Gå til innhold

Lek i friminuttet i 1.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 1.klassing som det tilsynelatende har gått fint med i de 6 første månedene av 1.klasse på et helt nytt sted. Men nå i det siste kommer det frem at det ikke er så gøy på skolen lenger. Spesielt i friminuttene er det ikke så lett for henne å finne noen å leke med. Mange av barna kommer fra samme bhg og svarer henne at de helst vil leke bare de to eller så løper de fra henne når hun kommer bort. 

Hun forteller at hun leker mye alene mens jeg kjenner henne som en utrolig sosial jente som helst leker med andre barn og er med på det som skjer.

Jeg er veldig bekymret og det er sårt å høre at hun blir avvist slik.  Jeg kjenner mitt eget barn og vet at hun kan være bestemt og vil leke ting på sin måte, dette jobber vi med. Jeg er mest bekymret for at de sosiale rollene skal bli satt allerede nå i 1.klasse som allerede er over halvveis og at det senere kommer til å bli veldig vanskelig å komme seg inn for henne.

Lurer på om det er andre her med lignende erfaringer og hvordan det har løst seg?

Vi har dialog med lærer og snart også helsesykepleier. Prøver å finne på ting utenom skoletid med barn fra klassen så langt det lar seg gjøre.

Anonymkode: 30358...6a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var litt på samme måte for min datter i 1.klasse også. Vi bestemte oss for at vi måtte bli godt kjent med alle jentene i klassen samt foreldrene.

Vi begynte derfor i tur og orden å invitere med jentene hjem (en og en). Og selv om det ikke kom invitasjoner i retur fra de fleste så fortsatte vi å invitere for andre gang og tredje gang.. Etter hvert kom det en del invitasjoner i retur, og da hadde vi allerede blitt ganske greit kjent med jentene.  Nå går de i 2.klasse og vi har nå fått en fin liten krets med jenter som leker med datteren vår. De har blitt gode venner og leker både på skolen og hjemme.

Det er fortsatt noen av jentene i klassen som ikke er spesielt interessert i å leke med henne. Det er sårt for henne (og også litt før oss), men vi forsøker å få henne til å fokusere på at hun har gode venner som er glad i være sammen med henne.

Litt avhengig av hvor dere bor så kan det jo være vanskeligere å invitere med hjem nå om dagen, men prøv å være kreative for å få til leketreff, og ikke gi dere selv om det ikke kommer initiativ i retur med en gang.

Lykke til ❤

Anonymkode: 03c4c...392

• Liker 6
Skrevet

På skolen her var det flere som slet med det sosiale innpasset, så lærerne tok initiativ til vennegrupper. De satte sammen grupper på 4, så skal hvert barn invitere resten hjem. Det er lagt opp til å ha dette 1 gang i mnd. 

Skrevet

Så fint svar du fikk fra de som inviterte hjem den ene etter den andre flere ganger. Snakk om initiativ for å løse utfordringen! Skole kan gjøre en del, men man må gjøre noe hjemme også for å løse utfordringer. Lykke til ❤️

Anonymkode: 6f5d0...2af

• Liker 2
Skrevet

Jobber dere med henne vedrørende at hun er bestemt i leken og vil ha ting på sin måte? Jeg ser også hos mine barn at barn som styrer leken mye ender opp alene eller med kun en venn til slutt. Barna orker ikke å forholde seg til dem når de skal bestemme alt. Kan dette være mye av grunnen til at hun blir gående alene?

Anonymkode: 0dc8b...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...