AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Jeg er veldig heldig som har en baby på 4 mnd som sover rundt 8-9 timer uten oppvåkning. MEN om hun en sjelden gang våkner om natten kan det ta opptil 2 timer å få henne til å sovne i egen seng (får ikke til å sove selv med samsoving, selv om baby da sovner som en stein). Jeg tilrettelegger lurene på den måten at baby sovner for natten rundt kl 21. Da sover hun som regel til en gang mellom 05 og 06. Da er det ikke krise om jeg ikke får sove mer liksom. Men så får jeg dårlig samvittighet fordi jeg har lest og hørt fra andre at babyer skal legges rundt 18:30-19:00 (i de tidene sover hun ca. 30 min før litt lek, kos, kveldsstell og mat). Og sovner med puppen rundt kl 21, og da bærer jeg henne i sengen når hun sover tungt nok. Klarer ikke å bare legge henne ned og at hun sovner av seg selv. Synes dette fungerer greit, og jeg får som regel 6-7 timer selv. Kunne selvsagt startet dagen 3-4 og lagt meg 20 selv, men er ikke så giret på det🙈😴 Virker som baby har funnet denne rytmen selv, for tiden før hun sovner for natten blir gradvis tidligere. For en måned siden hadde vi samme opplegget, bare at hun da sovnet rundt 23. Er jeg egoistisk? Når bør jeg evt. venne oss av med dette? Blir jo sånt sett en bedre mor når jeg sover godt selv, og vil prioritere søvn før egentid (hun sover kun i vogn med bevegelse/på brystet på dagtid). Anonymkode: 75de1...049 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Jeg legger i hvert fall ikke min på nesten 4 mnd så tidlig, for hn merker nesten med én gang at det ikke er noen i rommet, våkner og hylskriker. Hn må derfor alltid legges samtidig som jeg legger meg selv, og jeg legger meg da ikke 18:30. Anonymkode: 9874c...169
Gjest Albbas Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Funker det så funker det, ingen grunn til å endre det "bare fordi". Etterhvert får hun nok behov for lengre netter og må legges tidligere eller sove lengre på morgenen, men det finner dere ut av!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Er kun en norsk greie å legge barna rundt 19. La baby være våken til 21 med god samvittighet, ingen grunn til at alle i befolkningen skal ha samme rutiner. Anonymkode: aaad0...275 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Alt er greit så lenge det funker. Og når de er så små er det ingen regler annet enn at må funke for dere. Don't fix it if it ain't broken. Anonymkode: 0aece...d42 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 Dette høres veldig bra ut! Leggetid kl 19 er en utopi for de fleste babyer på den alderen der, og ihvertfall ikke noe å stresse med på lenge enda. Gjør det som funker best for deg og dere, om baby tar natta kl sju eller ni eller elleve betyr ingenting, så lenge den totale mengden nattesøvn blir nok. Det kommer også litt an på hva man selv foretrekker, om man er morgenfugl eller liker sene kvelder. Selv har jeg et avslappet forhold til det hele, nå med baby nummer fire. Hun har funnet seg en døgnrytme som ligner på det du beskriver, helt uten at vi har prøvd å påvirke det på den ene eller andre måten. Bortsett fra at hun ofte våkner rundt kl 07.30 i hverdagen, når jeg står opp med de eldre barna. Sovner på puppen og tar natta rundt 21.30 hver kveld, legges i sengen en time eller to senere når hun sover tungt. Anonymkode: 2d3ed...c4c
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er jeg egoistisk? Når bør jeg evt. venne oss av med dette? Tror mange legger ungene sine tidlig for å få litt egentid også Når dere får rutiner som å stå opp tidlig, barnehage eller lignende, da kan dere innføre andre rutiner. Det viktigste er å finne ut av hva som funker for deg og barnet, ikke hva andre gjør og synes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå