AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Jeg liker ikke å ha det kaldt inne, jeg har derfor mast mye på barna mine om å lukke ytterdøren etter seg med en gang de kommer inn. Har ikke «luftet skikkelig» på 2- 3 mnd. Og det lukter ikke godt hos oss, tross «lukt i stikkontakt». Begynt å sjokklufte de siste dagene. Merker foreløpig ingen bedring Hva med dere? Anonymkode: c4825...6a6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Hvorfor/hva lukter det? 😬 Lufter omtrent aldri bevisst. Har ventilasjonssystem som tar seg av det... Anonymkode: 8def3...37e 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor/hva lukter det? 😬 Lufter omtrent aldri bevisst. Har ventilasjonssystem som tar seg av det... Anonymkode: 8def3...37e Det løser nok mye med ventilasjonsopplegg ja Her er null slike ting, 80- tallshus. Lukter innestengt og gammelt/ råttent Anonymkode: c4825...6a6
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det løser nok mye med ventilasjonsopplegg ja Her er null slike ting, 80- tallshus. Lukter innestengt og gammelt/ råttent Anonymkode: c4825...6a6 Død mus/rotte i vegg eller tak? Anonymkode: 2e18d...a9e 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Altså en sjokklufting for dagen før alle gidde å gjennomføre. Anonymkode: c12c6...f64 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 Har et vindu åpent hele året, uansett temperatur ute. Anonymkode: 7246c...0ae
Gjest Føsleguri Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Jeg har åpent vindu på soverommet hele året bortsett fra de aller kaldeste dagene.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 Vi lufter skikkelig en gang i uka når vi støvsuger, da står ytterdøra og verandadøra oppe. Ellers har vi så vidt oppe et vindu eller verandadøra når vi kjenner at lufta kanskje er litt tett. Anonymkode: 90ac9...7ed
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 Lufter aldri for å lufte. Om sommeren står verandadøra oppe på varme dager. Syns ikke lufta kjennes tett nå om vinteren Anonymkode: 0f84a...1ba
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 Om vinteren lufter jeg bare når jeg lager mat som lukter mye, eller hvis jeg blir svett av å støvsuge. Når jeg har dusjet. Eller noen minutter om morran hvis det lukter litt tvilsomt på soverommet 😂 På sommeren står stort sett mange vinduer åpne hele tiden. Bor i gammelt, tørt hus fra 50tallet. Kan ikke si at det lukter noe når vi ikke lufter. (Bortsett fra av mat, sikkert litt fra kattedo men det har jeg blitt neseblind på 🤪) Anonymkode: 9ff35...8b5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 Lufter aldri. Har tek 17 hus da. Anonymkode: 9de25...eca 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 Ca én gang om dagen eller annenhver dag. Hus fra 50-tallet med aircondition. Anonymkode: bd4c2...f45 1
Sensi Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det løser nok mye med ventilasjonsopplegg ja Her er null slike ting, 80- tallshus. Lukter innestengt og gammelt/ råttent Anonymkode: c4825...6a6 Men da må det jo være noe som lukter. Regner med du kaster søppelet daglig, rengjør, støvsuger og vasker gulv? Sand lukter vondt. Lukter det dårlig hos oss er det pga søppellukt eller mat/melk/søl på gulvet som ikke er vasket ordentlig opp eller skitne ute eller treningsklær, sand på gulvet osv. Nå høres det ut som jeg har et grisete hus. Har ikke det altså. Bare hverdagen som av og til er for mye 😂 Men TS. Vi har også hatt for dårlig ventilasjon. Mannen boret da hull i veggen på bl.a soverom og stue og satte inn sånne runde ventiler (ikke sånn trekk ut). Det har blitt mye bedre. Kan gjøre det selv med rette verktøyet og handy hender. 1
Sensi Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 Sensi skrev (Akkurat nå): Men da må det jo være noe som lukter. Regner med du kaster søppelet daglig, rengjør, støvsuger og vasker gulv? Sand lukter vondt. Lukter det dårlig hos oss er det pga søppellukt eller mat/melk/søl på gulvet som ikke er vasket ordentlig opp eller skitne ute eller treningsklær, sand på gulvet osv. Nå høres det ut som jeg har et grisete hus. Har ikke det altså. Bare hverdagen som av og til er for mye 😂 Men TS. Vi har også hatt for dårlig ventilasjon. Ene soverommet fikk skikkelig ekkel innestengt luft. Stinket. Mannen boret da hull i veggen på bl.a soverom og stue og satte inn sånne runde ventiler (ikke sånn trekk ut). Det har blitt 100% bedre. Kan gjøre det selv med rette verktøyet og handy hender.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 Vi har hus fra 89. Vi lufter aldri for å lufte. Det hender ytterdøra står oppe vel og lenge pga unger som løper ut og inn, og soveromsvinduet på voksenrommet står åpent hele året. Vi lufter om det blir for varmt eller tett, typisk når sola står på sitt høyeste. Det lukter ikke dårlig eller innestengt hos oss. Vi har derimot vinduer som trekker så det blafrer i gardinene, og vi kan kjenne at det "blåser" på oss om vi sitter ved vinduet, så når det faktisk blåser ute, ja, da er det nesten så håret flagrer i vinden, gitt. Vet ikke om det har noe å si, men lufta får i hvert fall gjennomstrøm. Anonymkode: 3f9cb...b53 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det løser nok mye med ventilasjonsopplegg ja Her er null slike ting, 80- tallshus. Lukter innestengt og gammelt/ råttent Anonymkode: c4825...6a6 Har slike anlegg filtre som skal byttes? Har anlegg meg uttak på loftet. Aldri sjekket om det skal byttes filter. Den suger luften ut av badet og vaskerommet. Noen som vet om noe filter skal byttes? Anonymkode: 8a61c...545
tussi84 Skrevet 5. februar 2021 #17 Skrevet 5. februar 2021 Lufter sjeldent nå på vinteren. Hender soverommet vindu står oppe på dagtid av og til, så det er litt kjølig på soverommet når vi skal sove. Sover best i rundt 14 til 16 grader.
Skogkløver Skrevet 5. februar 2021 #18 Skrevet 5. februar 2021 Vi sov med et vindu åpent for en mnd siden, men så begynte naboen fremfor oss å fyre. Da kom røyken inn på soverommet 😅 siden har vi ikke hatt et vindu åpent 😆 Har balansert ventilasjon og varmepumpe. Det er egentlig for tørt i huset. Vi tørker med vilje kjær i gangen fremfor på vaskerommet for å få opp luftfuktigheten. Har luftmåler på stuen som måler luftkvalitet og temperatur. Veldig greit 😊 Huset er mindre enn 5 år gammelt.
Skogkløver Skrevet 5. februar 2021 #19 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har slike anlegg filtre som skal byttes? Har anlegg meg uttak på loftet. Aldri sjekket om det skal byttes filter. Den suger luften ut av badet og vaskerommet. Noen som vet om noe filter skal byttes? Anonymkode: 8a61c...545 Det kommer vel ann på typen. Vårt filter skal byttes minimum hver 6 mnd. Vi bytter hver 3 mnd i pollensesongen 😅 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #20 Skrevet 5. februar 2021 Sjokklufting er ikke bra. Bedre å lufte litt når man lager mat f.eks en halvtimes tid. Anonymkode: 1d573...41c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå