det ikke så gjennomsiktig, og folk tillater seg mye mer. Jeg bodde en uke på internat med 20 andre, med digert felleskjøkken, flere store peisestuer og stort uteareal, men det var ikke særlig idyllisk. La man en pizza i fryseren var den borte før ovnen var varm, og ingen gadd å vaske doer og dusjer. Hele området forfalt, og nå er huset revet pga. vanskjøtsel. Du må nesten vurdere hva du vil selv. Er det viktig med hygiene og privatliv ville jeg investert i noe eget, men hvis øl, sosialt samvær og masse penger til skiver og anlegg er viktigere er det sikkert hyggelig med internat også. Kan du ikke reise dit og kikke da, så kan du sjekke renholdet på kjøkkenet og soppnivået i dusjen.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #3 Skrevet 18. august 2005 Å dele med en eller to kan gå greit, er det fler så kan det bli verre. Ikke noe særlig å stå 8 stk i kø for å dusje om morran. Ville og ha sett på aldersgruppen på de du skal dele med. Min erfaring er iallefall at folk i 20-30 årene er endel roligere enn 16-17 åringer som kommer direkte fra videregående. En hybel kan være møblert og fullt utstyrt, men det kan også være bare rommet. Det må du nesten sjekke på forhånd. En hybel på 2-2500kr synes jeg ikke høres avskrekkende ut(kommer selvfølgelig på beliggenhet og standard). Husk imidlertid på at du som oftest også deler bad og kjøkken med flere dersom du bor på hybel.
Spirito Skrevet 18. august 2005 #4 Skrevet 18. august 2005 Å dele med en eller to kan gå greit, er det fler så kan det bli verre. Ikke noe særlig å stå 8 stk i kø for å dusje om morran. Ville og ha sett på aldersgruppen på de du skal dele med. Min erfaring er iallefall at folk i 20-30 årene er endel roligere enn 16-17 åringer som kommer direkte fra videregående. En hybel kan være møblert og fullt utstyrt, men det kan også være bare rommet. Det må du nesten sjekke på forhånd. En hybel på 2-2500kr synes jeg ikke høres avskrekkende ut(kommer selvfølgelig på beliggenhet og standard). Husk imidlertid på at du som oftest også deler bad og kjøkken med flere dersom du bor på hybel. ← Man deler ikke "som oftest" bad og kjøkken med noen når man bor på hybel. Når disse tingene er delt mellom flere leietakere er det står det som regel opplyst i annonsen. Mange hybler er fine sokkelleiligheter med egen inngang og eget bad og kjøkken, de er like mye hybler fordet! Og man er som regel 18 eller 19 når man er ferdig på videregående, 16-åringer kommer rett fra ungdomsskolen, de.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #5 Skrevet 18. august 2005 Bare sånn at vi opprettholder bruken av rulle med øynene smiley. Hvordan i all verden kan du sammenligne hybler og sokkelleiligheter forresten? Det er jo to vidt forskjellige ting. Det er faktisk sjelden jeg ser at hybler har eget kjøkken og bad du. Da blir de som oftest betegnet som hybelleiligheter eller leiligheter, og de går iallefall ikke til 2000kr mnd. Men jeg tror faktisk jeg må moderere mine utsagn ang voksne-vs ungdom. Etter å ha lest enkelte diskusjoner her inne begynner jeg å lure på hvem som er mest modne av 20-30 åringer og 16-17 åringer.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 18. august 2005 #6 Skrevet 18. august 2005 De fleste er 18/19 når de går ut av VGS, eller eldre da.. Det finnes faktisk hybeler som kalles sokkelleiligheter, jo.. Jeg har selv kikket på en sokkelleilighet som ble betegnet som hybel til 2100 kr i mnd'en.. Så det er faktisk mulig.. Kalle sier jo ingenting om HVOR han skal studere.. De fleste steder, f.eks her i vestfold, er det mulig å få tak i hybel med egen inngang, kjøkken og bad mellom 2000 og 2500, men det er jo selvfølgelig ikke alltid at standarden er den beste, men det kan man da ikke alltid regne med heller!
Spirito Skrevet 18. august 2005 #7 Skrevet 18. august 2005 Bare sånn at vi opprettholder bruken av rulle med øynene smiley. Hvordan i all verden kan du sammenligne hybler og sokkelleiligheter forresten? Det er jo to vidt forskjellige ting. Det er faktisk sjelden jeg ser at hybler har eget kjøkken og bad du. Da blir de som oftest betegnet som hybelleiligheter eller leiligheter, og de går iallefall ikke til 2000kr mnd. Men jeg tror faktisk jeg må moderere mine utsagn ang voksne-vs ungdom. Etter å ha lest enkelte diskusjoner her inne begynner jeg å lure på hvem som er mest modne av 20-30 åringer og 16-17 åringer. ← Jeg ruller da med øynene akkurat når jeg vil. Der jeg har studert har ihvertfall sokkelleiligheter ofte vært annonsert som hybler. Det er jeg tydeligvis ikke alene om å ha erfart. Forresten så selger jeg leilighet nå. Den har eget kjøkken og eget bad, egen inngang og er selveier. Fortsatt heter den hybel på papiret. En hybel er ifølge megleren min en leilighet uten eget soverom. Så å påstå at en hybel vanligvis ikke har bad engang, vel, jeg ler. Haha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå