Gå til innhold

Vil avlyse eksamen fordi elevene har ulik undervisning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan avlyst undervisning på grunn av ulik undervisning føre til høyere karaktersnitt? Er ikke det logiske at snittet går ned på grunn av ulik undervisning uansett om man bruker standpunkt eller eksamenskarakter? 

Ulikheten må nødvendigvis skyldes at noen har fått dårligere undervisning enn vanlig. Hvis elevene får samme standpunkt eller bedre enn vanlige år er det jo ikke noe grunn til å avlyse eksamen. Da har de jo fått like god eller bedre undervisning enn tidligere år. 

Anonymkode: dd590...402

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan kan avlyst undervisning på grunn av ulik undervisning føre til høyere karaktersnitt?

Fordi de aller, aller fleste får en dårligere karakter i standpunkt enn på eksamen, dette har spesielt utslag øverst i skalaen, og spesielt for realfag som kjemi 2, fysikk 2, matematikk osv. Som man eksempelvis ser med at snittet for førstegangsvitnemålssøkere på NTNU økte særdeles mye. Så det finnes flere gode søkere hvor noen av de fra 00er kullet som hadde eksamener har 1-3 femmere på vitnemålet de ikke ville hatt dersom de hadde sluppet eksamen. Mens de fra 02-kullet, som nå både slapp eksamen vg2 og vg3 slipper dette. 

Skrevet
Kastanjefrø skrev (21 minutter siden):

Fordi de aller, aller fleste får en dårligere karakter i standpunkt enn på eksamen, dette har spesielt utslag øverst i skalaen, og spesielt for realfag som kjemi 2, fysikk 2, matematikk osv. Som man eksempelvis ser med at snittet for førstegangsvitnemålssøkere på NTNU økte særdeles mye. Så det finnes flere gode søkere hvor noen av de fra 00er kullet som hadde eksamener har 1-3 femmere på vitnemålet de ikke ville hatt dersom de hadde sluppet eksamen. Mens de fra 02-kullet, som nå både slapp eksamen vg2 og vg3 slipper dette. 

Du mener motsatt? De fleste får høyere standpunkt enn skriftlig eksamen.

• Liker 2
Skrevet
Kastanjefrø skrev (21 minutter siden):

Det skal være omvendt, at de fleste får bedre i standpunkt enn eksamen. Så når eksamene avlyses vil snittet nok være høyere enn vanlig. 

Anonymkode: 923f8...a4a

• Liker 3
Skrevet

Hvis standpunktkarakterene hos årets kull ikke går ned sammenlignet med tidligere kull, så viser jo det at de har fått adekvat undervisning. 

En avlyst eksamen med den begrunnelse at undervisningen har vært utilstrekkelig må nødvendigvis bety at standpunktkarakterene går ned. 

Hvis standpunktkarakterene ikke går ned, gir ikke begrunnelsen for å avlyse eksamen noen mening. Da har de jo fått god nok undervisning. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis standpunktkarakterene hos årets kull ikke går ned sammenlignet med tidligere kull, så viser jo det at de har fått adekvat undervisning. 

En avlyst eksamen med den begrunnelse at undervisningen har vært utilstrekkelig må nødvendigvis bety at standpunktkarakterene går ned. 

Hvis standpunktkarakterene ikke går ned, gir ikke begrunnelsen for å avlyse eksamen noen mening. Da har de jo fått god nok undervisning. 

I utgangspunktet enig, men dette perspektivet har jeg ikke sett komme frem i media. Standpunktkarakterene gikk vel ikke ned i fjor, etter det jeg kan huske (de gikk vel snarere opp?). Så det betyr enten at: 

1) Undervisningen de fikk var mer enn god nok

2) Elevene fikk for gode karakterer i standpunkt, bedre enn de normalt sett ville fått 

Jeg tipper det er 2) som er tilfellet her, men det er det ingen som har så lyst til å snakke om... 

Anonymkode: 434a9...8e5

• Liker 2
Skrevet

Tror lærerne er ekstra snille pga. corona og derfor gir høyere standpunkt enn det de egentlig skulle ha fått. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor eksamen skal avlyses. Ønsker du god karakter på eksamen må du øve og gjennom øving lærer du stoffet. Samtidig god forberedelse til videre studier hvor ingen holder deg i hånda og du ikke kan klage på at lærerne gjorde dårlig jobb slik alle som får dårlig karakter på videregående sier

Anonymkode: a2760...b15

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette. Har det noen gang vært slik at elever på videregående får LIK eller like god undervisning i hele landet?

Da jeg gikk på videregående varierte kvaliteten på undervisningen, og også kravene som ble stilt i hvert enkelt fag/fra hver enkelt lærer, veldig ikke bare mellom ulike skoler, men også innad på skolen. Jeg har opplevd både ekstremt gode og krevende lærere i noen fag og mer middelmådige og «karaktersnille» lærere i andre dag - og i alle tilfeller fantes det også lærere av den andre sorten som jeg like godt kunne ha fått tildelt/blitt plassert i klassen til.  Slik er det sikkert fortsatt - noen lærere organiserer god undervisning via nett og har samme kvalitet som tidligere, mens andre gir mer faen og henviser elevene til læreboka, uavhengig av om skolen har fysisk oppmøte eller ikke. Hvorfor skal dette være en grunn til å avlyse eksamen?

Jeg synes det er sutrete av elevene å kreve avlyst eksamen, og jeg tror egentlig man gjør dem en bjørnetjeneste. På universitetet er det ingen vei utenom eksamen og da kommer de til å få et sjokk! (Men nå har det jo endt opp med enkle hjemmeeksamener der også, så.....)

Anonymkode: b4112...0b4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror lærerne er ekstra snille pga. corona og derfor gir høyere standpunkt enn det de egentlig skulle ha fått. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor eksamen skal avlyses. Ønsker du god karakter på eksamen må du øve og gjennom øving lærer du stoffet. Samtidig god forberedelse til videre studier hvor ingen holder deg i hånda og du ikke kan klage på at lærerne gjorde dårlig jobb slik alle som får dårlig karakter på videregående sier

Anonymkode: a2760...b15

Jeg hadde 10.kl i fjor, og mange fikk gode standpunktskarakterer! Men da hadde vi en mnd lemgre tid enn vanlig på oss å skaffe flere vurderingssituasjoner, elevene hadde også fått vist mye god kompetanse gjennom hjemmeskolen (da var dette ennå nytt og spennende, og de var veldig engasjerte!) 

Men tror det er annerledes nå, flere faller av hjemmeskoleundervisningen (som ikke har fordelen av å være "ny og spennende" lengre), både lærere og elever.  Lærere klarer heller ikke gi like god oppfølging når ikke alt er nedstengt, fordi du gjerne har en klasse på skolen fysisk, og mange elever hjemme samtidig. 

Men jeg håper ikke eksamen avlyses. Jeg tror vi trenger å se "sanne" tall denne våren. Kanskje vil det ikke være så stor forskjell? Det vet ingen.

Anonymkode: e3676...c2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde 10.kl i fjor, og mange fikk gode standpunktskarakterer! Men da hadde vi en mnd lemgre tid enn vanlig på oss å skaffe flere vurderingssituasjoner, elevene hadde også fått vist mye god kompetanse gjennom hjemmeskolen (da var dette ennå nytt og spennende, og de var veldig engasjerte!) 

Men tror det er annerledes nå, flere faller av hjemmeskoleundervisningen (som ikke har fordelen av å være "ny og spennende" lengre), både lærere og elever.  Lærere klarer heller ikke gi like god oppfølging når ikke alt er nedstengt, fordi du gjerne har en klasse på skolen fysisk, og mange elever hjemme samtidig. 

Men jeg håper ikke eksamen avlyses. Jeg tror vi trenger å se "sanne" tall denne våren. Kanskje vil det ikke være så stor forskjell? Det vet ingen.

Anonymkode: e3676...c2f

Jeg er enig i at det hadde vært nyttig å få den reelle fasiten, nemlig eksamenskarakterer (skriftlig). Det er en kjent sak at karaktergivning (standpunkt) varierer mellom skoler og mellom lærere, så nivået på dem sier lite om kvaliteten på undervisningen.

Ellers er jeg helt enig i at det aldri har vært slik at alle har fått like god undervisning! 
Jeg underviser på høyere utdanning, og der har vi klart å ha eksamen i to eksamensperioder allerede. Dermed må jeg si det forundrer meg at det skal være så mye vanskeligere, både når det gjelder praktisk gjennomføring og det faglige, å få til dette på videregående. Som et absolutt minimum burde avgangselevene på videregående ha minst en, helst to muntlige eksamener. Det klarer man HELT fint å få til innenfor smittevernreglene, det burde være helt uproblematisk. Skriftlige eksamener får man også til, selv om det nok er mer krevende rent praktisk. 
Studenter har nok hatt det langt tøffere enn videregåendeelever dette siste året, og de må likevel ta eksamen. Det skiller kun ett år på sisteåret vgs og førsteårsstudenter. 

Hvis nok et kull går ut uten eksamenskarakterer, burde de som går ut senere/allerede har gått ut fått muligheten til å stryke eksamenskarakterene hvis det er mer gunstig for dem ved opptak til høyere utdanning. Ellers er det DE dette først og fremst går ut over! De kjemper mot to kull som har fått en stor fordel rent karaktermessig i forhold til dem selv. 

Anonymkode: 434a9...8e5

Skrevet

Jeg synes at det blir veldig urettferdig at elever som har hatt masse hjemmeskole, med rødt nivå og karantener, skal ha lik vurdering som elever som kun har hatt hjemmeskole de to ukene på starten av 2021. I tillegg får lærerene en måned ekstra med undervisning, og vurderinger. Man må også huske at elevene har hatt mer sykefravær, fordi de må holde seg hjemme, ved hvert minste tegn på forkjølelse eller sykdomsfølelse.

Anonymkode: feec2...161

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...